Thursday 31 August 2023

Galeri Mat Kilau, Jerantut

Semasa berada di Jerantut, saya dan Encik Suami sempat mengunjungi Galeri Mat Kilau. Tak susah nak mencari lokasinya yang terletak di tepi jalan besar. Jika dari bandar Jerantut, bangunan galeri ini terletak di sebelah kiri jalan. Tertera di bahagian luar kawasan galeri - Kompleks Galeri Mat Kilau Pulau Tawar.

Kehadiran kami disambut oleh penjaga galeri ini, seorang lelaki yang ramah dan mesra. Menurut beliau, kami merupakan pengunjung pertama dari Pulau Pinang pada hari tersebut.

Jom kita tengok apa yang ada di Galeri Mat Kilau ini…

Galeri Mat Kilau, Jerantut
Beginilah rupa dalam galeri. Pengunjung akan menyusuri laluan berbentuk pusingan untuk menghayati kisah perjuangan Mat Kilau, pahlawan negeri Pahang ini.

Galeri Mat Kilau, Jerantut
Diorama pertempuran Mat Kilau dengan penjajah British.

Antara bukti penentangan Mat Kilau terhadap British - telegram bertarikh 26 Oktober 1895 mengenai kehadiran Mat Kilau di Tembeling yang menjadi ancaman kepada pihak British.

Galeri Mat Kilau, Jerantut
Keratan akhbar Utusan Melayu bertarikh 27 Disember 1969, memaparkan berita kemunculan semula Mat Kilau yang disangka telah terkorban dalam satu pertempuran pada tahun 1895.

Galeri Mat Kilau, Jerantut
Di galeri ini juga terdapat sebuah bilik tayangan yang memaparkan dokumentari Mat Kilau oleh TV3.

Lukisan potret pahlawan Mat Kilau. Saya edit sedikit dengan mengubah warna latar belakang lukisan supaya wajah Mat Kilau lebih menyerlah.

Fakta ringkas berkenaan pahlawan Mat Kilau :
  • Nama sebenar beliau - Mat Kilau bin Imam Rasu. Imam Rasu (ayah Mat Kilau) lebih dikenali sebagai Tok Gajah, juga merupakan pahlawan negeri Pahang.
  • Pada tahun 1892, Mat Kilau bersama orang-orangnya telah melakukan siri serangan hendap ke atas kubu-kubu British.
  • Pada tahun 1895, Mat Kilau telah tewas dan disangka telah meninggal dunia dalam satu serangan hasil kerjasama British dan pihak Siam.
  • Pada 26 Disember 1969, Mat Kilau (yang ketika itu dikenali dengan nama Mat Siam) muncul semula di Masjid Kampung Pulau Tawar, Jerantut dan mengisytiharkan dirinya adalah Mat Kilau pahlawan Pahang. 
  • Pada 8 Januari 1970, sebuah Jawatankuasa Menyiasat Kemunculan Semula Mat Kilau ditubuhkan. Hasil siasatan rapi, jawatankuasa menyimpulkan dan mengisytiharkan bahawa Mat Siam sebagai Mat Kilau. Pengumuman rasmi telah dibuat oleh Menteri Besar Pahang pada 6 Ogos 1970.
  • Mat Kilau meninggal dunia pada 16 Ogos 1970, iaitu 10 hari selepas pengumuman tersebut. Jenazah beliau dikebumikan di sebelah kubur ibunya di Tanah Perkuburan Islam Kedong, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang dalam usianya lebih 100 tahun.

Walaupun hanya sebuah galeri kecil, tetapi cukup untuk kita mengenali dan mengenang Mat Kilau sebagai seorang pahlawan negeri Pahang khususnya dan Tanah Melayu amnya.

Selain membuat lawatan di galeri, kita juga boleh mengunjungi Makam Pahlawan Mat Kilau yang terletak sekitar 6.2 km dari Galeri Mat Kilau. Kami tak pergi ke makam, cukuplah lawatan di galeri ini.

Kemunculan semula Mat Kilau pada tahun 1969 mungkin tidak meyakinkan semua pihak, tetapi itu tidak menafikan sumbangan besar Mat Kilau yang telah bangkit berjuang menentang penindasan oleh penjajah British. Semangat membela maruah diri, agama dan bangsa itulah yang harus disematkan dalam diri kita.

————————————————————

GALERI MAT KILAU, JERANTUT
(Google Maps - Kompleks Galeri Mat Kilau Pulau Tawar)
Kampung Batu Rong, Jerantut,
Pahang.

Waktu lawatan :
Isnin - Khamis | 8 pagi - 5 petang
Jumaat | 10 pagi - 12 tengah hari & 2.30 petang - 5 petang
Sabtu, Ahad & Cuti Umum | 10 pagi - 5 petang

Bayaran Masuk :
Dewasa (13 tahun ke atas) - RM2
Kanak-kanak - RM1
Bawah 6 tahun - Percuma



SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-66 TAHUN
SELAMAT HARI KEBANGSAAN 2023 🇲🇾






Tuesday 29 August 2023

Jerantut - Bandar Taman Negara

[Catatan hari Ahad, 27 Ogos 2023]

Encik Suami ada urusan kerja di Jerantut pada pagi hari Isnin, jadinya seawal pukul 6.40 pagi hari Ahad kami bertolak dari rumah PP menuju ke Jerantut, Pahang. Bimbang kalau lewat nanti jalan akan sesak memandangkan hari Ahad biasanya aliran trafik dari utara menuju ke KL lebih tinggi. Tambahan lagi cuti sekolah sudah bermula, kenalah bersedia dengan pertambahan kenderaan di lebuh raya dan jalan utama.

Google Maps memberikan tiga cadangan laluan perjalanan dari rumah PP ke bandar Jerantut :
  • Dari Lebuhraya Utara-Selatan susur keluar di Tapah seterusnya melalui Jalan Ringlet-Sungai Koyan.
  • Dari Lebuhraya Utara-Selatan susur keluar di Tanjung Malim seterusnya melalui bandar Raub.
  • Dari Lebuhraya Utara-Selatan susur keluar menuju ke Kuantan/Genting Highlands seterusnya melalui Lebuhraya Pantai Timur.
Kami pilih laluan yang paling mudah tetapi jaraknya lebih jauh, iaitu melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT).

Pukul 7.24 pagi di Lebuhraya Utara-Selatan - pemandangan indah suasana pagi disimbah cahaya matahari.

Pukul 11.16 pagi kami melalui Terowong Genting Sempah di sempadan negeri Pahang. Terpapar poster besar Sultan Pahang yang juga Yang di-Pertuan Agong Malaysia di pintu masuk terowong.


BATU KILOMETER SIFAR 
Pukul 1.10 tengah hari, kami tiba di Jerantut. Alhamdulillah kami selamat sampai setelah melalui perjalanan sekitar 6 jam 30 minit (termasuk berhenti makan sarapan dan ke tandas). Penat rasanya duduk lama dalam kereta dan perut pun dah lapar.

Batu Kilometer Sifar atau Batu KM0 Jerantut
Sebelum itu saya buat carian Google Maps - ‘makan sedap Jerantut’. Daripada senarai yang terpapar, kami pilih untuk mencuba makan di Gypsy Garden Jerantut Cafe. Di hadapan kafe inilah terletaknya Batu Kilometer Sifar atau Batu KM0 Jerantut. Ini bukanlah batu yang diletak oleh pemilik kafe sebagai tarikan, tetapi ianya dibuat oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).
Kilometer sifar atau KM0 merujuk kepada satu lokasi di mana titik permulaan jarak sesebuah jalan, bandar atau negara. Batu KM0 biasanya terletak berdekatan Pejabat Pos kerana pada masa dahulu perkhidmatan pos menjadi nadi utama sistem perhubungan. Oleh itu, Pejabat Pos dijadikan sebagai titik KM0 bagi sesebuah bandar.

GYPSY GARDEN JERANTUT CAFE
Sebuah kafe dengan tema unik. Menerusi ulasan di internet, tahulah saya bahawa operasi kafe ini dijalankan oleh pasangan suami isteri.
[gip.si] | ݢيڤسي
Definisi : orang yg berasal drpd suku bangsa Asia yg tinggal di Eropah dan Amerika Utara dan mengamalkan cara hidup berpindah-randah. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

Rupa bahagian hadapan kafe, di sebelahnya bangunan Pejabat Pos Lama Jerantut. Nampaknya tak banyak meja tersedia, sebuah meja panjang di bahagian dalam dan beberapa buah meja di luar.

Ada satu hal yang saya terlepas pandang sebelum ke sini, iaitu pelanggan perlu membuat tempahan sebelum datang (selepas itu baru saya perasan adanya pesanan pemilik berkenaan hal ini pada bahagian ‘about’ di Google Maps). Pemilik kedai, seorang lelaki kelihatan sedikit terkejut melihat kehadiran kami berdua di muka pintu kafe. Beliau meminta maaf kerana cuma menerima pelanggan yang telah membuat tempahan.

Tetapi sebelum kami beredar, beliau mendekati kami kembali dan berbual ringkas. Dipendekkan cerita, beliau sudi menerima kami memandangkan kami datang dari jauh. Alhamdulillah…rezeki kami makan di sini.

Memahami situasi beliau yang melakukan semua kerja sendirian pada hari tersebut, kami cuma memesan dua hidangan yang mudah disediakan. Segan jugalah kan, terasa menyusahkan beliau pulak kalau nak pesan macam-macam. 

Kami duduk di bahagian luar kafe, meja di dalam sudah ditempah oleh sekumpulan pelanggan.

Sup cendawan yang pekat berkrim. Sedap!

Besar saiz potongan ayam panggang ni. Kami kongsi makan potongan ayam ini.

Isi ayam lembut dan berjus. Rasa perapannya pun sedap.

Alhamdulillah kami dapat merasa masakan lazat pemilik kafe. Orangnya pun mesra dan ramah. Memang patutlah ramai mat salih memberikan ulasan baik pada kafe ini. Harga dikenakan juga berpatutan, kami membayar sekitar RM28 bagi dua jenis hidangan dan dua jenis minuman.


AZA GALERI
Aza Galeri merupakan sebuah galeri milik kartunis Aza atau nama sebenarnya Abdul Razak Sofhi @ Subhi yang popular bersama majalah Gila-Gila. Masih ada yang ingat? Saya tak ingat nama kartunis Aza, sekadar ingat dulu memang suka baca majalah Gila-Gila.

Bangunan galeri ini dahulunya merupakan bangunan Pejabat Pos Lama Jerantut. Saya sekadar memotret bahagian luar bangunan. Bagi yang nak berkunjung ke sini, boleh buat carian Google Maps - Aza Cartoon Gallery.


SY JERANTUT HOTEL
Selepas makan, kami menuju ke hotel. Kami menginap satu malam di SY Jerantut Hotel. Saya pilih hotel ini berdasarkan ulasan berkenaan tahap kebersihan yang baik. Juga ruang parkir yang luas kerana tak perlu berkongsi dengan premis perniagaan lain. 

Alhamdulillah memang saya puas hati dengan tahap kebersihan bilik yang kami dapat. Keluasan bilik dan bilik airnya juga memuaskan. Sesuailah dengan harga bajet rendah yang kami bayar. Bilik ini tiada tingkap, tapi tak menjadi masalah kerana cuma tidur satu malam. Bilik airnya cuma menyediakan dua buku kecil sabun, juga bukan masalah bagi saya sebab sentiasa bawa kelengkapan mandian sendiri.

Yang menjadi sedikit masalah bagi saya - tilamnya terasa spring dan tiada lif. Kami perlu berhati-hati meniti anak tangganya yang berukuran kecil.
.
.
.
Hari masih cerah, ada satu lagi tempat di Jerantut yang sempat kami kunjungi. Catatan berkenaannya Insya Allah pada entri akan datang.

Imbas kembali - pada kunjungan tahun 2019 ke Jerantut, kami berpeluang mendaki Bukit Buluh a.k.a. Red Forest. Catatannya DI SINI. Kami juga pernah ke Taman Negara Pahang dengan kunjungan terakhir pada Februari 2020, sebelum pandemik COVID-19 melanda. Catatan berkenaan Taman Negara Pahang DI SINI.






.

Friday 25 August 2023

بولن سڤارا

 
Fasa Bulan Separa Safar 1445
24 Ogos 2023 | 7 Safar 1445
Bulan Separa / Sukuan Awal
(First Quarter)

Alhamdulillah, malam tadi saya berpeluang memotret foto fasa Bulan Separa dari balkoni rumah di aras 16. Seingatnya, ini pertama kali saya dapat memotret foto bulan sedekat dan sejelas ini. Itu pun setelah buat carian internet bagaimana cara menggunakan kamera telefon saya bagi menghasilkan foto bulan yang jelas. Begitulah pentingnya ilmu menggunakan teknologi 😄

Walaupun foto ini tidaklah begitu jelas nampak rupa permukaan bulan, tetapi saya tetap bersyukur dapat juga mengabadikan indahnya alam semesta yang menyingkap keagungan Ilahi ❤️


Jadual Fasa Bulan bagi bulan Safar 1445
Nak saksikan fasa bulan seterusnya? Rujuk poster jadual fasa bulan bagi bulan Safar 1445 oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan ini. Satu usaha pendidikan yang bagus - semakin kita memahami kejadian alam, semakin tunduk kita kepada pencipta alam ini.






.

Thursday 24 August 2023

Mengintai Si Comel

Foto-foto berikut dirakam sewaktu saya berada di rumah mentua di Batu Pahat, Johor pada bulan April lalu. Rasa seronok dapat mengintai dan memotret gelagat dua ekor anak burung dalam sarang yang terletak di sebatang pokok kecil di belakang rumah.

Jom kita tengok gelagat si comel ni…

Mengintai anak burung
Mata terpejam, sedap tidur ya.

Mengintai anak burung
Deria pendengaran burung begitu peka dapat segera menangkap bunyi kehadiran saya, kedua-dua anak burung membuka mata dan mengangkat kepala.

Mengintai anak burung
Yang seekor terus membuka mulut, menyangka ibu burung datang membawa makanan. Yang seekor lagi buat tak tahu je, terus sambung tidur memejamkan mata 😀

Mengintai anak burung
Ah…letih buka mulut, tak ada makanan diterima.

Maafkan saya, bukan nak mengganggu atau mempermainkan perasaan mu wahai anak burung. Saya sekadar nak memerhatikan sebahagian daripada kekuasaan Allah dan mengabadikannya dalam bentuk foto. 

Saya kagum melihat kegigihan burung membuat sarang,  satu persatu dedaun dan ranting kering di bawa ke dahan pokok lalu menjalinnya menjadi sarang yang unik. Ya, unik kerana lain spesis burung lain pula rupa sarangnya.

Memerhatikan anak burung, ibu burung dan sarang burung saja pun dah cukup banyak perkara untuk kita pelajari dan insafi. Begitulah kehebatan Allah dalam menciptakan segala yang di langit dan di bumi dengan kepelbagaian. Sekiranya kita perhatikan satu persatu dan memikirkannya, timbul rasa kerdil diri menyedari kita cuma makhluk yang tak punya apa-apa kuasa. Allah adalah Tuhan dan kita hanyalah hamba. Semoga kita mampu menjadi hamba yang sentiasa tunduk patuh pada perintah Allah yang telah menciptakan kita. Tak mudah, tapi kita terus berusaha.






.

Wednesday 23 August 2023

Pengangkutan Awam di Bangkok

Sewaktu kembara selama 5 hari 4 malam di Bangkok pada bulan Jun / Julai lalu, saya dan Encik Suami bergerak ke sana sini dengan menaiki beberapa jenis pengangkutan awam. Dalam entri ini saya cuba senaraikan semua jenis pengangkutan awam yang ada sebagai perkongsian info.

Saya kongsikan juga foto-foto berkaitan pengangkutan awam yang sempat saya rakam serta catatan pengalaman berkenaannya sebagai suatu memori. Ianya juga mungkin boleh memberi sedikit gambaran awal bagi pengembara yang mahu mengunjungi Bangkok buat kali pertama.


1. SISTEM PENGANGKUTAN REL
Terdapat 4 jenis sistem pengangkutan rel yang boleh kita naiki di Bangkok :
  • SRT (State Railway of Thailand) Red Lines
  • BTS Skytrain (Bangkok Mass Transit System)
  • MRT (Metropolitan Rapid Transit)
  • ARL (Airport Rail Link)

 SRT (State Railway of Thailand) Red Lines
Saya tiada pengalaman naik SRT Red Lines dan juga tiada sebarang rakaman foto berkaitan.


 BTS SKYTRAIN (Bangkok Mass Transit System)
BTS merupakan pengangkutan awam yang paling kerap kami naiki. Sesuai dengan namanya ‘skytrain’, rel atau landasannya terletak di atas paras jalan raya.

Pembelian tiket BTS boleh dibuat di kaunter tiket atau di mesin tiket berikut :

Pengangkutan Awam di Bangkok
Klik foto untuk paparan lebih jelas.
Kelemahan beli di mesin tiket, mesin ini hanya menerima duit syiling saja. Pilihan lain, bayar guna kod QR (kami tak pernah cuba bayar dengan cara ini). Kalau tak ada atau tak cukup duit syiling, kita boleh tukar duit di kaunter tukar syiling.

Seperkara lagi yang perlu kita tahu, mesin ini hanya mengeluarkan maksima 4 kad bagi setiap transaksi. Kalau kumpulan kita lebih 4 orang, yang lain tu boleh beli di mesin tiket lain supaya cepat urusan pembelian. Sepanjang pengalaman kami, tak pernah lagi kami perlu beratur panjang di mesin ini sebab terdapat banyak mesin tiket di stesen.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Ada beberapa kali kami beli tiket di kaunter sebab tak cukup duit syiling. Juga tak perlu beratur panjang dan sekejap saja urusannya.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Beginilah rupa kad BTS Skytrain bagi satu perjalanan. Sentuh kad pada mesin untuk masuk dan masukkan kad pada mesin untuk keluar.

Selain pembelian ‘Single Journey Card’ seperti ini, kita ada pilihan membeli ‘One-Day Pass’ atau ‘Rabbit Card’.

Nak beli yang mana satu? Ia bergantung kepada kekerapan kita menaiki BTS. Kami memilih beli tiket setiap kali nak naik BTS, iaitu ‘Single Journey Card’. Ini kerana kami sendiri tak pasti berapa kerap kami akan menaiki BTS dan ada ketika kami naik ARL dan MRT.

Info penting - tiada satu jenis kad yang boleh kita beli untuk kegunaan semua jenis sistem pengangkutan rel di Bangkok.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Platform BTS Skytrain di stesen Phaya Thai.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Suasana di dalam tren BTS. Masa ni kami dalam perjalanan menuju ke Jeti Sathorn untuk aktiviti menyusuri Sungai Chao Phraya. Nampak kosong je kan? Sebab tren baru berhenti di satu stesen dan tak ramai penumpang yang naik.

Seperkara lagi harus kita tahu, priority seat di sini diberi kepada sami Buddha, orang tua, orang kurang upaya, wanita hamil dan kanak-kanak. Dalam foto di atas, boleh nampak tempat duduk dengan stiker mereka yang layak diberi priority seat. Sesekali akan ada pengumuman peringatan berkenaan priority seat ini.

Nak info lanjut berkenaan BTS Skytrain? Boleh terus ke laman web https://www.bts.co.th


 MRT (Metropolitan Rapid Transit)
MRT merupakan sistem pengangkutan rel di bawah tanah. Kami berkesempatan naik MRT sebanyak dua kali. Tak banyak foto berkaitan MRT yang sempat saya rakam kerana orang terlalu ramai di stesen.

Kali kedua kami naik MRT pada waktu petang, orang terlalu ramai sehinggakan beberapa kali tren tiba kami masih tak dapat masuk dalam tren. Mujur kekerapan tren tiba setiap dua minit, jadinya taklah lama menunggu.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Hanya sempat merakam foto mesin tiket ini. Pembelian tiket boleh dibuat di mesin tiket atau kaunter tiket. Barisan agak panjang jika beli di kaunter, tapi sekejap saja urusannya.


⏵ ARL (Airport Rail Link)
ARL merupakan pengangkutan rel kedua yang kerap kami naik. Ini kerana lokasi hotel bagi dua malam terakhir kami di Bangkok terletak berhampiran stesen ARL Ratchaprarop. Jadinya nak ke mana-mana yang perlu naik tren akan bermula dari stesen Ratchaprarop.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Terdapat 8 buah stesen yang menghubungkan laluan stesen Phaya Thai dengan stesen Suvarnabhumi. Penerbangan kami balik ke Malaysia berlepas dari Suvarnabhumi Airport, memang sangat mudah cuma naik ARL dari stesen Ratchaprarop dan terus menuju ke stesen di lapangan terbang.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Pembelian tiket boleh dibuat di mesin tiket. ARL menggunakan token, sentuh token pada mesin untuk masuk dan masukkan token pada mesin untuk keluar.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Foto platform ARL di stesen Ratchaprarop. Setiap kali tren berlepas, pengawal keselamatan akan berdiri di tren paling depan dan memberi tabik hormat (klik foto untuk paparan lebih jelas).


2. BAS
Kami berpeluang naik bas sekali saja, iaitu semasa tiba di Don Mueang Airport untuk menuju ke stesen BTS Mo Chit. Bas yang selesa, ada pendingin hawa dan menggunakan laluan tol.

Terdapat banyak bas biasa di sini, tapi saya belum berani mencuba selain nak mengelakkan kemungkinan terperangkap dalam kesesakan jalan raya.

Pengangkutan Awam di Bangkok
Bas A2 dari Don Mueang Airport.


3. TEKSI  /  E-HAILING
Tak semua tempat mudah untuk kita sampai dengan menaiki pengangkutan rel. Nak naik bas biasa, tak berani pulak. Pilihan yang ada, kita naik teksi atau e-hailing.

Pengalaman kami, sekali naik teksi dan sekali lagi naik e-hailing Bolt. Terdapat dua pilihan e-hailing iaitu Grab atau Bolt. Kami naik Bolt sebab ia menawarkan tambang lebih rendah berbanding Grab.

Bagi perjalanan dengan pilihan laluan bertol, kita boleh pilih nak ikut jalan biasa atau laluan bertol. Caj tol tidak termasuk tambang teksi / e-hailing. Kita boleh gunakan wang tunai kita atau pemandu boleh dahulukan wangnya untuk bayar tol.


4. TUK TUK

Pengangkutan Awam di Bangkok
Kami tiada pengalaman menaiki tuk tuk. Menurut pendapat saya, tuk tuk lebih sesuai dinaiki untuk tujuan pengalaman melancong di Bangkok dan bukan sebagai pilihan pengangkutan untuk bergerak ke sana sini yang bagus. Sebaiknya kita ambil tahu berkenaan jarak dan kadar tambang yang dirasakan sesuai sebelum berunding dengan pemandu tuk tuk untuk mengelakkan rasa tertipu.


5. TEKSI MOTOR

Pengangkutan Awam di Bangkok
Kami tiada pengalaman naik teksi motor, tapi saya selalu memerhatikan mereka menunggu pelanggan di sudut tertentu jalan raya.

Berdasarkan pemerhatian saya, teksi motor merupakan antara pengangkutan awam yang banyak digunakan oleh warga Bangkok. Sebaik turun dari stesen tren, kelihatan deretan teksi motor sedia menunggu di bawah. Tak lama kemudian, satu demi satu bergerak dengan membawa penumpang. Saya lihat penumpang perempuan duduk secara sisi, macam bahaya pulak sebab jalanan di sini sesak.


6. TEKSI AIR

Terdapat pelbagai pilihan jenis teksi air di Sungai Chao Phraya dengan kadar tambang berbeza mengikut destinasi dan jenis bot dinaiki.

Memandangkan ini pengalaman pertama kami naik teksi air di sini, kami pilih naik tourist boat. Lebih mudah dapat info menerusi carian internet dan dapat naik feri yang selesa.


Nak info lebih lanjut berkenaan pengangkutan awam di Bangkok? Itu kena buat carian sendiri ya, ada banyak laman web yang memberikan info lengkap. Saya sekadar mencatat secebis pengalaman sendiri yang baru pertama kali ke Bangkok. Maaf jika ada info yang tidak tepat.






.

Monday 21 August 2023

Nasi Lemak Nooraz, Kepala Batas

Cerita pagi semalam - hari Ahad, 20 Ogos 2023.

Awal pagi lagi saya dan Encik Suami dah bergerak menuju ke Kepala Batas, Pulau Pinang. Tujuannya hanya nak JJCM (jalan-jalan cari makan) di sana. Destinasi kami - Nasi Lemak Nooraz. Jarak perjalanan dari rumah ke lokasi tujuan sekitar 43 km. Sambil jalan-jalan cari makan sarapan, dapatlah juga kami melihat-lihat suasana di tempat orang.

Imbas kembali - sekitar 13 tahun lalu sewaktu kami menetap di Klang, kami kerap menginap di Hotel Seri Malaysia Kepala Batas atas urusan kerja Encik Suami. Ketika itu Kepala Batas kelihatan biasa-biasa saja. Hari ini, Kepala Batas berkembang pesat menjadi sebuah bandar yang maju dan tersusun.

Berbalik kepada cerita kedai Nasi Lemak Nooraz. Kami tiba di sini sekitar pukul 8.10 pagi. Dari jauh kelihatan pengunjung berbaris panjang di suatu sudut dalam kedai. Ooh…konsepnya seperti kedai Nasi Lemak Wanjo di Kampung Baru. Kedai ini hanya menjual nasi lemak dengan beraneka pilihan lauk. Pelanggan perlu beratur bagi membeli nasi lemak dan memilih lauk.

Foto sebahagian daripada aneka lauk yang dijual. Rambang mata saya nak memilih. Rendang ayam pun suka, paru goreng pun nak, telur goreng macam wajib ada dengan nasi lemak. Haa…gitulah susahnya nak memilih. Kena atur strategi, saya pilih dua jenis lauk dan Encik Suami pilih dua jenis lauk berbeza. Nanti kita kongsilah, bolehlah merasa macam-macam lauk kan 😀

Suasana dalam kedai. Elok kedainya luas, teratur dan nampak bersih. Memang selesa.

Inilah nasi lemak dan lauk pilihan kami - telur goreng, ayam goreng berempah, bergedel dan paru goreng. Alhamdulillah, semuanya sedap menepati selera kami. Terutamanya paru goreng tu, rangup di luar lembut di dalam. Sedap sungguh!

Cuma saya rasa kurang seronok menikmati hidangan yang beralaskan kertas pembungkus begini. Kalau kita beli bungkus tu lain cerita ya. Ni kita makan di kedai makan yang elok. Tak taulah mungkin kawasan ini sedang ada masalah catuan air atau apa, terpaksa guna kertas pembungkus. Apa pun, ini cuma hal kecil yang tak menjejaskan rasa makanan.

Bagus kedai ni senaraikan dengan jelas harga setiap jenis lauk. Menurut kami, harga yang dikenakan berpatutan dan boleh dikatakan murah jugaklah dengan rasa makanan yang sedap, servis bagus dan ruang makan yang selesa.

Bagi peminat nasi lemak, bolehlah mencuba Nasi Lemak Nooraz di Kepala Batas ni. Boleh buat carian di aplikasi Google Maps - Nasi Lemak Nooraz.

—————————————————————

Dalam perjalanan balik, saya sempat memotret foto sawah padi yang sedang menguning. Hanya mampu memotret dari kejauhan, itu pun dah cukup seronok dapat memandang sawah terbentang luas.







Saturday 19 August 2023

Buah Jabuticaba a.k.a. Anggur Brazil

Jabuticaba kedengaran asing bunyinya kan? Tapi kalau sebut Anggur Brazil mungkin ada yang pernah dengar nama tersebut. Saya sendiri tak pernah tahu kedua-dua nama tersebut, apa lagi melihat buahnya secara depan mata. Sehinggalah baru-baru ini Encik Suami balik dari kerja dengan membawa satu plastik kecil berisi buah Jabuticaba a.k.a. Anggur Brazil pemberian seseorang.

Info ringkas berkenaan buah Jabuticaba :
Jabuticaba (Myrciaria cauliflora) adalah tanaman yang dikategorikan sebagai tanaman lambat membesar (slow growth plant). Tanaman ini tergolong dalam famili Myrtaceae dan natif dari kawasan selatan Brazil yang kebanyakannya tumbuh di hutan pantai dan berbukit. 
Tanaman ini juga terdapat di Bolivia, Paraguay, Uruguay dan utara Argentina. Nama lain bagi tanaman ini ialah Brazilian Grape, Guapuru, Jaboticaba, Jabbuticaba, Yabuticaba, Hivapuru atau Ybapuru. - sumber info : http://ebuletin.mardi.gov.my
Buah Jabuticaba (Anggur Brazil)
Buah Jabuticaba bersaiz kecil dengan warna kulit ungu gelap.


Buah Jabuticaba (Anggur Brazil)
Isi buah berwarna putih dan mempunyai 1 - 4 biji kecil di dalamnya. Setakat yang saya dah makan, saya jumpa 2-3 biji. Bijinya pula ada yang berwarna sedikit merah jambu. Apa yang saya nyatakan ini adalah berdasarkan varieti buah Jabuticaba yang saya makan ya, mungkin juga berbeza bergantung kepada varieti buah.

Bagaimana cara makan buah ini? Gigit saja buahnya untuk dimakan segar. Dalam foto di atas saya potong sebahagian dengan pisau supaya buah terbelah elok dan kita dapat lihat jelas isi dan kulit buah. Kulit buah ini tebal, kurang sedap kalau dimakan. Lebih sedap makan isinya sahaja, rasanya manis. Kalau makan kulit dan isi sekali gus, rasanya mula-mula manis kemudian bercampur rasa masam dan sedikit kelat.

Buah Jabuticaba (Anggur Brazil)
Sumber foto : wikipedia.org
Antara keunikan buah Jabuticaba ini, buahnya tumbuh pada batang pokok. Saya rasa entah sedikit ‘geli’ atau ‘seram’ bila tengok foto di atas. Itu baru tengok foto, kalau ada depan mata entah bagaimana perasaannya 😄

Oh ya, buah Jabuticaba yang saya makan ini adalah hasil tanaman di Malaysia tau. Hasil carian internet, saya dapati anak pokok Jabuticaba turut di jual di Shopee. Bagi yang berminat nak cuba tanam pokok buah eksotik ini bolehlah cari di Shopee.







Wednesday 16 August 2023

Komet Minor


Komet Minor Tere Liye
Judul : KOMET MINOR
Penulis : Tere Liye
Penerbit : PT Gramedia Pustaka Utama
Tahun terbit : 2019 (Cetakan ke-4, Mei 2019)
Jumlah halaman : 374


Komet Minor merupakan sebuah novel remaja dengan genre fiksyen sains dan fantasi. Ia buku ke-6 dalam siri Bumi. Catatan bacaan saya bagi buku ke-5 dengan judul Komet boleh dibaca DI SINI.

Siri Bumi mengangkat kisah pengembaraan tiga sahabat iaitu Raib, Ali dan Seli ke dimensi kehidupan yang berbeza iaitu dunia paralel. Mereka pengembara antara klan, juga petarung dengan kekuatan tersendiri.
Dunia paralel (parallel universe) atau dunia selari adalah teori tentang sebuah dunia yang berjalan sejajar dengan dunia realiti. Disamping kehidupan yang kita kenal dan kita jalani sekarang, terdapat satu atau lebih kehidupan lain yang berjalan bersamaan di dunia paralel.

SINOPSIS

Pengembaraan tiga sahabat bagi mencari suatu pusaka terhebat di dunia paralel diteruskan di Klan Komet Minor yang berada di perut ikan raksasa.
“Klan Komet Minor memang berada di perut ikan raksasa. Buah pohon aneh yang matang di Pulau Hari Minggu memicu ikan raksasa itu menyantapnya. Itulah pintu portal yang terbuka setiap dua ribu tahun sekali…” - Ali, halaman 24.
Sepanjang pengembaraan di Klan Komet Minor, mereka bertiga menghadapi lawan yang hebat iaitu si Tanpa Mahkota. Pertarungan sengit kali ini dibantu oleh teman seperjalanan dengan wajah menyeramkan tetapi hebat bertarung dan baik hati, iaitu Batozar sang Pengintai. Bazotar juga berbaik hati menjadi guru teknik bertarung buat tiga sahabat ini dan selalu memberikan kata-kata semangat.

Dalam usaha mendapatkan potongan pusaka terhebat tersebut, kumpulan mereka melalui pelbagai rintangan hebat. Mereka diserang haiwan bersaiz besar - cacing pasak dan cicak dengan kekuatan tersendiri. Mereka juga harus melalui ujian oleh pemegang potongan pusaka, iaitu Arci dan Lady Oopraah.

Dalam kisah kali ini juga menyingkap rahsia mengejutkan tentang garis keturunan Ali dan kisah yang menyedihkan tentang keluarganya. 

Selain Arci dan Lady Ooprah, watak baru dalam kisah kali ini adalah Tuan Entre, Finale, ST4R dan SP4RK.


Komet Minor Tere Liye
Isi buku Komet Minor.

PENGAJARAN DAN NILAI MURNI NOVEL

1. Tentang sikap baik dalam sebuah persahabatan.
“Kita tidak bisa memilih akan terlahir seperti apa, tapi kita bisa memilih mau menjadi teman-teman terbaik atau tidak.” - Batozar, halaman 141.
“Dia bertemu dengan teman-teman terbaik, bertualang ke banyak tempat. Saat salah seorang dari mereka sakit, kesusahan, yang lain datang membantu. Saat salah seorang di antara mereka diserang, yang lain datang melindungi. Bersedia mengorbankan banyak hal demi yang lain. Ikut merasakan kesedihan, serta berbagi kebahagiaan. Saling mengingatkan dan saling menjaga. Mereka juga tidak sempurna. Mereka sering bertengkar, melakukan kesalahan, tapi mereka selalu punya pintu maaf.” - Ali, halaman 283

2. Menerima dengan lapang hati takdir yang terjadi.
“Aku tidak tahu apa definisi keluarga. Saat seorang bayi dilahirkan di tengah badai di lautan, saat kedua orangtuanya tewas saat badai itu, dia kemudian tinggal sendirian di rumah besar bersama belasan pembantu, dengan ilusi bahwa mereka sibuk keluar negeri. Bagaimana mungkin anak kecil itu akan tahu apa itu definisi keluarga? Omong kosong dia tahu. Tapi dia memilih menjalaninya. Berhenti bertanya. Berhenti menyalahkan banyak hal.” - Ali, halaman 283

3. Jangan putus asa dalam menjalani kehidupan.
“Ingatlah selalu, akan selalu ada kabar baik setelah kabar buruk.” - Batozar, halaman 231

4. Tebuslah dosa kesalahan lalu dengan berbanyak melakukan kebaikan.
“Kamu telah menjaga, mendidik, dan menemani anak-anak ini dengan baik. Semoga itu menebus kesalahan-kesalahan yang pernah kamu buat.” - Paman Kay, halaman 364

5. Sesungguhnya alam memberikan pengajaran buat manusia yang mahu memikirkannya.
“Alam mengajarkan begitu banyak kepada manusia. Udara mengisi ruang. Gunung-gunung berdiri kokoh. Air mengalir dengan sabar. Bahkan sehelai daun jatuh pun adalah pelajaran penting bagi manusia. Daun itu terlepas dari tangkainya, luruh ke bumi, dalam gerakan yang indah.” - Batozar, halaman 52

6. Setiap kali kita mampu mengatasi suatu masalah, kita akan menjadi semakin cekal.
“Apa pun yang tidak membuatmu hancur, akan membuatmu semakin kuat dan kuat.” - Batozar, halaman 64

7. Tidak semua hal dapat kita fahami dengan mudah. Yang nampak buruk, tidak semestinya buruk dan yang nampak baik, tidak semestinya baik.
“Kita tidak pernah tahu akibat yang telah kita perbuat, Entre. Apa dampaknya ke kehidupan berikutnya dan berikutnya lagi. Hanya karena sesuatu itu terlihat buruk, tidak otomatis jadi buruk betulan. Pun sebaliknya, hanya karena sesuatu terlihat baik, tidak otomatis memang baik sesungguhnya. Mungkin saja ada hikmah yang tersembunyi, yang tidak kita pahami…” - Paman Kay, halaman 366

 8. Tentang memaafkan orang yang telah berbuat kejahatan terhadap kita.
“Jika kita membunuhnya, apa bedanya kita dengan dia, Ali? Jangan bunuh dia. Aku punya rencana yang lebih baik.”
“…biarkan Ngglanggeran dan Ngglanggeram yang menjaganya. Semoga setelah bersama si kembar, dia akan berubah. Apakah kamu mendengar penjelasan Finale tadi? Teknik Bayangan Malam telah mengambil akal sehatnya. Aku percaya masih ada setitik kebaikan di hatinya. Semoga itu bisa memulihkan semuanya. Aku mohon, Ali. Jangan bunuh dia.” - Raib, halaman 358

Saya sekadar berkongsi lapan poin di atas, cukuplah bagi menggambarkan bagaimana Komet Minor sebuah novel remaja dengan genre fiksyen sains fantasi tetapi mengandungi banyak pengajaran dan penerapan nilai murni. Bacaan hiburan yang bagus buat anak remaja.

Buku ini boleh dibeli langsung dari Indonesia menerusi kedai Shopee - tokobukutereliye.my






.

Monday 14 August 2023

Menikmati Keindahan Alam di Taman Tasik Taiping

[Catatan kisah hari Sabtu, 12 Ogos 2023]

Ini merupakan kunjungan kali kedua saya dan Encik Suami ke Taman Tasik Taiping di Taiping, Perak. Kali pertama ke sini pada Januari 2022, entrinya DI SINI. Kali ini kami datang sewaktu cuaca panas, foto-foto jadi lebih cerah dan menarik.

Tujuan kami sekadar nak berjalan-jalan menikmati keindahan alam semula jadi di sini. Tapi tetap jua kami perlu memakai pakaian dan kasut bersesuaian dengan aktiviti luar supaya rasa selesa untuk menghabiskan masa di taman ini.

Sebelum memulakan langkah, saya perhatikan peta kawasan tasik di aplikasi Google Maps. Dari situ kita boleh nampak tarikan yang ada di sini dan memilih laluan pilihan. Kawasan ini sangatlah luas, kalau kita tak ada banyak masa atau kurang stamina memang tak mampulah kita nak melalui setiap laluan dan jambatan tersedia. Harus memilih.

Seterusnya, biarlah foto-foto berikut meneruskan cerita betapa indahnya alam di Taman Tasik Taiping :

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 1 | Pokok bersaiz besar dengan akar berjuraian ke laluan pejalan kaki.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 2 | Pemandangan indah hasil pantulan cahaya matahari pada permukaan air di Lake Garden Zig-zag Bridge. Air kolam ni tinggi dan laluan jambatannya kecil, membuatkan saya rasa sedikit takut sewaktu nak melalui jambatan ini.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 3 | Pemandangan di Island Pond. Sesuai dengan namanya, terdapat semacam pulau kecil di sini. Ada dua buah jambatan untuk kita ke bahagian pulau. Kedudukan pulau ini sangat hampir dengan Zoo Taiping. Sesekali terdengar bunyi haiwan dari kandang zoo, dengar macam bunyi ngauman harimau.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 4 | Dari atas jambatan di Island Pond, kami memerhatikan permukaan air yang penuh dengan buih kecil. Setelah beberapa ketika kami mendiamkan diri, muncul kepala ikan bersaiz besar di permukaan air. Terkejut jugaklah saya menyaksikan kawanan ikan keli yang cukup banyak di sini. Kelihatan juga beberapa ekor kura-kura dan kawanan ikan lain di dalam air.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 5 | Sedang kami memerhati hidupan dalam air, ternampak pulak sepasang burung kecil berada jauh dari lokasi kami berdiri. Encik Suami menggunakan binokular bagi membuat pemerhatian. Saya pula terus menghalakan lensa kamera, cuba memotret dengan tetapan 10x zoom in.

MasyaAllah cantik sungguh sepasang burung ni - badannya kecil berwarna kebiruan, bahagian kepala berwarna coklat dan paruhnya pula panjang berwarna seakan merah jambu. Entah apa namanya, saya cuba buat carian internet tapi gagal bertemu jawapan.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 6 | Ini pula antara tumbuhan yang menarik perhatian saya. Hasil carian saya gagal menemukan nama pokok ini.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 7 | Tumbuhan kecil yang menumpang di pokok turut menarik perhatian saya.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 8 | Burung bangau ‘bersendirian’ mencari makan. Bersendirian bukanlah bermaksud kita berseorangan di dunia ini, Allah sentiasa ada dengan kita 💪🏼

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 9 | Tenang. Nak dapatkan sudut pemandangan begini kita perlu memanjat sedikit di kawasan berbukit.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 10 | Empat sekawan bersantai di atas tunggul pokok. Comel sungguh kan!

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 11 | Bunga-bunga kemboja (frangipani) berguguran di tanah. Di larang memetik bunga di taman ini, saya cuma meminjam sekuntum kemboja yang telah gugur buat berfoto dan menikmati harum baunya.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 12 | Bunga teratai penyeri kolam. Ada dua jenis teratai yang saya perasan terdapat di sini. Sejenis dengan bunga dan daun saiz kecil.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 13 | Sejenis lagi teratai dengan bunga saiz besar dan berdaun lebar.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 14 | Sangat cantik!

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Foto 15 | Raintree Walk. Dah dua kali sampai sini, tiap kali tu cuma berfoto di sini. Tak rajin nak berjalan ke depan sana. InsyaAllah di lain masa.

Taman Tasik Taiping - Taiping Lake Gardens
Jalur berwarna hijau (tebal) dan merah menunjukkan laluan kami. Kami menghabiskan masa berjalan-jalan di taman ini selama hampir dua jam dengan jarak 3 km.

Video berdurasi 1 minit 21 saat memaparkan keindahan alam di Taman Tasik Taiping.

Alhamdulillah masih berpeluang menyaksikan indah ciptaan Allah. Menghirup udara segar dan menikmati keindahan flora fauna di sini merupakan terapi jiwa buat saya. Saya rasa lebih tenang dan bahagia. Bukanlah bermaksud lenyap segala masalah, tetapi sekurang-kurangnya jiwa lebih tenang menghadapi ujian kehidupan.