Tuesday, 19 July 2011

Nampak Kaki...

Hari ni nak cerita pasal perempuan yang solat tapi nampak kaki.
Lelaki nampak kaki tak apa ya..
Sebab saya selalu betulkan kain orang yang sedang solat, tapi nampak kaki masa mereka sujud.
Harap-harap ada orang yang tolong saya juga kalau-kalau ia berlaku pada saya.

Pertama yang perlu faham, tak sah solat kalau tak menutup aurat.
Aurat? Seluruh badan kecuali muka dan tangan (dari pergelangan).
Jadi kalau terbuka atau ternampak aurat tadi, solat jadi tidak sah...
Kalau tak tau atau tak perasan, tak apa.
Tapi kalau tau atau ada orang bagitau, kena solat semula ya!

Untuk mengelakkan nampak kaki masa sujud,
Boleh pakai stokin yang tebal (bukan skin sock),
atau pakai kain yang cukup panjang dengan kita.
Paling senang beli je Kain Batik Solat tu.
Di Mydin pun ada jual.

Ingatan ni pun untuk diri sendiri juga, yang selalu cuai dan lalai...

p/s: terkenang masa di asrama..semua orang mesti solat berjemaah. Jadi tiada siapa boleh betulkan kain kita kalau terselak. Lepas bagi salam, ada yang bagitau tadi nampak kaki..arghh..kena solat semula!

3 comments:

  1. kenangan waktu duk asrama dulu siap waktu tahiyyat ade kakak main3 lagi dengan jari dy kak~ hai, macam3 ragammmm...senior ros dulu giler3~:)

    ReplyDelete
  2. bagus betul akak sy sorang ni...memang cool la sis^^

    thank

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...