Thursday, 17 November 2016

Nasi Lemak TANPA Santan?

Kisah suatu pagi di Miri, Sarawak...
Saya masuk sebuah restoran untuk bersarapan.

"Ada Nasi Lemak?"
"Ada."
"Ok, ada lauk apa ya?"
"Macam biasalah, set nasi lemak"
"Ok, nasi lemak dengan ayam goreng ya."

Menunggu.
Akhirnya sampai jugak Nasi Lemak...nampak sedap!


Memang sedap...nasi lembut je.
Ayam goreng comel tu pun masih panas-panas...sedap!
Tapi kan...nasi tu langsung tak rasa nasi lemak tau.
Rasa nasi biasa.

Siap makan, kita pun bayar kat kaunter....

"Nasi Lemak tu memang tak letak santan ke?"
"Tak..."
"Ooo..."

😂😂😂

Monday, 14 November 2016

WARDA?

Kisah minggu lepas...
Seorang pelanggan saya yang selesai membeli Inner Dagu, 
lalu bertanyakan pulak tudung Warda...

Pelanggan : Ada jual tudung WARDA tak? 
Saya : Takde kak, tudung apa tu ya? 
Pelanggan : Alaa...WARDA Surihati Mr Pilot...
Saya : Ohh... (walau masih tak paham pun! Hahaha)

Sebab apa saya tak boleh nak paham?
Sebab saya tak pernah menonton walau sekali pun cerita tu...
Tajuk tu tau pun sebab orang 'sekeliling' (di FB & grup WhatsApp) asik menyebut.

Beberapa hari selepas kejadian di atas,
Kawan grup WA bersembang lagi pasal cerita tu dan ada sebut 'WARDA'...

'Siapa WARDA? Watak dalam cerita tu ya?' tanya saya.
'Ya, tu nama watak yang dilakonkan Neelofa dan 
sekarang jadi nama tudung dia' jawab seorang kawan.
'Ohhhh...' terus ketawa sorang diri!

Sekarang baru faham maksud pelanggan aritu.
Inilah kesan tak menonton rancangan kegemaran ramai!
Dan rumah saya takde Astro Ria pun sebenarnya!
Sebab pasang Njoi je kan...
😂😂😂

Thursday, 10 November 2016

MIRI | Hari Terakhir : Ronda-Ronda Sekitar Miri...Lagi!

Catatan terdahulu :


20/10/2016 Khamis

Hari terakhir di Miri. Bangun pagi terasa sakit-sakit badan dek penangan masuk Taman Negara Niah semalam. Faktor umur yang dah nak menjelang angka 40 mungkin! Namun tetap bersyukur sebab tak mengalami bisa kaki macam masa ke Taman Negara Kuala Tahan, 3 tahun lalu. Mungkin jugak kesan Ammeltz Yoko-Yoko yang saya sapu di kaki sebelum memulakan eksplorasi dan selepasnya. 

Jika ikut perancangan, pagi hari terakhir ni sepatutnya kami akan ke Taman Negara Lambir yang terletak cuma kira-kira 31km perjalanan. Lambir terkenal dengan air terjun. Juga terletak di laluan yang sama menghala ke Niah, semalam tak singgah sebab dah petang. Disebabkan masing-masing badan masih terasa sakit dan cuaca mendung serta kadang-kala hujan renyai...memang sangat tak sesuai untuk ke taman negara. Kita ronda-ronda sekitar Miri...lagi! Ke tempat-tempat yang belum sempat pergi... 


KAK YAM CAFE, PIASAU
Hasil carian Google, kami mencuba sarapan pagi di Kak Yam Cafe. Lokasinya di belakang masjid Piasau. Guna Google Maps untuk ke masjid, lepas tu baru cari kedai makan ni. 

Pertama kali menikmati Laksa Sarawak di bumi Sarawak. Sebenarnya sebelum ni saya selalu makan, tapi buat sendiri kat rumah dengan menggunakan pes Hj. Manan tu. Nampaknya saya lebih suka yang buat sendiri, lebih pekat dan lebih banyak aksesorinya (telur dadar & carikkan daging ayam). Total sarapan kami RM17 - dua mangkuk laksa dan dua gelas teh tarik. Agak mahal bagi saya.


TAMU MUHIBBAH & TAMU KHAS

Antara tempat yang saya rasa wajib dikunjungi bila ke satu-satu tempat - pasar. 'Tamu' bermaksud pasar terbuka/tempat membeli-belah. Tamu Muhibbah & Tamu Khas ni terletak di Jalan Padang, Miri. 

Ada 3 bangunan di sini, yang ni Tamu Kedayan. Mungkin baru buat, sebab tak tulis pun pada papan tanda masuk tadi.


Dalam ni kebanyakkan orang menjual hasil kampung. Bangunan ni memanjang, tempat jualan berada di kanan dan kiri laluan. Mudah kita nak tengok. Sangat tersusun dan sangatlah bersih. Kagum tau!


Bangunan seterusnya - Tamu Khas. Jualan dalam ni nampak lebih meriah. Semuanya barangan kering sahaja.


Kami beli beras tanah tinggi Bario di sini. Ada macam-macam jenis. Kami beli beras putih 1kg dan beras perang/merah 1kg, total RM26. Nak mencuba punya pasal, kita pejam mata jelah dengan harganya ya.


Saya seronok cuci mata kat Tamu Khas ni, macam-macam barangan hasil tangan ada. Ada satu tu..macam span panjang (dalam gambar ni kat bahagian atas, kiri gambar). Rupa-rupanya dihasilkan dari petola yang dikeringkan, jadi macam span. Kegunaannya untuk gosok badan semasa mandi atau untuk basuh pinggan.


Bangunan ke-3 dan yang paling panjang/besar kat sini. Tak nampak nama, tapi tentulah ini Tamu Muhibbah. Dalam tamu ni lebih kepada barangan basah, ada jugak jual pokok dan makanan.

Selepas tu, kami balik ke bilik penginapan di Blueberry Inn, Permyjaya untuk solat/mandi/check-out dan sempat mendobi (dobi percuma je). Balik rumah nanti senanglah, tak perlu uruskan pakaian kotor yang banyak. 


RESTORAN SAJIAN WARISAN, PERMYJAYA

Lepas check-out, kami makan tengahari (dah pukul 2 petang pun..) di restoran yang terletak tidak jauh dari Blueberry Inn. Hiasan dalaman Restoran Sajian Warisan ni menarik dan kemas je. Dah beberapa kali kami makan di sini sebab layanan yang baik dan makanan yang sedap.


PASAR RIA SABERKAS

Pasar Ria Saberkas ni terletak di Jalan Saberkas Utama. Dibuka pada hari Khamis, Jumaat dan Sabtu bermula jam 3 petang. Info ni saya dapat daripada tuan punya kereta sewa kami. Mujur Khamis buka, sempatlah kami ke sini.


Masa ni baru baru jam 3 lebih sikit, pasar baru bermula. Orang belum ramai, mudah dapat parking. Pasar ni ada tapak kekal (lantai simen dan berbumbungkan kanopi).


Keadaan di Pasar Ria Saberkas. Saya ambil sudut yang tak ramai orang sebab segan nak ambil gambar..hehee. Sebenarnya agak meriah juga dengan pelbagai jualan makanan. Kami cuma beli kek lapis Sarawak dan pau. 


Masa masih berbaki, kami meronda sampai ke sini. Tak taulah apa nama tempatnya. Pukul 4 lebih barulah kami menuju ke airport. Masih dalam hujan renyai...

-TAMAT-

*****************************************************

Kos perbelanjaan untuk kami berdua ke Miri (4H 3M) :
Tiket MAS pergi/balik (KLIA-Miri) - RM275.60
Caj parking kereta di stesen ERL Salak Tinggi - RM8
Tiket ERL pergi/balik (SalakTinggi-KLIA) - RM19.60
Sewa kereta Axia (A) - RM420
Penginapan Blueberry Inn. Permyjaya - RM249.33
Tol di Brunei - RM18.30
Petrol - RM75.80* 
Tiket T.N.Niah - RM20
Tambang bot T.N.Niah - RM4
TOTAL : RM1,090.63 **

*petrol ada lebih banyak (3 bar kot), sebab tak jadi ke T.N.Lambir yang terletak di Jalan Miri-Bintulu.
** amaun ni TIDAK termasuk kos makanan.


Nota hati : Kalau ada rezeki, saya berhajat nak ke Miri lagi. Sebab hajat nak ke T.N.Mulu belum tercapai. Untuk ke sana, saya perlukan bajet yang lebih besar dan lebih stamina.  


Monday, 7 November 2016

MIRI | Hari Ketiga : Meneroka Taman Negara NIAH

Catatan terdahulu : 


19/10/2016 Rabu
Hari yang ditunggu-tunggu, juga tujuan UTAMA saya berada di Miri - TAMAN NEGARA NIAH. Sengaja saya aturkan aktiviti yang bakal mencabar tahap kecergasan fizikal saya ini pada hari ketiga. Kalau esok pagi sakit badan pun tak kisah, sebab esoknya dah nak balik Semenanjung. 

Alhamdulillah cuaca sangat sesuai untuk aktiviti hari ini. Cerah namun tidak panas terik. Selepas menikmati sarapan Nasi Lemak Tanpa Santan (akan saya cerita dalam catatan lain), kami memulakan perjalanan ke Taman Negara Niah, Batu Niah.  

Perjalanan dari Miri ke Taman Negara Niah adalah kira-kira 96km, kami mengambil masa sekitar 2jam pemanduan dengan kereta Axia. Selain pemandangan hijau begini, kami juga melewati penempatan estet dan rumah-rumah panjang moden. 

[info] Taman Negara Niah terletak 3km dari pekan Batu Niah. Gua Niah diwartakan sebagai Monumen Sejarah Kebangsaan pada tahun 1958. Pada tahun 1974, kawasan hutan dan bukit batu kapur dengan keluasan kira-kira 3,100 hektar disekitarnya diwartakan sebagai Taman Negara Niah. Merupakan taman negara yang ke-3 tertua di Sarawak. 

Gua Niah terkenal sebagai tapak arkeologi dan penempatan awal manusia prasejarah di Asia Tenggara. Ia juga merupakan antara gua batu kapur yang terbesar di dunia


Excited! Kami tiba di Taman Negara Niah pada jam 11pagi. Sebelum masuk kita pergi beli tiket dulu ya. Kaunternya terletak di sebuah bangunan baru. Harga tiket RM10/dewasa Warganegara. Jika warga asing RM20/dewasa. Nampaknya kami kumpulan kedua masuk untuk hari ini. Kumpulan pertama - dua orang warga asing. 

Kami diberi peta laluan Gua Niah serta penerangan ringkas mengenai laluan yang bakal kami tempuhi. Menurut staf tersebut, tempoh perjalanan pergi dan balik sekitar 3jam 1/2 sehingga 4jam. Bagi yang tak bawa lampu suluh, boleh sewa di sini. Lampu suluh penting sebab kita akan melalui suatu kawasan dalam gua yang gelap gelita. 


Perjalanan dimulakan dengan menyeberangi Sungai Niah. Bayaran RM1/sehala. Jika selepas pukul 5.30petang, bayaran dikenakan RM1.50/sehala. Nampak tenang je sungai ni kan, tapi rasa seram jugak bila terpandang papan tanda amaran mengenai kewujudan buaya di sini.


Sebelum meneruskan perjalanan, bolehlah singgah di Muzium Arkeologi Niah ni. Percuma je. Cuma kena bukak kasut dan dilarang ambil gambar. 

Maka bermulalah perjalanan kami untuk meneroka Taman Negara Niah, khususnya Gua Niah. Kalau tengok kilometer tu semua memang tak jauh. Painting Cave iaitu gua paling akhir cuma 4.1km. Pergi dan balik jadilah 8.2km! Semoga Allah beri izin untuk saya meneroka.


Laluan pejalan kaki dah disediakan, kita cuma perlu ikut je. Insya Allah tak sesat. Ni antara laluan yang disediakan - laluan konkrit. Walaupun tak hujan malam tadi, laluan ni LICIN dek lumut. Memang kena jalan hati-hati terutamanya bila ada laluan sedikit mendaki atau menurun, saya sendiri dah beberapa kali nak tergelincir. 


SubhanAllah...rasa tenang jiwa saya menyaksikan keindahan hutan. Juntaian akar kayu, pokok kayu yang berbelit, rama-rama cantik yang berterbangan...semuanya membuat saya tersenyum gembira! Sedari dulu memang saya suka berada dalam hutan...happy lain macam! Dalam pada tu, masih kena melangkah dengan hati-hati. Laluan kayu ni juga LICIN! Nak pijak kena pilih yang kurang lumut. 


Makhluk yang paling kerap saya jumpa. Saiz besar dari biasa. Kadang-kadang hampir terpijak, kadang-kadang hampir terpegang! Sebab tu saya dah tak berani nak pegang bahagian tepi laluan kayu ni...banyak bangsa dia merayap.


Setelah 40minit berjalan dengan agak mudah (padahal mencungap jugak!) sebab takde mendaki, mula dari sini kita akan banyak kena mendaki anak-anak tangga begini. Terutamanya semasa berada dalam gua nanti. Jom naik...kita ke gua yang pertama!


Gua pertama - TRADER CAVE. Tiada tinggalan arkeologi di sini. Struktur kayu ni merupakan tinggalan pondok tidak beratap daripada kayu Belian yang digunakan oleh para pemungut sarang burung pada musim menjolok sarang. Digunakan kali terakhir pada akhir 1970-an.

Kesan luluhawa pada dinding dan siling gua yang menarik!

Perjalanan diteruskan memasuki perut gua yang seterusnya, di sinilah tempat yang paling mencabar bagi saya. Tapi ia juga laluan paling menarik! Semakin hampir dengan pintu masuk gua, bau najis kelawar/burung menusuk hidung. Saya sapu minyak angin FreshCare kat hidung.

Kami memasuki GREAT CAVE (West Mouth of Great Cave). Mula-mula sekali, kita akan nampak TAPAK ARKEOLOGI ni. Iaitu tapak penemuan tengkorak manusia prasejarah yang dianggarkan berusia 40,000 tahun! Kawasan tapak ni tak boleh masuk. 

Inilah GREAT CAVE. Pemandangan yang memukau. Luas, cantik macam satu lukisan! SubhanAllah...masa ni saya macam terharu ala-ala sebak, dengan izin Allah saya mampu menjejakkan kaki ke sini. Semoga saya mampu jugak panjat tangga yang banyak tu.

Ini bukan tinggalan arkeologi, tapi rumah milik pihak pengurusan yang kutip sarang burung layang-layang. Kat sini banyak burung layang-layang, meriah dengan bunyi burung yang sibuk terbang keluar masuk gua ni. Cantik stalaktit kat atas rumah ni!

Pemandangan yang menyakitkan mata...vandalisme! 

Di Great Cave ni banyak kayu-kayu begini tergantung. Jadi satu pemandangan yang menarik pulak. Kayu-kayu ni sebenarnya milik pihak yang mengutip sarang burung. Siling gua yang ada bentuk lubang, biasanya banyak burung duduk. Masa kami datang ni tak nampak sarang burung, tapi nampak kesan/bekas sarang yang dah diambil. 

Penat meniti laluan dan anak-anak tangga, bolehlah berehat kat bangku yang disediakan ni. Siap beratap, untuk elak dari kena najis burung yang bertebaran kat atas. Selepas dari sini, laluan semakin gelap, bantuan lampu suluh diperlukan. Masih kena jalan hati-hati, sebab najis burung banyak dan laluan jadi licin. 

Tiba di ruangan yang dikenali sebagai PADANG. Kat sini ada lubang, ada la cahaya matahari. Teranglah sikit laluan kami. Kalau kena masanya dan ada rezeki, kita akan dapat menyaksikan jaluran cahaya matahari yang cantik kat sini. Selepas ni, kami melalui kawasan gua yang gelap gelita. Ia dikenali sebagai Moon Cave atau Gan Kira

Selepas melewati Moon Cave @ Gan Kira yang gelap gelita, tibalah kami di mulut gua ni. Dalam Moon Cave memang takde gambar sebab sangat gelap. Ruang dalam gua tadi agak luas. Selepas dari sini, kita akan menuju ke gua terakhir - Painting Cave. Akan melalui laluan kayu dan anak-anak tangga lagi...penat, tapi tetap bersemangat!

Alhamdulillah...setelah hampir 2jam penjelajahan melalui hutan dan gua-gua lain, akhirnya kami tiba di gua terakhir - PAINTING CAVE. Kat sini barulah kami bertemu dengan pengunjung lain, iaitu kumpulan pertama yang masuk sebelum kami - dua orang perempuan muda warga asing. 

PAINTING CAVE mendapat nama disebabkan di sinilah terdapat lukisan purba dan juga keranda berbentuk perahu di lantai gua. Sayangnya, mata saya sukar nak menangkap objek yang terlukis pada dinding gua ni. Nampak samar-samar. Nak ambil gambar lagilah tak jelas. 

Setengah jam kemudian...setelah berehat sambil minum air mineral dan makan coklat Cadbury, kami pun memulakan perjalanan balik. Kena lalu semula semua laluan pergi tadi ya. Memang rasa letih dek terbayang anak-anak tangga dan gua gelap yang perlu dilalui semula. Takde pilihan...

Dalam perjalanan turun, di Trader Cave barulah kami bertemu dengan sekumpulan pengunjung tempatan. Perjalanan balik lebih cepat sebab dah tak tengok sekeliling sangat. Kaki pun dah letih, kepala fokus nak cepat-cepat sampai. Kami selamat tiba di titik awal di mana kami bermula pagi tadi, sekitar jam 3.30 petang. Catatan masa : 4jam. Alhamdulillah!

----------------------------------------------------------------------

Tips jika nak ke sini :
1. Sebaiknya mulakan penjelajahan di sebelah pagi, sebab perjalanan pergi/balik akan memakan masa sekurang-kurangnya 3jam 1/2 (bergantung kepada stamina / kerap ambil gambar / suka memerhati alam - akan ambil masa lebih lama).
2. Bawa lampu suluh yang cukup terang (sesuai untuk masuk ruang luas yang gelap).
3. Bawa kain tuala kecil (untuk lap peluh dan tutup hidung jika tak tahan bau najis burung/kelawar).
4. Bawa air mineral botol besar dan coklat untuk tenaga.
5. Tiada tandas disepanjang laluan, tandas cuma ada di jeti sebelum menyeberangi sungai. Selesaikan apa-apa di sini dahulu ya.  
6. Bawa beg - untuk isi sisa minuman/makanan kita. Geram bila ternampak sisa minuman bersepah. 

...fuh, catatan terpanjang rasanya ni! Maaf ya, saya catatkan secara lengkap untuk rujukan peribadi dan mereka yang memerlukan. 


Catatan seterusnya :
MIRI | Hari Terakhir : Ronda-Ronda Sekitar Miri...Lagi!

Monday, 31 October 2016

MIRI | Hari Kedua : Lawatan Singkat Ke Brunei

Catatan sebelum ini : 

18/10/2016 Selasa

Hari Ke-2...seperti yang telah dirancang, kami akan ke Bandar Seri Begawan, Brunei. Seawal jam 7.25 pagi kami bergerak dari penginapan. Menurut Google Maps, perjalanan kami adalah sejauh kira-kira 145 km dan akan mengambil masa sekitar 2 jam dengan melalui Lebuhraya Muara - Tutong.

Pagi ini mendung dengan disertai hujan renyai. Kesinambungan hujan yang agak lebat malam tadi. Kami tidak bersarapan di kedai, sekadar mengalas perut dengan roti sebelum bergerak keluar tadi. Cadangnya nak makan di Brunei sebab perjalanan tak berapa jauh (tapi plan tak menjadi, maka pangajarannya - wajib sarapan yang berat sebelum nak ke mana-mana ya!).


PERJALANAN KE BANDAR SERI BEGAWAN (BSB)

SELAMAT DATANG KE KUALA BELAIT! Kami kini berada di Brunei setelah melewati Kompleks Imigresen Malaysia, Sungai Tujuh, Miri dan Sungai Tujoh Control Post, Kuala Belait, Brunei. Sebenarnya ada kekeliruan semasa kami nak melewati imigresen Malaysia dan Brunei ni, disebabkan keadaan jalan dan bangunan yang mengelirukan. Tambahan pulak masa tu takde kenderaan lain untuk kami ikuti pergerakkan mereka. 

Tol Jambatan Rasau. Kat sini kami kena bayar tol sebanyak B$3.00 (sekitar RM9.15 duit Malaysia). 


Resit tol tadi. Kita lalu dua kali (pergi dan balik), jadinya total B$6 untuk bayaran tol ke BSB. Borang tulisan merah tu pulak, adalah borang Masuk Sementara Bagi Kenderaan yang perlu diisi semasa melalui pemeriksaan kastam Brunei. Lalu kaunter, minta borang, parking tepi, isi borang (maklumat kenderaan) dan kembalikan. Takde pemeriksaan apa pun, pegawai tu cuma cop borang yang dah diisi. 


Lebuhraya yang kami lalui untuk menuju ke BSB. Tengok tu, siap ada had laju bila hujan - 70km/j. Tak banyak kenderaan kat lebuhraya ni. Sesekali je ada. Agak bosan dan mengantuk jugak sepanjang perjalanan ni, banyak pemandangan hutan/belukar. Yelah, lebuhraya. Suami bawa Axia ni slow je sebab hujan. Memang lagi mengantuklah...


Tak pasti dah sampai mana, kami berhenti sekejap. Tengoklah harga minyak kat sini...RON 97 - B$0.53, RON 92 - B$0.519 dan Diesel - B$0.31. Murah! Tapi menurut catatan blogger lain, harga begini cuma untuk kenderaan Brunei sahaja. Kenderaan luar macam kami akan dikenakan harga yang lebih tinggi. 


BANDAR SERI BEGAWAN (BSB)
Alhamdulillah...kami selamat tiba di BSB sekitar jam 10.40 pagi. Maksudnya kami ambil masa sekitar 3 jam dari Permyjaya, Miri ke sini. Masih dalam hujan renyai. 

Satu masalah kami, takde peta jalan di BSB. Nak guna Google Maps, dah off data sebab berada di luar negara. Sebenarnya, saya jangkakan boleh bergerak di sini berpandukan signboard jalan. Rupa-rupanya kat sini sangat sikit signboard. Takde tulis pun arah mana masjid dan lain-lain tu. Disebabkan itu, maka kami bawak jelah kereta sesuka hati. Yang pernah ke sini, korang berpandukan apa ya untuk bergerak?

Jalan raya di sini agak lengang. Mudah nak memandu. 
Seperkara lagi, kat sini tulisan jawi 'hidup'. Bolehlah menguji tahap lancar baca Jawi kita kan? Hehehee.. 


BSB memang tak besar mana. Dalam pada kami tak tau arah mana nak tuju, dan main jalan je...terjumpa masjid ni. Antara mercu tanda Brunei dan merupakan tarikan pelancongan. Memang sangat gah dan cantik bila tengok depan mata! Siap ada bahtera yang sangat cantik di sisi masjid ni. Dalam gambar saya ni kurang menarik, sebab cuaca mendung dan sudut yang diambil tak sesuai. Kami tak masuk pun, sebab perut masing-masing lapar nak kena cari makanan dulu (akibat tak sarapan berat pagi tadi!).

[info] MASJID SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIN siap dibina pada tahun 1958. Dinamakan sempena nama Sultan Brunei ke-28. Merupakan masjid paling unik di Asia Pasifik.


Kami teruskan memandu tanpa arah, nampak masjid ni. Terus masuk, parking dan menuju ke dalam masjid. Lupa seketika pasal perut. Masjid ni memang sangat memukau pandangan saya. Sekali lagi, saya tak ambil gambar pada sudut yang betul. Perut lapar, apa pun malas...huhuu. 

[info] MASJID JAME'ASR HASSANIL BOLKIAH merupakan masjid terbesar di Brunei. Siap dibina pada tahun 1994 bagi memperingati hari ulangtahun ke-25 pemerintahan sultan.

Nak melangkah di tangga masjid, nampak notis larangan mengambil gambar di dalam masjid. Maka, takde gambar dalam ni ya. Disebabkan kami tiba sini kira-kira jam 11.30 pagi dan waktu Zohor di sini sekitar jam 12.06 tengahari, kami ambil keputusan nak tunggu waktu Zohor dan solat jemaah di sini saja. Alhamdulillah...sempat solat sunat, solat fardhu Zohor berjemaah dan meninjau sekitar kawasan masjid. 

Ruang solat Muslimah terletak berasingan dari ruang solat utama, tapi saya sempat jugak meninjau ruang solat utama yang sangat gah di dalamnya. Tak reti saya nak tulis di sini, tapi memang sangat kagum dengan seni binanya. Masya Allah...SubhanAllah! Memang patutlah ramai pelancong berkunjung (masa kami tiba tadi, sedang ada lawatan oleh sekumpulan pelancong luar...bukan Islam menurut pandangan saya).

Masa di sini jugak, saya sempat bertanya dengan seorang muslimah tentang tempat makan terdekat. Menurutnya, kat sini memang kurang signboard. Tapi tak susah mencari (mungkin sebab BSB tak besar).


Berpandukan maklumat daripada muslimah tadi, kami tiba di sini. Ada beberapa kedai makan, tapi kami tertarik untuk mencuba NASI KATOK (seperti yang tertulis pada kain putih tu). Tiba di kedai tersebut, rupanya untuk bungkus saja. Kami beli jugaklah...saya tunjuk pada menu yang tertulis 'Nasi Katok' sebab tak reti nak sebut 'katok' tu macamana. Pelayan (rupa dan gaya seperti orang Indonesia) memberitahu Nasi Katok dah kehabisan sambalnya, tapi boleh ganti dengan lauk sayur lain. 


Inilah NASI KATOK yang cuma berharga B$1 sahaja! Kira RM3.05 duit Malaysia. Nasi Katok ni ada nasi putih, ayam goreng dan sambal. Kira murahlah ni! Kami punya ganti sayur sebab sambal dah habis. Semuanya masih panas-panas...memang berselera kami makan! Makan kat mana? Dalam kereta je lah! Hehehe..memang jimat habis dah ni. Untuk basuh tangan dan air minum memang ada bekal dalam kereta ni, takde masalah. Licin masing-masing makan.

Sebenarnya, sejak dari Kuala Belait lagi saya dah terpandang kedai/warung  tulis 'Nasi Katok'. Maksudnya, kat Brunei memang terkenal dengan nasi ni. Jadi agak rugi kalau tak mencuba. Cuma sayang sekali, tak dapat rasa sambalnya sebab dah habis. Bukan rezeki kami.


Balai Bomba Bandar Seri Begawan. Tak besar, sesuai dengan tempat ni yang tak besar dan tak ramai penduduk. Gambar ni saya ambil semasa kami sedang cuba cari jalan balik ke Miri. Masuk je mana-mana jalan.


Tiba-tiba...lalu pulak istana. Memang nampak gah walau sekali lalu je nampak. Tak sempat nak berhenti sebab kenderaan kat belakang banyak. Bahaya pulak nak berhenti tiba-tiba. Nak patah balik memang tak tau jalan. Ini pun main agak-agak je jalan ikut signboard tulis Seria (mujur sebelum ke Miri saya dah printscreen tempat-tempat yang perlu dilalui untuk ke BSB dan dah hafal turutan nama tempat). Untuk balik ke Miri, kami cari signboard tertulis Seria atau Kuala Belait.

[info] ISTANA NURUL IMAN merupakan kediaman rasmi sultan Brunei. Tercatat sebagai kediaman istana paling besar di dunia oleGuinness World Records. Istana ini mempunyai 1,788 bilik, 257 bilik mandi serta sebuah dewan jamuan yang boleh menampung seramai 5,000 orang.


KEMBALI KE MIRI 
Perjalanan diteruskan, dan akhirnya kami selamat melepasi sempadan di Miri sebelum jam 4 petang. Memang singkat sungguh masa kami di Brunei. Tempat dalam senarai yang tak jumpa - Tamu Kianggeh (rasanya memang dah lalu kat tepi sungai tu, tapi bila nak patah balik tak jumpa jalan pulak). Tapi tidaklah terkilan, sebab tujuan asal kami ke Brunei sekadar nak melihat-lihat bagaimana rupa Brunei. Lebih tepat lagi rupa BSB. 

Pada pemerhatian saya, BSB bukanlah seperti bandar besar di negara kita yang sesak dengan bangunan dan sarat dengan manusia. Bandarnya agak ringkas, nampak kurang landskap hiasan dan sangat kurang papan iklan (kalau ada pun, nampak usang). Juga kurang signboard sebagai panduan ke tempat-tempat tumpuan pelancong (mungkin kerana industri pelancongan bukan sesuatu yang penting bagi Brunei). Dari segi penduduknya, setakat yang saya temui agak ramah dan sudi menjawab pertanyaan saya dengan baik. Berjumpa di tangga masjid pun mereka memberi salam kepada saya. 


* Nota : Kadar tukaran wang masa saya pergi ni adalah B$1 = RM3.05. Saya tukar di Semenanjung.


....bersambung hari ketiga - Taman Negara Niah yang wow!...

Tuesday, 25 October 2016

MIRI | Hari Pertama : Canada Hill & Makan-Makan

17/10/2016 Isnin

Alhamdulillah...saya dan suami selamat tiba di Lapangan Terbang Miri, Sarawak sekitar jam 11pagi, setelah kira-kira 2jam penerbangan dari KLIA. Kembara kali ini kami berpeluang menaiki pesawat MAS, sebab dapat tiket dengan harga menarik - RM275.60 pergi balik untuk dua orang. Dapat harga ni sebab tebus mata ganjaran kad Enrich, promosi sempena Hari Malaysia yang lalu. Boleh pilih tempat duduk, dapat makanan dan dapat 30kg check-in bagasi. Oklah tu kannn!

INFO RINGKAS MIRI
sumber gambar : Wikipedia

Miri terletak di bahagian utara Sarawak, ia merupakan bandar kedua terbesar di Sarawak. Mendapat status Bandaraya pada tahun 2005. Bandaraya Miri maju kerana kaya dengan sumber asli, terutamanya Petroleum. Miri juga terletak disempadan Brunei, jadinya kalau kita ke Miri jangan lepaskan peluang melawat Brunei. 


KERETA SEWA
Untuk memudahkan pergerakkan, kami sewa kereta. Kononnya untuk berjimat kami nak naik pengangkutan awam je, tapi kajian saya mendapati ianya agak sukar dan kosnya mungkin lebih tinggi berbanding menyewa kereta. Tambahan pulak, kami bercadang nak ke luar Miri - Taman Negara Niah, yang terletak agak jauh dari Bandaraya Miri. 

Saya hubungi beberapa penyedia servis sewa kereta, dan akhirnya memilih Grenax Car Rental Miri 017-855 6488. Kami sewa kereta Axia (A) dengan bayaran RM410 (ambil jam 11pagi 17hb. dan pulang jam 5petang 20hb.).  Harga tersebut sudah termasuk caj outbound sebanyak RM50, sebab kereta akan dibawa ke Brunei. Sebenarnya, saya rasa agak mahal caj yang dikenakan. Tapi memang itulah harga terbaik yang saya boleh dapat, berbanding harga yang ditawarkan oleh penyedia servis sewa kereta lain. (info tambahan, selain Grenax korang boleh jugak dapatkan kereta sewa dari Arol 014-895 5628).

Sebenarnya agak pelik sedikit bagi saya, bila nak sewa kereta kat Miri ni diorang tanya kita nak ke mana. Ada caj berbeza jika kereta di bawa ke luar Bandaraya Miri, dan cara caj tak sama bagi setiap penyedia servis.


NASI LALAPAN, RESTORAN MUARA
Dari lapangan terbang, kami menuju ke Restoran Muara yang terkenal dengan Nasi Lalapan. Mana saya tahu terkenal? Ni semua hasil carian di internet. Dan dengan bantuan Google Maps memang mudah je nak ke mana-mana. Restoran ni ada di dua lokasi, kami pergi ni di Waterfront Miri.


Lalapan Tenggiri kepunyaan saya, dan suami pulak order Lalapan Tongkol. Dihidangkan bersama sepiring nasi dan semangkuk kecil sup kosong. Menurut tekak saya, ia sedap sebab nasi lembut, tauhu/tempe/ikan masih panas dan garing! Sambal pun sedap dan banyak. Tapi...harganya agak mahal. RM12.70 untuk Lalapan Tenggiri dan RM10.60 untuk Lalapan Tongkol. Sesekali merasa...

[info] Lalapan berasal daripada Indonesia. Lalap merupakan sayur-sayuran yang disajikan bersama nasi dan lauk-pauk lain (ayam, ikan).


BLUEBERRY INN, PERMYJAYA
Lepas makan, kami ke penginapan bajet - Blueberry Inn di Permyjaya yang dah ditempah awal menerusi Agoda. Permyjaya ni terletak kira-kira 12km dari Bandaraya Miri.


Kena naik tangga kat tepi kedai Avon tu ya. Seronoknya menginap kat sini, sebab dapat mendobi percuma kat kedai MyDobi tu (sekali dobi untuk satu hari menginap). Kat sebelah Avon tu ada kedai serbaneka, kot nak beli air mineral pun senang. Kat deretan ni jugak ada beberapa penginapan bajet lain. Yang tak nampak, kedai makan Muslim. 


Alhamdulillah...dapat bilik yang memuaskan hati. Bersih dan tak sempit walau bertaraf penginapan bajet. Kami bayar RM249.33 untuk menginap selama 3 malam (RM83.11/malam). Staf kat sini pun beri layanan yang mesra dan baik.

Satu-satunya perkara yang tak menyenangkan - bunyi bising dari pusat hiburan berhampiran. Selepas pukul 10malam sehinggalah melewati jam 6pagi masih bising. Malam pertama, saya asyik terjaga sebab bising. Malam-malam berikutnya, tahap bising berkurangan dan badan pun penat. Memang tak sedarlah. Sebenarnya boleh je kami mintak tukar bilik, tapi malas pulak sebab dah serasi dengan bilik tu. Jadinya kalau korang nak menginap di sini, kenalah mintak bilik bahagian belakang untuk elak bunyi bising ni.


THE GRAND OLD LADY & MUZIUM PETROLEUM
Selepas berehat/solat di bilik, pukul 3 lebih kami keluar dan menuju ke Canada Hill (12km dari Blueberry Inn). Bukit ni tak tinggi, boleh naik kereta macam biasa.

Nampak bangunan ni kat sebelah kanan jalan, maka sampailah kita.... Inilah Muzium Petroleum. Masuk sini percuma je. Tapi kami tak masuk pun dalam muzium ni.

the Grand Old Lady iaitu telaga minyak pertama di Miri, terletak berhampiran bangunan muzium tadi. 

Telaga Minyak Miri No.1 / Miri Well No.1 yang lebih dikenali sebagai The Grand Old Lady. Saya masih tak faham kenapa panggil 'grand old lady'. Ada yang tau?


[info] Tempat ini juga merupakan telaga minyak yang pertama di Malaysia digerudi dengan cara alat kawat. Digerudi pada tahun 1910. Wow...106 tahun yang lalu?


Kat batu-batu tu semua ada info sejarah. Kalau rajin, bolehlah menatap satu persatu ya.

Dari atas bukit ni kita boleh melihat pemandangan Bandaraya Miri. Tapi saya tak merayau sekitar kawasan ni, sebab sana sini pekerja tengah potong rumput. Tak kena masa. Siap ada yang tanya, 'Dah siap dik? Kalau dah, nak potong rumput ni'. Adehh..potong mood saya nak posing tau! Hahahaa..


MADLI SATAY CORNER
Turun dari Canada Hill, kami menuju ke Luak Esplanade (pantai). Konon nak minum petang dan melepak situ sambil tengok matahari terbenam. Bila sampai, cuma ada beberapa peniaga dan pengunjung. Anjing pulak banyak berkeliaran. Mungkin sebab kami datang masa orang bekerja. Tak jadi melepak situ.

Kami tukar plan, menuju ke Bandaraya Miri dan cari Madli Satay Corner. Lokasinya di Jalan Merpati. Ni pun antara lokasi makan-makan (halal) yang terkenal di Miri. 

Mee Jawa dia memang sedap! Harga RM7.

Sate Ayam...suami kata sedap, tapi tekak saya tak berapa suka. Macam lebih rasa ketumbar. Harganya RM1.30/secucuk. Agaknya, memang mahal-mahal makanan kat Miri ni kan...huhuu.

Ni kira makan malam kami. Masa ni pun dah dekat waktu Maghrib, hampir pukul 6 petang (waktu Maghrib di sini sekitar jam 6.10 petang). Lepas makan, singgah beli sedikit keperluan di Giant, Permy Mall yang terletak berhampiran hotel kami menginap. Lepas tu balik bilik dan tak keluar lagi. Rehat-rehat je. Esok awal pagi kami nak bertolak ke Bandar Seri Begawan pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...