Wednesday 31 July 2024

Eksplorasi Hutan TNB | Laluan Teluk Pandan Besar (Bhg. Akhir)

Bahagian akhir catatan laluan ke Teluk Pandan Besar. Catatan sebelumnya di Bahagian 1 dan Bahagian 2.

Biasanya kalau hiking atau jungle trekking ke mana-mana, catatan saya cukup dengan satu entri. Tapi kali ini saya bahagikan kepada tiga bahagian sebab banyak hal menarik yang dapat saya perhatikan sewaktu melakukan eksplorasi hutan Taman Negara Bako (TNB).

TIBA DI DESTINASI - TELUK PANDAN BESAR

Taman Negara Bako - Teluk Pandan Besar
Peta taman negara dan papan tanda arah yang terakhir ditemui sebelum tiba di destinasi. Tertera amaran - ‘This trail ends at the cliff ahead. Dangerous cliff below’.

7 minit kemudian, kami tiba di penghujung laluan. Terdapat pagar kayu di sepanjang tebing.

MasyaAllah…indah sungguh panorama alam yang terbentang 😍

Taman Negara Bako - Teluk Pandan Besar
Rasa berbaloi segala penat lelah bila dapat menikmati keindahan dan ketenangan di sini.

Pandang atas, nampak dahan pokok dan langit cantik!

Pandang bawah, nampak keunikan batuan di sini. Semuanya ada sebab kejadian untuk kita fikir dan renung kehebatan kuasa yang menciptakan alam ini.

Taman Negara Bako - Teluk Pandan Besar
Aliran air berwarna gelap (mungkin aliran air dari hutan kerangas yang berwarna coklat kemerahan) bercampur dengan air Laut China Selatan. Pantai di bawah sana nampak bersih dan begitu menggoda hati.

Di suatu sudut bertentangan, terdapat sebuah tebing batu. Agaknya lebih kurang begitulah sudut pandang tebing batu tempat kami berada sekarang. Cuma di sini lebih luas dan bukan di kawasan hutan tebal.

2.48 pm
Terima kasih Allah atas nikmat kurnia-Nya 💙

Taman Negara Bako - Teluk Pandan Besar
Rekod perjalanan kami pergi-balik.
Tambahan info untuk rekod - lowest elevation 51m & highest elevation 162m dan perjalanan pergi 1 jam 38 minit & balik 1 jam.

MENGEJAR MASA
Perjalanan balik terasa lebih menyeksakan, kaki rasa penat sangat tapi kami perlu bergerak pantas dek kerana mengejar masa. Kami perlu tiba di bangunan Park HQ untuk urusan daftar masuk penginapan selewat-lewatnya pukul 4 petang. Masa ni saya dah tak pandang kanan kiri sangat, betul-betul fokus pada laluan di depan mata. Sesekali kami memperlahankan langkah dan bertegur sapa dengan pengunjung lain.

Mungkin kerana keletihan, ada sekali tu saya tergelincir sewaktu menuruni laluan batu besar. Syukurlah tak terjadi perkara lebih buruk, cuma tapak tangan terasa pedih bergeser dengan batu. Encik Suami pulak, kaki terpelecok sedikit sewaktu sedang menuruni laluan berbatu kecil. Awalnya tak begitu sakit, tapi esok hari barulah semakin ketara sakit sehinggalah pada pagi hari keempat tak boleh nak berjalan.

Alhamdulillah kami selamat tiba di bangunan Park HQ hampir pukul 4 petang. Fuh! Kalau tak kerana mengejar masa, agaknya saya masih berada dalam hutan 😁. Berjalan santai melayan letih kaki sambil menikmati alam.

Video berdurasi 1:37 minit.

Laluan Teluk Pandan Besar - sebuah perjalanan eksplorasi hutan yang memberi kepuasan buat saya. Laluannya tidak terlalu sukar, tetapi tidak juga terlalu mudah. Rata-rata pengunjung yang kami temui merupakan warga asing - mat salih. Masing-masing nampak keletihan dengan wajah memerah, tapi masih mampu mengukir senyum dan saling bertegur sapa. Inilah antara perkara yang saya suka bila masuk hutan, orang-orang yang tak saling kenal tetapi masih bertegur mesra.

Catatan seterusnya, berkenaan penginapan kami di taman negara. Selesa ke tidak?

Sunday 28 July 2024

Gotong-royong Kucai Bubur Asyura

Semalam petang (hari Sabtu, 27 Julai 2024) telah berlangsung aktiviti gotong-royong memasak bubur asyura bersama jiran-jiran. Sebutan dialek tempatan - kucai bubur asyura.

Kucai tu maksudnya kacau, sebab aktiviti utamanya kita kena mengacau bahan masakan dalam tempoh yang lama. Saya perasan cara jiran-jiran sebut kucai bukanlah jelas huruf ‘i’, tapi tidaklah hilang sampai jadi ‘kuca’. Bertambah satu lagi perkataan dialek Perlis yang saya tahu, tapi masih belum pandai sebut 😄

Seumur hidup saya, memang belum pernah merasa bubur asyura versi utara (khususnya Perlis) dan versi pantai timur. Saya orang Johor jadinya cuma tahu bubur asyura yang seakan bubur lambuk tu. Aktiviti semalam merupakan pengalaman menarik bagi saya, buat kali pertama saya terlibat sama dalam menghasilkan bubur asyura versi utara dan kali pertama pula dapat menikmatinya.

Foto-foto aktiviti semalam :

Bubur Asyura Perlis
Mula-mula masak santan bersama daun pandan. Lepas tu masukkan air gula merah. Masa ni tak susah nak kacau, ringan je.

Selepas dicampur dengan bancuhan tepung beras, adunan jadi pekat dan perlukan lebih tenaga untuk kacau supaya tak berketul. Kami masak dua kawah, setiap kawah perlukan tenaga tiga orang tukang kacau. Tapi itulah, berketul jugak. Tambah lagi seorang tukang pecahkan tepung yang berketul guna sudip kecil.

Satu demi satu bahan dimasukkan. Bahan kekacang yang siap rebus - kacang hijau, kacang tanah, kacang kuda dan kacang merah. Kemudian masukkan isi jagung, pisang dan keledek. Saya bukan tulis ikut turutan tau sebab tak ingat. Pisang tu pulak bukan masuk dalam dua-dua kawah, kiranya satu kawah ada isi pisang dan satu kawah lagi tanpa pisang

Perasan tak ‘sudip panjang’ warna hijau tu? Disebabkan tak cukup sudip panjang, maka pelepah kelapa dijadikan sebagai sudip 😀

Pulut dan kuah durian.
Kerja kacau bubur asyura dilakukan secara bergilir. Bila tak mengacau tu bolehlah kita duduk menikmati makanan yang dibawa secara potluck. Antaranya nasi goreng, roti jala, kuih cara, pulut udang dan jagung rebus. Saya cuma bawa gorengan popia otak-otak. Kebetulan hujung minggu lepas kami balik rumah NS sekejap, sempatlah singgah beli stok frozen popia otak-otak Kempas di Seehat Store, Nilai.

Bubur Asyura Perlis
Setelah kira-kira 2 jam 30 minit, bubur asyura kawah pertama siap!

Kerja mengisi dalam bekas dilakukan dengan segera.

Susun begini dan biarkan sejuk sementara kerja mengisi bubur asyura dari kawah kedua pulak.

Bubur Asyura Perlis
Siap semuanya! Lupa pulak saya berapa bekas semuanya. Lepas dikira-kira, setiap jiran/rumah yang ikut serta dapat lima bekas. Saya ambil empat bekas (dua bekas ada pisang dan dua bekas tanpa pisang) - dua bekas untuk kami dan dua bekas lagi nak beri kepada adik ipar di Kangar.

Alhamdulillah, aktiviti gotong-royong kucai bubur asyura selesai kira-kira pukul 6.30 petang. Sempat juga kami berfoto ramai-ramai dengan bubur asyura yang berjaya dihasilkan.

Malam tadi nak tidur, barulah terasa lenguh seluruh tangan kanan saya. Nampak sangat tak biasa buat kerja berat, tiba-tiba beria kacau bubur asyura 😅

PERTAMA KALI MERASA BUBUR ASYURA UTARA
Tadi pagi semasa bersarapan, kami mencuba makan bubur asyura yang telah disimpan semalaman dalam peti sejuk. Baunya seakan bau bubur kacang hijau, bila dikunyah rasa mewah dengan kekacang. Rasanya lebih kurang macam kita makan kuih kole kacang tapi teksturnya lebih lembut.

Alhamdulillah sesuai dengan cita rasa saya dan Encik Suami. Kiranya kami boleh makan berkali-kali. Walaupun mulanya rasa sedikit pelik sebab tak pernah makan bubur asyura dengan tekstur seperti kuih.

Begitulah, lain tempat lain cara walaupun nama makanan sama. Makanan merupakan budaya setempat, tentu ada cerita asal usul kenapa bahan-bahan dan tekstur bubur asyura dihasilkan berbeza mengikut tempat. Yang pasti, kita raikan perbezaan dan nikmati kepelbagaian makanan yang ada. Barulah hidup lebih seronok 😊

Thursday 25 July 2024

Eksplorasi Hutan TNB | Laluan Teluk Pandan Besar (Bhg. 2)

Catatan Bahagian 1 DI SINI.

DATARAN BERBATU

Kami tiba di sebuah dataran berbatu yang agak luas kawasannya. Kalau tanpa sebarang papan tanda petunjuk arah, memang boleh sesat tak tahu ke mana nak dituju. Ketika ini juga cuaca panas, jadi memang terasa bahang apabila kita berada di kawasan lapang begini.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Berbeza dengan Encik Suami, saya mudah tertarik dengan hampir semua benda yang saya lihat di hutan termasuklah rupa bentuk batu. Perhatikan bentuk permukaan batuan di sini, nampak unik!

Permukaan batuan dengan struktur seperti kawah dan berpasir. Bentuk begini mungkin terhasil kesan hakisan angin dan hujan. Kalau orang belajar geologi, tentu boleh beri penjelasan lanjut bagaimana pembentukan struktur geologi ini terjadi.

Dari dataran berbatu tadi, kami memasuki laluan hutan seterusnya…

MENIKMATI KEINDAHAN HUTAN KERANGAS (HEATH FOREST)

Hutan kerangas? Hutan apa tu? Saya tak pasti sama ada pernah berada di hutan kerangas atau tidak. Saya jadi teruja nak menikmati suasana hutan kerangas.

Taman Negara Bako Kuching Sarawak
Jom!

Hutan kerangas merupakan hutan dataran rendah yang tumbuh di atas tanah berasid tinggi, kering, berpasir dan suhu tinggi pada musim kemarau. Hutan ini memiliki ciri khas berupa kanopi yang rata dan rendah serta pohon-pohon yang lebih pendek dan kecil.

Info ringkas hutan kerangas :
  • Hutan kerangas termasuk dalam jenis Hutan Hujan Tropika (Hutan Khatulistiwa) yang terdapat di kepulauan Borneo, Semenanjung Malaysia dan Sumatera.
  • Istilah kerangas berasal daripada bahasa Dayak Iban yang bermaksud tanah yang tanah gersang / tidak subur.
  • Mempunyai ciri-ciri khas - pasir putih dan tumbuhan yang lebih pendek dan kecil.
  • Hutan kerangas merupakan hutan paling luas di Taman Negara Bako meliputi kawasan tinggi dan berbukit.
Sumber rujukan dan bacaan lanjut di cikgusaberi.blogspot.com dan scribd.com

Keindahan hutan kerangas Taman Negara Bako
Laluan hutan jenis berbatu dan berpasir, juga terdapat lopak air (kesan hujan lebat pagi tadi). Masa ni memang rasa berguna sungguh memakai kasut dengan ciri kalis air, pergerakan tetap lancar walaupun memijak lopak. Asal saja genangan air tak melepasi lidah kasut (tongue), kasut dapat kekal kering selesa dipakai.

Terdapat dua pemerhatian pada foto ini - jenis pokok yang tumbuh dan penanda laluan berwarna. Pokok yang tumbuh di sini bersaiz kecil dan rendah. Penanda laluan berwarna merah merujuk kepada laluan Lintang (Lintang trail), iaitu laluan hutan paling panjang di TNB sejauh 5.8 km sehala. Kami nak ke Teluk Pandan Besar (penanda laluan warna kuning), jadinya kena perhatikan penanda arah di persimpangan jalan jangan sampai terlepas atau tersilap masuk laluan.

Cantik bentuk dan warna periuk kera ni kan?
Periuk kera (pitcher plants / Nepenthes) merupakan antara tumbuhan yang banyak terdapat di hutan kerangas. Ada pelbagai saiz dan rupa bentuk. Ada periuk kera jenis tumbuh bergantungan dan ada yang tunbuh di lantai hutan.

Keindahan hutan kerangas Taman Negara Bako
Nak mengelak laluan berlopak dan panas matahari, saya keluar dari laluan tersedia dan berjalan di celahan pokok di tepi laluan. Apa yang menarik, lebih banyak tumbuhan hutan kerangas yang dapat saya perhatikan.

Spesis pokok Rhu/Ru (Dacrydium elatum), antara tumbuhan yang terdapat banyak di kawasan ini.

Daun cantik kemerahan dan tumbuhan unik seperti bintil gelembung.

Keindahan hutan kerangas Taman Negara Bako
Tiba di laluan dengan pelantar kayu. Laluannya bukan sentiasa landai seperti foto di atas, kadang-kala kita perlu mendaki atau menuruni anak tangga. Di laluan ini kami berselisih dengan ramai pengunjung, kami akan berhenti di tepi bagi memberi laluan kepada mereka yang berada dalam kumpulan lebih besar.

Antara spesis periuk kera yang ditemui. Jenis bergantungan, saiz kecil.

1.59 tengah hari.
Kami tiba di satu persimpangan dan ada sebuah pondok rehat di sini. Ke kanan laluan menuju ke air terjun Tajor, pantai Teluk Tajor, pantai Teluk Limau dan tempat-tempat lain (sila klik foto untuk paparan lebih jelas). Menarik dan menggoda, tapi dengan keterbatasan masa dan kudrat maka saya simpan saja keinginan hati. Kami berhenti rehat seketika buat kali kedua di pondok tersedia. Kami minum air dan makan coklat penambah tenaga, kemudian menyambung langkah kaki menuju ke Teluk Pandan Besar.

Keindahan hutan kerangas Taman Negara Bako
Tiba di suatu tempat, kami dapat menyaksikan keindahan laut membiru terbentang di kiri laluan.

Memasuki laluan yang agak mencabar dengan akar, lopak air dan tanah berpasir lembut.

Aliran air jernih berwarna coklat kemerahan dan lumut hijau memenuhi bahagian tebing. Saya rasa tenang dan seronok dapat menikmati suasana di sini.

Air di hutan kerangas berwarna gelap begini (sama seperti air tanah gambut di kampung saya di negeri Johor) disebabkan kehadiran tanin (tannin) yang tinggi. Tanin adalah sejenis biomolekul polifenol yang dilepaskan oleh tumbuhan yang mereput.

(Sumber rujukan dan bacaan lanjut mengenai tanin di wikipedia)

Keindahan hutan kerangas Taman Negara Bako
Akar berselirat, perlu berhati-hati melangkah supaya tak tersandung.

Periuk kera bersaiz besar yang ditemui di tepi laluan hutan.

MasyaAllah! Maha Hebat Allah menciptakan kepelbagaian alam semula jadi. Setiap satunya menyimpan rahsia alam dan mempunyai fungsi tersendiri. Walaupun hutan kerangas dianggap sebagai tanah tidak subur kerana kurang nutrien, namun ia merupakan habitat bagi flora dan fauna tertentu. Satu pengalaman menarik bagi saya dapat melakukan eksplorasi di hutan kerangas, hutan yang mempunyai ekosistem unik.

Catatan seterusnya iaitu bahagian akhir entri Laluan Teluk Pandan Besar - kami menyaksikan keindahan alam di Teluk Pandan Besar.

Thursday 18 July 2024

Wansyah Kitchen, Kangar

Ini merupakan kunjungan kali kedua saya ke restoran Wansyah Kitchen yang terletak di Kangar. Kami datang waktu pagi, masa ni restoran baru memulakan operasi. Pelanggan belum ramai, mudahlah saya nak merakam foto.

Bangunan warna oren tu Wansyah Kitchen. Terdapat ruang parkir yang sederhana luas di hadapan restoran. Tapi kalau datang waktu puncak (tengah hari) mungkin susah sikitlah nak cari ruang parkir.

Boleh pilih nak makan di luar (ruang terbuka) atau dalam restoran (ruang berhawa dingin). Ruang makan dalam restoran ni pula ada dua ruangan, kami makan di ruangan kedua.

Menu Wansyah Kitchen, Kangar
Menu utama di sini adalah salai masak lemak cili api (MLCA). Menu lain, antaranya asam pedas dan nasi briyani. Klik foto menu untuk paparan lebih jelas.

Nak makan yang ringan pun ada.

Wansyah Kitchen, Kangar
Hidangan pilihan kami - set itik salai MLCA dan set briyani. Bagi hidangan salai MLCA, kita di beri pilihan sama ada nak masakan salai siap kuah atau kuah asing. Kalau suka masakan salai meresap kuah, pilih siap kuah. Kalau nak menikmati lebih rasa salai, pilih kuah asing

Masa pertama kali datang sini, saya dah cuba menu masak lemak cili api. Jadi kali ini saya cuba nasi briyani pula. Alhamdulillah sedap!

Tak cukup makan di restoran, kami beli bungkus beberapa jenis makanan lain untuk makan di rumah dan lauk itik salai MLCA untuk makan pada hari lain (simpan di chest freezer). Maklumlah bukannya dekat rumah kami nak ke sini, iaitu sekitar 23 km. Itik salai dan kuah MLCA diberi asing, sesuailah untuk disimpan buat stok. Bila-bila teringin, boleh panaskan.

Alhamdulillah saya rasa seronok dapat jumpa restoran yang menyajikan masakan yang sinonim dengan cita rasa Negeri Sembilan ni. Kalau dulu sewaktu menetap di PP, kena tunggu kami balik rumah NS barulah dapat melepas rindu pada masakan salai MLCA.

Rasa masakan salai MLCA di Wansyah Kitchen ni sangat menepati cita rasa saya dan Encik Suami. Tahap pedasnya juga tidaklah terlalu pedas, boleh makan dengan tenang tanpa sibuk mengelap hidung berair dek menahan pedas. Menu lain (setakat yang kami dah cuba) juga menepati selera.

Harga makanan di sini juga sangat berpatutan. Ruang makan yang selesa dan bersih, serta servis pantas dan mesra. Memang membuat kami mengulang datang ke sini.

****************************************************

Setiap hari | 10 pagi - 5 petang
Tutup | Jumaat

Monday 15 July 2024

Burung Botak Siput (Asian Openbill Stork)

Ketika berkereta di sekitar Perlis, saya suka memerhatikan pemandangan di kanan dan kiri jalan. Keindahan jajaran bukit batu kapur, deretan petak-petak sawah dan burung-burung yang berkumpul di kawasan sawah padi.

Akhir-akhir ini saya perasan kehadiran sejenis burung kaki panjang dengan badan berwarna putih hitam di kawasan sawah dan di tepi jalan raya. Bukan burung bangau yang biasa dilihat. Saya tak dapat memerhati dengan jelas sebab berada dalam kenderaan yang bergerak.

Tapi semalam semasa di Arau, saya berpeluang memerhati dan memotret foto burung ini dengan jelas. Kebetulan burung ini berada di tepi simpang jalan yang ada lampu trafik. Sedang elok pulak lampu merah, saya turunkan cermin tingkap dan segera merakam foto burung ini.

Burung Botak Siput (Asian Openbill Stork)
Suasana bising di tepi jalan dan banyak kenderaan, burung ini tak merasa terganggu bila saya memerhatikannya. Biasanya memang susah tau kita nak merakam foto burung besar, cepat je terbang bila menyedari kehadiran manusia.

Hasil foto zoom 30x. Sila klik foto untuk paparan lebih jelas.

Jom kita berkenalan dengan burung besar berkaki panjang ini…

Nama Inggeris : Asian Openbill / Asian Openbill Stork
Nama saintifik : Anastomus oscitans
Nama Melayu : Botak Siput / Botak Upeh / Botak Asia / Upih Siput Asia

• Spesis burung hijrah yang berasal dari benua Asia Selatan seperti Bangladesh, Sri Lanka dan India.
  • Rupa seperti burung bangau tetapi saiznya lebih besar dengan berat purata antara tiga hingga lapan kilogram.
  • Badan berwarna putih atau kelabu pucat dengan sebahagian kepak berwarna hitam.
  • Habitatnya di kawasan lembab berpaya.
  • Ia menjadikan siput, ular kecil, katak dan serangga sebagai makanannya.
  • Kali pertama burung ini dikesan di Semenanjung Malaysia pada tahun 2008 di Chuping, Perlis.
  • Selain di negeri Perlis, kehadiran burung Botak Siput turut direkodkan di negeri Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Melaka dan Johor.
  • Dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar 2010 [Akta 716].
Sumber rujukan : wildlife.gov.my dan bharian.com.my.

Alhamdulillah, seronok dapat mengenali sejenis lagi spesis burung yang ada di sini. Kenali hidupan liar supaya kita lebih menghargai alam ciptaan Tuhan 💙

Saturday 13 July 2024

Wesley Hotel, Bukit Mertajam

Pada hari Isnin hingga Rabu lalu, saya ikut Encik Suami ke Bukit Mertajam, Pulau Pinang atas urusan kerja. Penginapan disediakan oleh penganjur di Wesley Hotel.

Awalnya saya rasa malas nak ikut, sebab memikirkan akan terperap 3 hari 2 malam di bilik hotel yang biasanya tak begitu luas dan belum tentu selesa. Memanglah rumah yang saya diami sekarang bukanlah begitu selesa sebab rumah lama banyak cacat cela, tapi bila dah menetap di sini lama-lama jadi serasi dan selesa jugaklah.

Alhamdulillah, rupa-rupanya dapat penginapan jenis suite 😊

Buka pintu je terus nampak ruang tamu, meja makan dan ruang dapur kecil (kitchenette).

Bilik tidur di ruang berasingan.

Ruang dapur kecil - ada sinki, peti sejuk mini dan kemudahan buat minuman panas.

Ruang bilik tidur dengan katil king dan meja serbaguna. Katil dan bantalnya empuk selesa tidur. Kekurangan bilik ini, tak ada cermin besar jadi bila nak bersiap pakai tudung kenalah masuk bilik air. Juga tak cukup ruang gantung pakaian/tuala, yang ada di luar pintu bilik air tu jelah tempat nak menggantungnya.

Bilik airnya selesa - bersih dan semua berfungsi baik. Pintu bilik air agak kurang selesa digunakan sebab jenis frosted glass. Bukanlah nampak jelas ya, tapi nampaklah bayang-bayang. Gaya moden tapi tak sesuai untuk bilik air.

Pemandangan luar hotel pada waktu senja. Hotel ni dekat dengan jalan besar, siang malam bising dengan bunyi kenderaan lalu-lalang. Mujur juga bilik tidur asing dan ada pintu bilik, taklah terganggu waktu tidur dengan bunyi kenderaan.

Kami sarapan pagi di Bosses Cafe yang terletak di aras bawah hotel. Sarapan tak disediakan secara buffet. Terdapat enam set hidangan pilihan, antaranya - local breakfast, American breakfast dan continental breakfast. Menurut saya dan Encik Suami, makanan di sini tahap biasa-biasa saja. Boleh makan tapi kurang menepati cita rasa kami.

Secara keseluruhannya, saya rasa puas hati sepanjang menginap di Wesley Hotel. Penginapan kami di bilik 4007 sangat selesa - semuanya dalam keadaan bersih dan berfungsi baik. Dalam bilik ni juga terdapat smart TV saiz 40 inci, bolehlah menonton/buka YouTube di skrin besar.

Kekurangan menginap di sini - masalah ruang parkir terhad dan sukar mendapatkan makanan halal berhampiran. Pihak hotel tak menyediakan ruang parkir, jadinya kita kena cari parkir di luar bangunan dan perlu bayar caj parkir. Bab makanan halal pula, petugas kaunter hotel (seorang perempuan Melayu bertudung) maklumkan makanan halal boleh didapati di Bosses Cafe dan restoran nasi kandar yang terletak di bangunan lain. Pilihan lain, bolehlah buat pesanan online menerusi aplikasi penghantaran makanan.