Wednesday, 18 September 2013

Daerah Penghujung Benua Asia - PONTIAN



PONTIAN...inilah daerah kelahiran saya.
Jika di peta, bandar ini tertulis sebagai Pontian Kecil.
Sebuah bandar yang tidak sesak, dengan jalanraya yang lurus je.
Deretan kedai di kiri dan kanan jalan masih sama seperti zaman kanak-kanak saya.
Cuma jalanraya yang sudah berubah...dinaiktaraf.

Tarikan di Pontian...
Taman Negara Pulau Kukup dan Taman Negara Tanjung Piai.
Sejarah Pontian boleh baca DI SINI.


p/s: sesekali kita patut tulis mengenai tempat kita, sebagai satu catatan sejarah buat generasi akan datang.

---------------------------------------------------------------------

Dapatkan tudung denim & chiffon DI SINI!


16 comments:

  1. tak penah sampe lagi kat sini..mungkin tak kan sampai kot..takde sedara mara kat johor..kengkawan aje le yang adenyer.. :)

    ReplyDelete
  2. iyerlah kalau tulis sejarah kg saya lg lucu bunyinya.. tgh pikir.. jap pernah sampai ke idak kat pontian

    ReplyDelete
  3. Orang Pontian ye Ujie... tak sampai sini lagi....

    ReplyDelete
  4. raya lepas ada lepak kat sini, kat tebing tambak area giant tu. niat nak mengail, tapi air surut pulak.

    komen aku: tempat ni dah macam ada tanda2 mula terabai sikit. mungkin kurang penyelenggaraan yang teliti kot.

    ReplyDelete
  5. Penah smpi sini, tu pun 4 thun yg lepas...anta anak buah kawin sini...x sempat pun nak pgi mna2...sbb letih....

    ReplyDelete
  6. org pontian..sangat 'johor' heheheh

    ReplyDelete
  7. Tempat kakak membesar juga ni Ujie... Sekolah Dato' Penggawa Barat, Kedai buku SK Rahman, Perpustakaan belakang padang semua tempat kakak dulu....

    ReplyDelete
  8. kalau macam tu sy kena tulis pasal kampung baru laa..hehe..sy pun tatau apa sgt nak cerita pasal kg baru..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. Anak sedara OKje ada duk sini Ujie... baru pindah

    ReplyDelete
  10. mak sVs asal dari Kg Rambah,Pontian. Kalau dr Pontian nak balik ke Batu Pahat, saya akan guna jalan tepi laut.. nak elak jem di jalan ni :)

    ReplyDelete
  11. Hanya kenal Pontian dlm buku geografi, belum pernah jejak kaki di sana lagi....

    ReplyDelete
  12. SM:
    bukan org pontian kan? jauh merayau..

    KAK ZAKIE:
    Sk rahman tu sampai skrg ada, dulu kalau cari buku situ je dituju. Perpustakaan..selalu g situ pinjam buku hari Sabtu. Kelaka..sama je nostalgia kita!

    SUDIP:
    saya selalu jenjalan kat pantai Rambah tu kalau balik kg..jenjalan awal pagi..damai.

    ReplyDelete
  13. jauhnya pontian..kalau dari penang nak ke pontian boleh la mimpi 3-4 kali baru sampai hehehe..zi tak pernah sampai pontian:)

    ReplyDelete
  14. tak pernah sampai pontian lg.. ada umur panjang teringin nk berjalan ke tanjung piai tu. hehe

    ReplyDelete
  15. kite x pernah sampai lagi sini

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...