Thursday 21 March 2024

Mencari Unta Merah Jepun

 
MENCARI UNTA MERAH JEPUN
Judul : MENCARI UNTA MERAH JEPUN
Penulis : Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz
Penerbit : Jejak Tarbiah
Tahun terbit : Cetakan Pertama 2020
Jumlah halaman : 375


Mencari Unta Merah Jepun merupakan sebuah naskhah kembara dakwah di bumi Jepun oleh Ustaz Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz. Bermula dengan ziarah kali pertama penulis ke Jepun pada November 2017, ia telah menjadi perintis jalan dakwah yang lebih luas di negara matahari terbit ini sehingga mampu membeli dan mengubah suai bangunan Japan Dakwah Centre bernilai RM3 juta di Osaka.


UNTA MERAH

Jepun bukanlah negara yang sinonim dengan unta. Jadi mengapa penulis memberi judul ‘mencari unta merah’? Apa maksud ‘unta merah’?

Pada zaman Rasulullah SAW, kenderaan paling hebat ialah unta. Unta merah merupakan unta paling mahal, harta paling berharga dan menjadi kebanggaan ketika itu. Maka Rasulullah SAW menjadikan unta merah sebagai satu perbandingan atau misalan betapa mulianya suatu perbuatan. Tujuan perbandingan perkara akhirat dengan keuntungan dunia begini sekadar bertujuan bagi memudahkan pemahaman. Sudah tentu ganjaran di akhirat lebih hebat berbanding dengan keuntungan dunia.

Antara hadis Rasullullah SAW yang menyebut nilai suatu amalan itu lebih baik berbanding unta merah :
Maksud petikan hadis Rasullullah SAW :
“Maka demi Allah, (ganjaran yang kamu perolehi) kerana seseorang memeluk Islam (atas usahamu) lebih baik nilainya daripada (nilai) seekor unta merah (unta yang sangat mahal harga kepada orang Arab).”
Berdasarkan hadis di atas, penulis melakukan usaha dakwah bagi menarik lebih ramai warga Jepun dengan Islam. Gerak kerja dakwah secara efektif pula dilakukan oleh Zulkarnain Hasan Basri, warga Malaysia yang menetap di Jepun.


MENCARI UNTA MERAH JEPUN
Antara isi buku Mencari Unta Merah Jepun.

JURUTERA YANG BERDAKWAH

Buku ini dibahagikan kepada 4 bahagian dengan 31 bab. Bab ke-30 menampilkan penulisan oleh Zulkarnain Hasan Basri, seorang bekas jurutera di Jepun yang berkahwin dengan warga Jepun dan giat berdakwah kepada warga Jepun.

Kagum saya membaca kisah beliau yang memulakan kerja dakwah secara bersendirian semasa masih bekerja sebagai jurutera. Beliau juga sanggup menggunakan wang sendiri bagi menampung kos kerja dakwah (pengangkutan dan pembelian naskhah al-Quran terjemahan bahasa Jepun). Semuanya bermula atas kesedaran memikirkan nasib keturunan beliau sekiranya Islam tidak berkembang baik di Jepun. Sebuah kisah yang sangat menginspirasikan!


ISI PENTING BUKU

Mencari Unta Merah Jepun bukan sekadar sebuah naskhah kembara penulis ke Jepun, tetapi ia sarat dengan perkongsian ilmu dan nasihat. Saya kongsikan beberapa isi penting dan juga petikan buku ini, semoga saya dan kalian yang membacanya mendapat manfaat.

1. Dakwah kepada golongan yang belum mengenal Islam adalah sunah Rasullullah SAW yang paling awal dan utama.
  • Paling awal dan utama? Ya! Sejurus Baginda SAW dilantik sebagai Rasullullah, Baginda membawa risalah Islam kepada Khadijah, Abu Bakar, Ali dan semua sahabat di Mekah. Bukankah pada waktu itu mereka belum lagi bergelar Muslim? Mereka menerima Islam dan menjadi batu-bata awal yang mengukuhkan binaan Islam setelah diajak oleh Baginda SAW. - petikan halaman 372

2. Dakwah merupakan tuntutan bagi umat Islam sama ada melalui ilmu dan akhlak.
  • Sekiranya tidak mampu mengatur bicara mengajak kepada Islam, jagalah akhlak kita sebaik mungkin kerana ia cerminan peribadi dan agama kita. - petikan halaman 370

3. Tiga pendekatan dakwah berteraskan al-Quran yang disampaikan Zulkarnain kepada warga Jepun :
  • Allah adalah satu-satunya Tuhan yang memperkenalkan diri-Nya sebagai tuhan kepada manusia. Mesej mengenai Ketuhanan-Nya disampaikan Allah melalui al-Quran. Semua tuhan selain Allah tidak layak digelar tuhan kerana mereka “dinobatkan sebagai Tuhan oleh manusia yang jahil”. Tidak ada rekod yang sah daripada tuhan lantikan manusia itu mengaku dirinya sebagai Tuhan. Maka jadilah mereka Tuhan kaku tidak berkuasa tapi disembah puja oleh manusia yang diperbodoh syaitan. - petikan halaman 94 & 95
  • Al-Quran tiada penulis kerana penulisnya ialah Allah sendiri. Mana mungkin Nabi Muhammad SAW mengarang al-Quran kerana fakta dan dalil menyatakan dengan jelas Baginda tidak membaca dan tidak menulis. - petikan halaman 98 & 99
  • Al-Quran tetap sama teksnya tanpa perubahan walaupun sudah berusia ribuan tahun. Bagi membuktikan dakwaan ini, Zulkarnain meminta warga Jepun yang didekatinya supaya memuat turun aplikasi al-Quran dalam telefon pintar daripada pelbagai penyedia aplikasi. Selepas itu, beliau akan membuat perbandingan surah dan ayat al-Quran dalam semua aplikasi itu.

4. Fitrah manusia akan mencari Tuhan ketika dalam kesusahan dan penderitaan.
  • Mengapa agaknya fitrah bertuhan muncul tanpa dipaksa ketika karam di lautan? Hal ini tidak lain tidak bukan kerana situasi susah di lautan yang mencabar. Pada saat sukar ini, manusia akan mencari bantuan Tuhan walaupun mereka tidak pernah melihat Tuhannya. - petikan halaman 69

5. Hukum asal masuk ke rumah ibadat agama lain adalah harus, tetapi…
  • Para ulama berselisih pandangan mengenai keharusan masuk ke rumah ibadat agama lain, namun mengelakkannya lebih baik dan warak, melainkan ada keperluan seperti menghadiri majlis kahwin atau pengebumian. Namun begitu, umat Islam perlu mengelakkan diri daripada terlibat dengan sebarang ritual keagamaan dalam majlis tersebut. - petikan halaman 117


Mencari Unta Merah Jepun - sebuah naskhah yang membuka fikiran saya menerusi kisah-kisah disampaikan dan menyedarkan saya berkenaan sunah Rasullullah yang paling awal dan utama. Sebuah naskhah santai namun penuh isi.

Menerusi pembacaan buku ini juga menemukan saya dengan Facebook : Japan Da’wah Centre. Selain dapat mengetahui perkembangan dakwah di Jepun, kita boleh memberi sumbangan bagi membantu usaha dakwah mereka di sana. Memetik kata-kata penulis di penghujung naskhah ini :

“…jika tak mampu menarik si unta merah, sekurang-kurangnya biarlah kita yang menyediakan tali dan kekangnya. Saham tali dan kekang itu pasti dikira Allah sebagai sumbangan bersama menarik unta merah.” - Ustaz Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz





.

12 comments:

  1. wahhhhh menarik tajuknya saja menjadi tanda tanya 'Mencari Unta Merah'

    ReplyDelete
  2. Allahu Akbar! Sarat pengisiannya dan lengkap penerangan dari Ujie. Sy pun pada mulanya keliru juga bagaimana unta boleh wujud di Jepun.

    ReplyDelete
  3. Masyaa Allah...hebatnya usaha seorang jurutera untuk berdakwah sendirian hingga ke Jepun...Semoga ramai yang bakal menjadi saudara baru kita

    ReplyDelete
  4. Memang kagum. Menarik betul kisah nya.

    ReplyDelete
  5. sungguh luar biasa
    isi bukunya sangat berbobot dan menarik
    rivew hebat
    saya jadi penasaran dengan bukunya

    ReplyDelete
  6. Itulah tanggungjawab setiap orang Islam untuk sampaikan dakwah.
    Buat masa ini mampu tunjuk teladan yang baik.

    ReplyDelete
  7. Menarik isinya. Bukan udah untuk mengajak Orang2 yg bukan muslim utk memeluk Islam. Dans saya setuju, setidaknya kalo tidak bisa mengajak, berperilaku lah yg baik dan santun, Krn semua itu cerminan dari agama kita.

    Mengenai rumah ibadat agama lain, setiap kaki traveling saya memang suka melihat aneka rumah ibadat di negara itu. Ntah itu mesjid, gereja, vihara, pura, sinagogi dan lainnya. Semata hanya mengagumi design arsitektur di bagian dalam , dan vibe rumah ibadah yg selalu tenang. Tapi saya tidak akan masuk jika memang sedang ada ibadah dilakukan di dalam. Bagi saya, melihat ke dalam rumah ibadah, hanya utk menambah pengetahuan dan tahu sejarah dari rumah ibadah tersebut.

    ReplyDelete
  8. Deep. Penuh dengan pengajaran. Besar sumbangan dan pengorbanan penulis dalam berdakwah.

    ReplyDelete
  9. teringin nak baca buku ini... nanti bakal dicari untuk penuhkan rak buku sekali...

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****