Friday, 11 November 2011

Jangan Cepat Percaya, Jangan Cepat Menafikan

Jika kamu mendapat sebaran...
"Kepak ayam jangan dimakan,
Kerana bahagian tersebut telah disuntik."
Jangan kamu cepat percaya lalu menyebarkannya.
Juga jangan cepat menafikan lalu melupakannya.
Tapi bertanyalah kepada penternak ayam,
Untuk jawapan yang tepat dan betul.

Jika kamu mendengar khabar...
"Ibadah haji Najib tidak mabrur."
Jangan kamu cepat percaya lalu mengutuknya.
Juga jangan kamu cepat menafikan lalu memujinya.
Tapi serahkan saja pada Allah sebagai penilai sebenar.
Cukup sekadar kamu ambil peringatan untuk diri sendiri.

Jika kamu mendengar berita...
"Anwar terlibat kes liwat."
Jangan kamu cepat percaya lalu menghukumnya.
Juga jangan kamu cepat menafikan lalu terus menyokongnya.
Tapi selidiki dari segenap sumber untuk mencari kebenaran.
Cukup untuk sebuah kebenaran dan bukan untuk menyebarkan aib.

Teknologi memungkinkan segalanya...
Tapi kita masih punya akal berbekal iman.
Jangan tergesa-gesa dalam menilai sesuatu khabar.
Berdiam diri itu lebih baik dari berhujah sesuatu yang tidak pasti!


p/s: Ini adalah pendapat dari saya, korang mungkin ada pendapat yang lain. Juga sekadar peringatan untuk diri sendiri yang sering lalai dan lupa.

14 comments:

  1. Jangan suka menyampaikan sst yg tidak sahih... Is jd fitnah.. Takuttttt...

    ReplyDelete
  2. Salam Jumaat Ujie....,

    Saya setuju dengan pendapat Ujie tu..., apa perlu menilai aib org lain sebaiknya nilailah aib diri sendiri...peringatan utk diri sendiri juga yg juga sering lupa bahawa satu masa nanti akan mati dan mengadap Ilahi...allahua`lam.

    ReplyDelete
  3. setuju dgn ujie...
    perlu nilai diri sendiri dulu,
    perbetulkan diri kita sebelum asyik mengata org saja...byk isu yg belum tentu kesahihannya tp org ramai sudah menuding jari pd empunya badan...sampai org pergi haji pun nk d kesahkan mcm2..kita ni belum tentu ble sampai lg ke sana.

    ReplyDelete
  4. kalau tak yakin dengan sesuatu, jangan berhujah bagi wanie..nanti lagi teruk jadinye..huhu

    ReplyDelete
  5. uwh,,suka entry ni kak,,
    memang ini lah yg berlaku sekarang kan,,,

    ReplyDelete
  6. hehehe..betul2..jangan mudah percaya..gunakan akal yang ade untuk menilai..hehehe

    p/s: jika ade yang kata strider adk kepada beckham...Jangan Percaya!!!

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. azlan:
    ceh..sempat lagi tu..
    dgn menggunakan akal yg ada, mmg susah nak percaya ada adik beckham komen kat sini!

    ReplyDelete
  8. biaso la manusia...menghukum tanpa usul perikso..hmm..

    ReplyDelete
  9. Betul tu..janganlah cepat menghukum seseorg itu tanpa usul periksa..
    Berdiam itukan lebih baik.. ^_^

    ReplyDelete
  10. betul tu .. hmmm .. banyak dah jumpa ..

    ReplyDelete
  11. biarlah tuhan yg menentukan...dosa dia ngan tuhan...apepon arap2 xmenyusahkan org laen bila nk menguruskan jenazahnya :)

    ReplyDelete
  12. nak buat mcm mana ujie.. kerana kita sekarang berada di era zaman fitnah.. tinggal lagi fitnah terbesar je yg tak nuncul lagi..

    ReplyDelete
  13. dengar boleh..
    percaya jangan..
    terkadang ia sekadar khabaran orang..
    Yang belum sahih..
    Jika ia benar sekalipun,
    belum tentu 100% tulin..

    ReplyDelete
  14. Biarkan mereka diadili olehnya kita cuma ambil iktibarnya sahaja...

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...