Thursday, 29 September 2016

Yang Sebenarnya...


Kawan : Jom makan!
Aku : Takpelah, kenyang lagi.
Kawan : Alaa...jomlah!
Aku : Takpe...kenyang...

Yang sebenarnya...lepas kawan serumah aku melangkah keluar menuju ke kedai makan, 
aku terus capai bungkusan mee segera di dapur ringkas rumah sewa kami. 

Yang sebenarnya...bukan aku masih kenyang! 
Yang sebenarnya...aku 'kekeringan' duit!

....secebis kisah zaman bergelar pelajar IPTA sekitar 16 tahun lalu...


* Ada masanya, kita tidak mampu atau/dan tidak perlu berterus terang. *


10 comments:

  1. Anak-anak sekarang tapi tak sama masa kita dulu Ujie
    Mak-Ayah sekarang rata-rata mampu memberi
    Kakak dulu even maggi sebungkus tu bahagi 2 utk pagi dan petang - sedih kan.
    Miskin sangat dulu keluarga kakak.

    ReplyDelete
  2. betul tu ujie..kadang2 tak perlu berterus terang, bila cakap yang benar pun orang tak percaya. pernah alami yang serupa

    ReplyDelete
  3. Betol sngt tu walhal rasa mcm nk ngis je lapor..hehe

    ReplyDelete
  4. Dulu kalau tak de duit tak berni nak cakap kat orang..kan.>>sekarang dah lain..tak de duit mengarut-ngarut kat fb marah2 duit tak masuk lagi..heheh

    ReplyDelete
  5. kadang buat macam ni sebab tak nak menyusahkan kawan. kalau makan dengan diorang selalu pelik kenapa asyik makan nasi dgn sayur. haha, sebab nak jimat :)

    ReplyDelete
  6. Betul! Itulah alasan terbaik sbb rasa malu nk ckp benar

    ReplyDelete
  7. huhuh betul2. teringat juga masa lalu

    ReplyDelete
  8. Biasalah Ujie.....lain orang lain hujahannya..... Janji kita tak menyusahkan orang, sudah....
    Mak ni rasa beruntung jugaklah kot, mungkin tak mewah tp alhamdulilah cukup. Mungkin anak bungsu kot, mak bapak walaupun penoreh getah tapi agak stabil kalau dibandingkan zaman kakak dan abg terdahulu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...