My Blogshop :

Sunday, 10 March 2013

Putu Mayam



Sekian lama tak makan Putu Mayam, sebab tak jumpa orang jual.
Putu Mayam ni saya beli di Pasar Malam, harganya RM2 untuk 8 keping.
Masa makan ni terus teringat zaman kanak-kanak...
Sebab masa tu selalu makan, ada orang naik motor jual makanan ni.

Sedikit sejarah Putu Mayam ni...
Ia merupakan makanan tradisional India, jika di Indonesia ia dikenali sebagai Putu Mayang.
Dihasilkan menggunakan tepung beras atau tepung iddiyappam dan air/santan.
Dimakan bersama kelapa parut dan gula Melaka/kabung/perang.
Klik SINI untuk lebih lanjut.


21 comments:

  1. assalam,

    bunda pun suke makan putu mayam...dulu ada india yg bermotor datang berjual...

    tapi dah lama tak der...dengar criter dah meninggal..pulak..

    ReplyDelete
  2. suami sy cukup suka makan dia.

    ReplyDelete
  3. Assalam ujie..kegemaran acik ni.tak yah makan nasi dah kalau dapat

    ReplyDelete
  4. saya suka mkn adik beradik dia..
    putu piring... hehe..

    ReplyDelete
  5. Di Utara kadang2 dipanggil putu mayong. Ia memang makanan kegemaran saya sejak kecil..

    ReplyDelete
  6. Dulu ms kck...mak slalu beli putu mayam india tua nek beskal. India tua tu pki suar yg dilipat n ngan2 kat kututnya. Nostalgia.

    ReplyDelete
  7. sy pun suka.mmg sinonim putu mayam dgn uncle india he2....hr tu ofcemate beli utk kami bfast perghhh kenyang.yelah bosan asyik mkn bfst mknn berminyak je.

    ReplyDelete
  8. Nampak sedap...tak pernah lagi mkn putu mayam..

    ReplyDelete
  9. sedap..zi pun kalau p pasar malam mesti beli.wajib beli 2 bungkus kalau beli 1 karang berebut hehehe

    ReplyDelete
  10. Bestnya dapat. Rindu rasanya pada zaman kecik dulu. Sekarang saya tak nampak pun org menjualnya. Putu piring n putu bambu ada la

    ReplyDelete
  11. Salam.. bru 1st singgah sini :)

    sedapnya..lama xmakan

    ReplyDelete
  12. Ada bulan lepas saya beli putu mayam dengan sorang mamat india bawak motor. Pastu lepas beli, mula la tak sanggup nak makan sebab tetiba je rasa mcm ragu2. padahal putu mayam je pun. Bukan ada ingredient lain yg mencurigakan. Tapi dah tekak mcm tak dpt terima. Membazir je last2.

    ReplyDelete
  13. LYD:
    Yg ni saya beli pun sbb penjual tu melayu..kalau tak, sama mcm Lyd la kot..kurang lalu..

    ReplyDelete
  14. saya suka Putu Piring..

    hahaha

    ReplyDelete
  15. sedapnye putu mayam saya pun dah lama sangat tak beli ni.. :)

    ReplyDelete
  16. Depan masjid wadi hassan jb kalu hari sabtu ada jual putu mayam org melayu yg buat tau sedap - lembut

    psst: had been email kakak's contact no. this early morning and hope that you receive it.

    ReplyDelete
  17. sekarang ah jarang jumpa orang jual putu mayam nie..rasa rindu plak nak makan..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  18. saya putu mayam jarang makan.. tosei selalu lah hihihihihi.....

    ReplyDelete
  19. putu mayam.....lame tak mkn..dlu time kecik2x suke mkn...skrg je mcm tka tpandang mknan ni...

    ReplyDelete
  20. ita tak berapa suka makan ni..
    jadi tak tahu rasa dia macamana

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...