Monday, 19 August 2013

Lepat



Selain ketupat, lepat antara menu wajib di rumah mertua.
Buat dua versi - lepat biasa & lepat kacang merah (kegemaran suami).
Untuk raya kali ni, tiada hasil tangan saya sebab buat tugasan lain.

Kalau nak tahu cara buat lepat, saya ada catatan lalu di SINI.

*Update : Lepat ni isinya beras pulut, kelapa parut & garam.Tambah kacang merah kalau nak buat lepat kacang merah. Pastu masak macam rebus ketupat. Ianya merupakan makanan tradisi orang Jawa. 


p/s: letih masih berbaki...kerja mendobi tak siap lagi, terima tamu, jadi tetamu, stok jualan baru masuk...

16 comments:

  1. assalam ujie..lepat ujie macam tu ye..lepat acik guna daun pisang

    ReplyDelete
  2. ACIK:
    Wassalam, yg ni lepat pulut..ala2 ketupat palas tu.
    Yg daun pisang tu mmg panggil lepat gak..lepat pisang :)

    ReplyDelete
  3. kalau balik batu pahat banyak la lepat ni tergantung kat rumah nenek..

    ReplyDelete
  4. First time tengok lepat sebesar ni.. lepat jenis apa eh

    ReplyDelete
  5. pertama kali jgk sy tgk lepat macam ni kak. lepat pulut ke kak

    ReplyDelete
  6. saya punya kerja mendobi,melipat mengemas dah selesai masa hari khamis.4 hari jugak la nak habiskan kan semuanya..

    ReplyDelete
  7. nama dia lepat yer.. sy suka yg pulut letak kacang merah sedapp hihihihi . pyh nak jumpe kan.. tahu mkn x tahu nama...

    ReplyDelete
  8. Tahun ini dua-dua rumah kampung kakak dan abang tak buat lepat Ujie tapi tetap dapat makan sebab tak tahu siapa yg bawa ada di dapur rumah kakak makan ajelah...

    Kena dgn serunding daging/rendang sedaaaap:)

    ReplyDelete
  9. bestnye2, saya tak penah rasa..
    saya cuma buat pulut dakap..

    ReplyDelete
  10. laaaa...lepat ke duk dalam ni....ingat kan dodol....tak pernah plok makan.....


    ita 3 hari baru siap keje2 mendobi...
    lantai pun tak bermop lagi...huhuhu...



    takde plok kad tu sampai kak...

    ReplyDelete
  11. Teringin juga nak rasa lepat yg mcm tu, di Utara cuma ada lepat pisang dan lepat ubi....

    ReplyDelete
  12. urmm lepat .. 1st time dgr kak ..
    sedap katanya ..
    saya x pernah makan ;)

    ReplyDelete
  13. lepat..mati2 ingat lepat pisang..lebih kurang macam ketupat.tapi berbungkus panjang.

    ReplyDelete
  14. kat umah ayut wlupun org jawa tak pernah ada lepat bila raya..huhuhuu..tp dulu blik kg nyai mesti bt..ayut mkn pon 1 jer la...sdap.

    ReplyDelete
  15. Ketupat palas pun ada yang letak kacang merah cam tu, sedap...

    ReplyDelete
  16. x pernah buat tapi jiran org jawa johor selalu bagi ni !

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...