Monday, 8 June 2015

Hari Yang Buat Aku Termenung Panjang...

...cerita SEMALAM...

Ahad 7 Jun 2015

Cerita 1
Lokasi : Jabatan Pendaftaran Negara, Putrajaya 
Pagi ni aku dengan semangat menuju ke JPN Putrajaya, nak buat kad pengenalan (I/C) yang tercicir entah di mana sewaktu dalam perjalanan dari KLIA2 ke Kuching, Sarawak tempohari. Aku tau dendanya banyak - RM100. 

[Imbas kembali] Sewaktu tiba semula di KLIA2 tempohari, gigih aku masuk pejabat Air Asia bahagian bagasi kalau-kalau ada dalam simpanan mereka (ini dengan andaian I/C aku cicir dalam kapal terbang mereka). Lepas tu aku ke Balai Polis KLIA2 pulak, pegawai polis membelek satu persatu kepingan-kepingan kad yang ada dalam simpanan mereka. Pun tiada. Usaha terakhir, beberapa hari kemudian aku telefon bahagian 'Lost & Found Malaysia Airport Berhad' di talian 03-8778 5409 / 03-8778 5540. Pun hampa.

Terpaksalah jugak harini bayar denda untuk buat I/C baru. Dalam dompet dah sediakan sekeping RM100 dan sekeping RM50 (dengan harapan dapat diskaun dan bayar RM50 je). Tapi bila tiba di kaunter, staf JPN memaklumkan aku kena denda sebanyak RM200 + bayaran permohonan RM10! Sebabnya ini kehilangan kali kedua. Terdiam seketika. Baru teringat, lebih 13 tahun lalu I/C aku hilang sebab beg diragut sewaktu nak melintas jalan di Johor Bahru. Dahlah dulu kena denda, ni pun kena lagi!

Dengan muka sedih, aku mintak pengurangan denda (sebenarnya seorang kawan yang bagitau kita boleh mintak kurang). Aku bukan buat-buat sedih tau, tapi memang sedih sebab terasa banyaknya duit hangus! "Maksima 30% je pengurangan", kata staf tersebut. Aku pasrah, terus isi borang pengurangan yang dihulur. Dan, duit RM150 pun bertukar tangan. 

Lepas tu, aku terus termenung panjang. Nak ambil gambar je aku senyum jugak sikit (nanti gambar buruk sepanjang hayat pulak). Lepas tu aku terus membisu dan termenung (sampai banyak kali suami tegur/pujuk). Aku tak puas hati, bukan sengaja hilangkan tapi kena denda punyalah banyak! Tapi aku pun faham, pihak kerajaan pun ada sebab letak mahal. Haishh... 


Cerita 2
Lokasi : Suruhanjanya Syarikat Malaysia, UTC Kuala Lumpur, Pudu Sentral
Dari Putrajaya, aku ke Pudu Sentral. Alhamdulillah tak susah sangat dapat parking dan servis di SSM pun pantas walaupun orang agak ramai. Tujuan aku nak perbaharui perakuan pendaftaran perniagaan aku yang dah tamat tempoh pada 31 Mei 2015.

Sampai di kaunter, staf bagitau yang aku kena denda RM20 sebab dah lewat! Aduhai...baru 7 hari lewat. Staf bagitau, walau sehari lewat pun tetap kena denda. Aku menghela nafas panjang, sekali lagi pasrah. Dan untuk penukaran alamat utama perniagaan (sebab aku pindah rumah), kena caj RM30.60 termasuk GST ya. Wang RM110.60 bertukar tangan (lagi RM60 bayaran pembaharuan untuk 2 tahun, aku buat nama sendiri murah sikit).

Sekali lagi aku termenung panjang...aku marahkan diri sendiri sebab lalai sampai terlewat dan kena denda. Dan tetap tak puas hati lewat 7 hari pun kena denda RM20. Kalau tak kerana aku dah ada komitmen akaun dengan Poslaju, malas jugak nak perbaharui pendaftaran syarikat ni kot. 

Jumlah denda / kerugian hari ini...RM170


~ terima kasih sudi membaca luahan hati aku yang panjang ni. Esok baru sambung cerita di Sarawak, Insya Allah. ~

8 comments:

  1. Sabar moga esok2 rezeki-NYA melimpah ruah.

    ReplyDelete
  2. Sabar ye kak.. dugaan hari ni.. mgkn Allah nk gantikan dgn yg lebih baik.. semoga mewah rezeki akak.. :)

    ReplyDelete
  3. Tak mengapa..la tahzan..
    Yakin dgn janji NYA
    " Maka sesungguhnya sesudah kesusahan itu ada kesenangan ". Ayat ke 5 Surah Al Insyirah

    :)

    ReplyDelete
  4. sedihnya kan ujie.. rasa macam benda tu boleh dielak.. atau benda bukan salah kita.. tapi kita menanggung.. insya allah, Allah ganti dengan yg lebih baik dan banyak lagi..

    ReplyDelete
  5. banyak2 sabar yer ujie...mungkin ada hilmah yang Allah nak bagi..insyallah

    ReplyDelete
  6. terim kasih atas nasihat dan doa kawan2 blogger semua..Cik Jelita, Ira, DZ, Rai & Yan. ^_^

    ReplyDelete
  7. Nak buat macamana Ujie ......sabau ajelah....sedap gak tu kalau duit tu buat shopping shopping tudung ek...

    ReplyDelete
  8. hai kalau saya pun mungkin berangin juga,bukan sengaja nak hilangkan ic tu, kalau boleh memang dijaga sepenuh hati kan, tp itu lah...kalau dendanya sedikit saja takpelah juga, tapi dikira juga ye hilang kali ke berapa...parah juga ni... bersabarlah uji

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...