Thursday, 5 September 2013

سيارن فكبون

 سيارن فكبون...boleh baca tulisan Jawi tak?


Inilah koleksi majalah SIARAN PEKEBUN tinggalan Allahyarham bapak saya. Majalah terbitan Pusat Penyelidikan Getah Malaysia (Rubber Research Institute of Malaysia @ RRIM). Ada 11 buah semuanya, dari tahun 1976 sehingga tahun 1984. Koleksi ni saya ambil dari rak buku kat kampung (dengan izin mak) beberapa bulan lalu. Sekarang baru membeleknya semula. Saya ambil dan simpan sebab rasa sayang dengan koleksi naskhah lama ni.



Ini dua naskhah yang paling lama...September & Disember 1976. Saya pun belum lahir lagi! Masa ni harganya cuma 50 sen. Kemudian harganya jadi $3 masa tahun 1979. Untuk tahun sekitar 1977-1978, tiada koleksi.



Rupa isi naskhah...semua tulisan Jawi, kecuali ada sedikit tulisan Rumi pada gambar rajah.

Saya sebenarnya memang minat buku-buku lama. Sebab dari situ kita boleh tahu situasi masa lalu. Kebetulan pulak, takde siapa dikalangan keluarga yang minat dengan buku-buku tinggalan Allahyarham bapak. Jadinya, sikit-sikit saya ambil bila ada balik ke kampung. Antara buku lama kesayangan saya - DI SINI.


15 comments:

  1. bagus la ujie ni...masih simpan lg buku2 lama mcm ni..

    ReplyDelete
  2. khazanah ni ujie.. mana nak jumpa majalah tulisan jawi skang ni..

    ReplyDelete
  3. salam sis ujie.wah kalau saya ni dekat je dengan sis,memang dah lama saya khatam semua tu he3..suka sangat2 baca tulisan jawi.1976?wah saya pun tak lahir lagi he3...

    ReplyDelete
  4. Walau dah berkurun tapi masih eloklah Ujie..

    ReplyDelete
  5. sekarang susah nak jumpa buku tulisan jawi..patut ada sorang pelopor buat novel dalam bahasa jawi :)

    ReplyDelete
  6. baguslah ujie simpan, sekarang susah nak cari majalah dgn rulisan jawi

    ReplyDelete
  7. wah...nie benda rare ini kak..tak sangka akak simpan lagi..kalau sekarang mesti harga dia lebih dari 50sen...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. No wonder la ujie suka membaca. Mewarisinya daripada ayah ye.

    ReplyDelete
  9. Saya boleh baca jawi dengan baik, tapi nak tulis ada problem sikit sebab ejaan jawi sekarang berubah sikit dari ejaan zaman saya kecil2 dulu..Masa kecil2 dulu selalu baca akhbar "Utusan Melayu" bertulis jawi yang dibeli aruah ayah tapi sekarang sayangnya akhbar jawi dah jadi sejarah...

    ReplyDelete
  10. nasib ita boleh baca jawi...

    bukan senang nak cari buku lama macam ni....

    ayah ita dulu suka kumpul buku variasari....banyak tapi bile asik berpindah randah je...lama2 ilang macam tu je...tambah plok orang pinjam tak reti2 nak atar balik

    ReplyDelete
  11. lama jugak usia buku ni.. semuanya tulisan jawi :)

    ReplyDelete
  12. masih bleh mbaca..tp tulisan jawi skrg ada perubahan kan? mengeja dh failed skrg..tp still bleh mbaca..

    *yg kat buku ni ejaan lama..bleh la baca siaran pekebun :)

    ReplyDelete
  13. teringat masa kecik2 dulu saya ikut maksedara punggah2 buku lama kat perpustakan kampung ada banyak buku gini..semua dibuang2 je..

    simpan baik2 tu,,ada perpustakaan dalam umah boleh gak susun kat rak cantik2..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...