Friday, 15 June 2012

Jangan Ada Benci...

Lokasi: Pantai Batu Rakit, Terengganu.

Kalau jumpa orang berbuat dosa,
Jangan benci orang itu kerana dosanya.
Tapi bencilah perbuatan dosa itu sendiri,
Dan hindari diri daripada melakukan dosa yang serupa.

Kalau jumpa orang berbuat dosa,
Bimbinglah dia keluar dari gelumang dosa itu.
Jangan sekadar benci dan mengata,
Dia masih sempat memohon taubat,
Kita pula yang mengumpul dosa!


p/s: Sekadar ingatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang sudi membacanya...

22 comments:

  1. bimbing org berbuat dosa,pahala bertambah .:)

    ReplyDelete
  2. Sy sentiasa berkata dlm hati. Org yg byk berbuat dosa itu sikit byk pasti terbit rs mahu bertaubat. Mrk cetek ilmu. Maka, kita yg belajar ini jgn kedekut utk berkongsi sesuatu.

    Hidup ini mudah namun sentiasa penuh dgn misteri.

    =D

    ReplyDelete
  3. betul tu, nasib kita belum tentu lagi di sana kelak....cuam sama2 doa agar sentiasa dikurniakan taufik dan hidayah..

    lawa gambo...color dia menyerlah...ada edit tak,serius cantik :)

    ReplyDelete
  4. peringatan yg baik..kdg2 kita ni cepat sgt benci org sbb org tu perangai teruk..ingatkan diri juga ni...

    ReplyDelete
  5. FADH:
    Tmbh pahala..jgn tmbh dosa.

    PAA:
    stuju dgn pndpt fara. Jahil antara faktor membuat seseorang salah langkah.

    TIHARA:
    tima kasih..ada edit..auto level, auto contrast..guna photoscape.

    AISHAH:
    mmg biasa sikap gitu..saya pun tak terlepas.

    ReplyDelete
  6. assalam ujie..kadang hati kita ni..bukan benci tapi rasa marah tetap ada kn.

    ReplyDelete
  7. betul tu kt ujie..kita xlayak nk menghukum sesiapa, biar tuhan yang tentukan :)

    ReplyDelete
  8. takut sangat terbenci kat orng...

    ReplyDelete
  9. cik tom masih cuba praktis maafkan semua org setiap kali belum tidur setiap malam..

    ReplyDelete
  10. betoi2..
    bila kita benci pada seseorng,
    hati seolah2 akan berdendam..

    jalan terbaik..
    maafkan..
    huhuh

    ReplyDelete
  11. kena kesian n doakan mereka lepastu audit diri kita..

    ReplyDelete
  12. semua org xlari dr dosa dan salah..jgn benci org yg berdosa, dan plg penting jgn benci org yg menegur..

    *jom jd kawan saya*baru je nak blaja jd blogger.salam.

    ReplyDelete
  13. EITA:
    Terima kasih byk2 eita..atas ingatan!

    ReplyDelete
  14. kita manusia bukan maksum seperti nabi, mengapa kita harus membenci si pembuat dosa, sepatutnya kita kena membimbing nya..kerana kita lebih sedar dari mereka.

    adakah kita ini suci dari dosa

    ReplyDelete
  15. terima kasih atas ingatan ini :)

    ReplyDelete
  16. saya takut nak membenci seseorang/sesuatu sebab takut makin lama dia makin dekat..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  17. tu lahhh. kate org, jgn menilai org dari luaran nye kan.

    ReplyDelete
  18. FADH:
    hehe..sibuk sikit la.

    AZLAN:
    mcm ada pengalaman je..^___^

    ReplyDelete
  19. slalu pesan ngan diri sendiri jgn benci orang jgn benci orang jgn benci orang..kita semua manusia sama sja

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...