Wednesday, 11 December 2013

Isi dan Kulit

Buah DELIMA...kulitnya memang merah cantik sampai tertarik membelinya.
Beli di pasaraya, harga memang mahal..RM5.90 sebiji ni.
Dengan buahnya yang besar, warna menarik...terbayang isinya yang manis.
Tapi isinya hampa....memang geram jugaklah.
Tertipu!
 
 
Buah DELIMA...kulitnya berwarna suram. Tak menarik pun.
Beli di pasar pagi Temerloh...RM10 untuk 5 biji ni.
Penjualnya kata isinya manis...kami beli untuk mencuba.
Memang betul...manis isinya!
Alhamdulillah.
 
 
*Terkadang kita tertipu dengan kecantikkan luaran sesuatu/seseorang, hingga kita terleka lalu mudah percaya.*


20 comments:

  1. Salam...... sedapnya buah delima tu....

    ReplyDelete
  2. assalam ujie..acik pernah terkena beli maca tu..dah la mahal..lepas tu tak berani beli dah

    ReplyDelete
  3. assalam ujie..acik pernah terkena beli maca tu..dah la mahal..lepas tu tak berani beli dah

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Tak semestinya wajah di luar menunjukkan isi nurani sebenarnya di dalam kan..? Sebab itulah orang putih kata 'dont judge a book by its cover'...

    Masa kecik2 dulu kami budak2 lelaki selalu usik budak perempuan guna perumpamaan buah delima, kalau budak perempuan itu namanya Ujie (sekadar contoh) kami akan kata:

    Hujan rintik-rintik
    buah delima masak merkah
    sapa kata Ujie tak cantik
    esok lusa nak menikah...

    Ujie jangan ambik hati, tiba2 teringat nostalgia buah delima masak kecik2 dulu...

    ReplyDelete
  6. betul tu kak..kalau cerita buah, sy selalu terkena ngan durian..luar nampak cantik, tapi dah bukak keras laaa..busuk laa..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Kalau beli di pasaraya susah nak agak.. kalau beli di kampung tau di jalanan.. kemungkinan besar ia sedap tinggi sket :D

    ReplyDelete
  8. Saya suka makan niiiiiiii....hehehehe

    ReplyDelete
  9. best makan buah delima
    lagi-lagi yang manis

    setuju, kadang-kadang, nampak buruk luaran pun, dalaman itu lagi baik daripada yang cantik luaran. So,jangan mudah menghukum

    ReplyDelete
  10. Buah delima ni mmg payah nak cari...tu sebab kalau jumpa...dan beli...rasanya pulak teruk...aduhaiii

    ReplyDelete
  11. selalu je terkena macam ni..tapi kalau delima dari thailand memang warna dia tak menarik tapi isi dia memang mabeles..

    ReplyDelete
  12. buah delima memang manis isinya walaupun kulit luar nampak buruk. betul kata2 akak tu.

    ReplyDelete
  13. saya jarang beli buah kat pasaraya sebab memang harga dia mahal... sanggup tunggu beli kat pasar malam or pasar tani... fresh

    ReplyDelete
  14. buah2an kat pasaraya mmg mahal dan tak fresh..kat asar malam,pasar tani atau kedai buah lbh murah dan berkualiti..

    ReplyDelete
  15. pernah terjadi pada saya jugak..beli sampai 5 hinggit siap beli 2..3 biji lagi balik umah semua isinyer tak elok...sedih tau...last2 beli kat pasar malam jugak sedap..

    ReplyDelete
  16. Kakak biasa beli RM20/- dpt 3 biji tapi yg jenis kulit merah dan isi dia maroon. Kadang memang ada yg rosak macam tu Ujie.

    Kalau inform balik kat kedainya biasa dia ganti. Kakak tiap minggu ke Kipmart Tampoi beli di sini.

    ReplyDelete
  17. mak saya pesan jgn beli kulit yg merah, dalam dh ranum klau mcm tu..

    ReplyDelete
  18. JR:
    tak amik ati pun..lawak ada la..:D

    CK:
    oh..baru tau. patutla busuk, mmg kulitnya merah cantik. Tq info.

    ReplyDelete
  19. jd kesimpulan dia, jgn le tertipu dgn luaran yang cantik ye dokkkk...

    ReplyDelete
  20. macam mana yer tips nak beli biar tak tertipu.. sy mmg x reti nak memilih delima ni...

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...