Friday, 28 March 2014

MAS : Sudah Tiba Masa Untuk UBAH!

Assalamualaikum ustaz
Nak mintak tolong ustaz bantu saya
Saya bekerja dengan Mas di KLIA, uniform saya berkebaya lengan sampai siku kain terbelah tetapi dibenarkan bertudung, dapat solat 5 waktu. Teman sekerja ade update di status nya dahulu ni yang dia berhenti kerja sebab uniform mas yang ketat dan berbonggol. Apa-apa pun ustaz, saya setuju yang uniform kami tidak menutup aurat sepenuhnya. Bagaimana yang boleh kami buat memandangkan kami tidak boleh berhenti keje kerana sebab2 seperti komitment dan tiada niat lain selain cri rezeki yg halal utk keperluan diri..untuk membantu suami dan ank2..dan ade juga pramugari yg terpaksa tak bertudung semasa kerja dan bila x bertugas pakai tudung..sbb bagi kami nak cari kerja di tempat lain bkn mudah sbb mgkin faktor umur.dan kwn sy ckp rezeki ade di mana2 so boleh berhenti je kje tu..berpuluh ribu staff wanita yang bekerja di Mas yg beruniform begitu..bagaimana ustaz boleh x tlg sy ni x boleh tidor memikirkan bagaimana untuk menangani nye sedangkan sy x boleh berhenti keje..dan mgkin rakan2 sekerja jga ada sbb yg sama.
 
 
MAS PATUT BERI HAK KEPADA PEKERJA WANITA
Dengan musibah menyedihkan berlaku kepada MH 370, pengurusan utama MAS dan pemegang utama sahamnya iaitu kerajaan patut lebih menghormati hak beragama kakitangannya. Mengurangkan dosa dan kain yang terbelah itu tidak menambah untung syarikat MAS kecuali kemudaratan spiritual dan kewangan. Arak yang dihidang juga tidak menambah hebat servis kita. Saya menerima soalan ini sebentar tadi dari kakitangan wanita MAS. BERILAH KEIZINAN dan pilihan kepada kakitangan wanita memakai uniform menutup aurat.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------
 
Islam agama rasmi Malaysia,
MAS adalah milik kerajaan Malaysia,
Namun mengapa terlalu sukar bagi MAS untuk memenuhi hak pekerja Islam?
 
Mungkin kerana Islam kita hanya di atas kertas,
Mungkin kerana Islam kita hanya mainan di bibir!
 
Atau mungkinkah....
Kerana ramai pemimpin yang mengaku Islam,
Tetapi jahil tentang hukum arak dan aurat?
 
Untuk para peneraju MAS...
Sudah tiba masanya untuk UBAH!
 
 
*Kadangkala Allah datangkan kita musibah/kesulitan, supaya kita kembali bertuhan kepada-Nya. Begitu besar kasih sayang Allah!*
 
 
Nota hati : Saya...dan kita semua patut mengambil sesuatu atas musibah yang berlaku. Tiada istilah terlewat dalam melakukan suatu perubahan yang baik.
 


21 comments:

  1. Terlalu banyak kekurangan yang perlu diperbaiki..
    kejadian ni membuka mata semua pihak..
    kalau naik flite masa umrah hari tu, elok plak pramugarinya bertudung..
    tak boleh ke semua pakai uniform bertudung cam tu kan..
    manis dipandang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm..kiranya MAS tau la jugak bab aurat (walau mungkin tak sempurna). tinggal nak tak nak je kan..

      Delete
  2. setuju sgt ujie... berubah untuk kebaikan bersama

    ReplyDelete
  3. islam hanya pada kertas & ic..harap pemimpin kita buka mata..

    ReplyDelete
  4. tak nampak pun ape yg mudah dan selesanya dengan baju ketat susah nak jalan tu..

    ReplyDelete
  5. semoga Allah lembutkan hati pengurusan MAS untuk berubah

    ReplyDelete
  6. Banyak institusi yg kena ubah cara penampilan Ujie. Terutama yg melibatkan dgn pelancong luar dan kemasyarakatan. Bukan pakaian saja. Arak, judi, hiburan semua itu kena diambil kira. Paparan iklan dlm tv pula banyak yg membuat mata terjojol-jojol melihat. Allah... kalau fikir semua ini takut kakak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgn kak zakie. mmg terlalu byk ruang utk diperbaiki agar selari dgn agama rasmi Negara.

      Delete
  7. ubah la.. kembali pada islam...saya pun bukan baik sangat.. tapi kita cuba ubah sedikit demi sedikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, kita cakap2 gini bkn sbb kita dah sempurna, tapi kita nak sama2 berubah.

      Delete
  8. kesian dengan pramugari2 tu. niatnya baik nak mecari rezeki yng halal. tpi x pasal2 dpt dosa percuma.

    ReplyDelete
  9. Bukan mudah mengubah sesuatu yang telah dianggap sebagai tradisi yang perlu diikuti. Pepatah Cina ada berkata seseekor ikan akan busuk apabila kepalanya busuk....

    ReplyDelete
  10. Kerajaan lebih pentingkan income yang masuk daripada memikirkan soal hak sebagai wanita dan juga pekerja.

    ReplyDelete
  11. Moga dari perkara sebegini akan menjadi stau peringatan.. moga2 ada perubahan di kelak hari :D

    ReplyDelete
  12. Rabu lepas bos saya kerja 1/2 day. Tengah hari dia dah balik rumah, nak ready balik Kedah. Dia dah keluar pintu pejabat, dia patah balik masuk dan jumpa saya. Duduk depan saya dia beritahu saya wasiat sekiranya apa-apa berlaku pada dia. Dia minta saya buat itu ini dengan syarikat ini, dia suruh saya buat itu ini untuk emak dia. Banyak la dia cakap.

    Dia kata lagi, verbally will tu sebagai pesanan kalau berlaku apa-apa. Itu la yang sepatutnya dilakukan oleh setiap dari kita setiap kali kita nak berpergian. Sebab kita tak tahu bila ajal kita sampai. Itu juga la sunnah SAW tapi tak ramai yang tahu. Mungkin ada yang tahu tapi tak ramai yang amalkan.

    Dia tanya lagi, berapa ramai mangsa dalam MH370 tu yang buat macam ni? Tinggalkan wasiat. Bagi yang Muslim ada tak depa tinggalkan wasiat macam suruh qadakkan solat, bayarkan zakat atau bayarkan hutang piutang?

    Sama juga berapa ramai yang naik kapalterbang baca doa naik kenderaan? Benda ni macam simple, baca doa tu macam simple. Tapi bila diamati memang besar kesan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tak tau ianya satu sunnah. Mmg kena amik ingatan ni Tata. Penting kan..

      Delete
  13. Saya sangat setuju kalau MAS boleh ubah peraturan berpakaian untuk kakitanngannya.

    ReplyDelete
  14. kesian kan ?tak de masalahnya klau pengurusan tukar uniform mereka.tapi sebab tak mau,gitu la jadi nya//

    ReplyDelete
  15. bukan MAS je, Banyak lagi yg sebenarnya kalau mereka betul2 nak ikut syariat sangatlah takde masalah, tp oleh sbb dangkal ilmu agama, maka terus menerus buat peraturan yg tah hapa2.

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...