Monday, 4 March 2013

Pencerobohan

(sumber: www.malaysiamap.org)

Pencerobohan di Sabah...
Jika difikir-fikirkan memang terlalu banyak persoalan berlegar.
Hingga menimbulkan terlalu banyak andaian dan pertuduhan.
 Lalu menghasilkan isu-isu kecil yang diperbesar-besarkan.

Pasti banyak yang tersirat di sebalik pencerobohan ini.
Namun sebagai rakyat biasa kita cuma mampu melihat yang tersurat.
Lalu cuma satu perkara kita mampu lakukan...
BERDOA!

Berdoa agar segalanya segera berakhir dengan baik.
Berdoa agar anggota keselamatan beroleh kejayaan.
Berdoa agar penduduk Sabah dilindungi-Nya.
Berdoa agar negara Malaysia aman sejahtera.
Berdoa agar kebenaran tersingkap!


*Setakat entri ini ditulis, ENAM orang lagi anggota polis telah terkorban. Jika sebelum ini ia berlaku Lahad Datu, kali ini serang hendap berlaku di Semporna.



p/s: Antara kesan insiden ini, dah boleh 'lekat kat otak' saya mana lokasi Lahad Datu. Maklum je, kalau belum pernah sampai memang susah nak faham dan ingat lokasi sesuatu tempat.

22 comments:

  1. moga semuanya baik² ajakan... risau jugak... sepupu pun ditugas kat sana

    ReplyDelete
  2. Takziah buat keluarga mangsa...AL-FATIHAH...
    Moga cepat2lah masalah ni selesai...Abang lily skrg ni d tugaskan d LD..Moga mereka sentiasa di bawah lindunganNya..

    ReplyDelete
  3. semoga segalanya berakhir dengan baik dan cepat,tak sanggup lagi mendengar anggota polis terkorban lagi...

    betul tu,kini saya tahu kat situ sempadan filipina..banyak sejarah yang saya tak tahu kini dah tahu...akibat dari kejadian ni..

    ReplyDelete
  4. paling hampir, aku pergi sandakan september tahun lepas. kawan aku siap pergi lahad datu dengan kunak sebelum tu. seriau jugak bila difikirkan...

    ReplyDelete
  5. MASYA & LILY:
    mmg lebih rasa risau bila ada saudara terdekat bertugas kat sana. moga sepupu masya & abg lily slmt hendaknya.

    UMMI:
    Dan barulah umum tahu sejarah kaitan Sabah dan Kesultanan Sulu..mulala kita mencari apa & siapa mereka.

    SM:
    org yg duduk sana mcm mana rasanya skrg ya..

    ReplyDelete
  6. Kalau ikutkan sejarah, sultan sulu terakhir mangkat tanpa zuriat.

    Walau apapun, semoga kita semua dilindungi Allah dar sebarang keburukan dan malapetaka.

    ReplyDelete
  7. FARA:
    Disebabkan itu, muncullah beberapa Sultan Sulu.

    ReplyDelete
  8. semoga semua nyer berlalu dgn segera...

    al-fatihah pada yang gugur..

    ReplyDelete
  9. sama2 kita berdoa..buat solat hajat sekali..risau jugak negara kita dalam kemelut..

    ReplyDelete
  10. Kecamuk dgn keselamatan yg tak selesai dah jadi isu politik yg tambah merumitkan... kita tunggu dah lihat Ujie...

    Sekali lagi bersama kita amalkan qunut nazilah..

    ReplyDelete
  11. bila jadi macam ni sy ragu2 betul dengan keselamatan negara kita..nampak sangat kawalan sempadan diambil mudah..mangsanya rakyat yg berkhidmat utk negara..sedih sangat tgk balu & anak2 yg ditinggalkan

    ReplyDelete
  12. betul jugak tu kak..secara jujurnya sebelum nie sy hanya tau nama lahad datu tanpa mengetahui kat mana lokasinya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. Tips of borneo ada di LD tu.( SM ckap tu betul la tempat plg hampir adalah sandakan Di sebelah atas.dan tawau dibelah bawahnya kira semporna,mabul,simpadan di dlm daerah jajahan tawau lah sis)

    semoga kembali aman la negeri sabah.

    ReplyDelete
  14. Yang sedihnya selepas 6 anggota tentera kita terbunuh, masih ada yg ingin bermain politik demi pilihanraya yg bakal menjelang tiba. Lalu timbullah dakwaan bahwa tokoh A menjadi dalang kedatangan tentera Sultan Sulu ke Sabah dan ada pula yang berkata ia hasil sandiwara parti B. Rasanya dlm keadaan seperti ini semua pihak tak kira A atau B perlu lupa sekejap soal nak dpt undi dlm pilihanraya, soal keselamatan perlu diutamakan.

    ReplyDelete
  15. Al-Fatihah kepada yg gugur. Kes ini semakin menarik sebab dakwaan terbaru media asing(manila buletin) PM, DS Najib turut terlibat dalam insiden ini.. boleh lihat kat sini http://www.mb.com.ph/articles/394999/don-t-harm-sultan-s-men-nur-warns-malaysia#.UTQoLaLGNug

    Lahad Datu amat dekat dihati saya krn saya pernah berkhidmat di sana selama 6 tahun. dan kawasan sekitar felda sahabat terutamanya pantai sahabat (tidak jauh dari lokasi pencerobohan)adalah lokasi yg selalu saya kunjungi. Malah, saya juga mempunyai beberapa kenalan baik dari suku Suluk ketika di sana

    ReplyDelete
  16. Kpd telor power.

    Tips of borneo ada di LD tu.( SM ckap tu betul la tempat plg hampir adalah sandakan Di sebelah atas.dan tawau dibelah bawahnya kira semporna,mabul,simpadan di dlm daerah jajahan tawau lah sis)

    JAWAPAN
    Tips of borneo letaknya di kudat atau lebih tepat lagi tg simpang megayau

    ReplyDelete
  17. sama2 kita berdoa untuk kebaikan kita semua...harap2 cepat selesai...

    ReplyDelete
  18. hanya mampu berdoa je lah..
    moga mereka semua di lindungi

    ReplyDelete
  19. takut dengar psl isu ni...
    Moga cepat berakhir..

    ReplyDelete
  20. Spekulasi pun terlalu banyak. Semua saling menyalahkan pihak lain. Semoga pahlawan2 kita selamat semuanya.

    ReplyDelete
  21. Takut sungguh bila berhadapan situasi macam ni dalam negara sendiri...

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...