Wednesday, 20 February 2013

Simpang Malaikat 44!

Simpang Malaikat 44!
Kata-kata biasa kita dengar/ucap kalau bercakap pasal perkara buruk.
Kononnya macam satu doa supaya ia tak menimpa kita jugak.

Soalnya...apa maksud 'Simpang Malaikat 44'?
Kita pun tak tahu apa maksudnya dan siapa yang memulakannya.
Tapi yang pasti ia bukanlah perkataan yang dianjurkan dalam Islam.
Jadinya, hindarkan lidah kita dari menuturkannya.
Dan gantikan ia dengan ucapan 'NAUZUBILLAH'.
Yang bermaksud 'Kami memohon perlindungan Allah'.

Betulkan yang biasa, biasakan yang betul ya!


-----------------------------------------------------------------------------
Ni antara isi kata-kata (ada sesi soal jawab) oleh Ustazah Norhafizah Musa. Ada program dia kat tv pagi tadi. Tak tengok pun, sekadar dengar sambil buat kerja lain. Apa pun saya suka ustazah sorang ni sebab penampilannya yang tetap sederhana dan masih bertudung labuh walau dah glamer. Bukan senang tau...


(sumber gambar: Fb Ustazah Norhafizah Musa)

27 comments:

  1. Pernah jugak guna perkataan tu..
    Terima kasih sudi kongsi utk yg tak tahu...

    ReplyDelete
  2. Dulu pernah jugak terpakai ayat tu...

    ReplyDelete
  3. terikut2 sbnrnya kan..ntah apa mksud simpang tu ntah?

    ReplyDelete
  4. saya tak pernah guna ayat tu..
    bunyi nye macam pelikje..heheh

    ReplyDelete
  5. Thanx Sharing kak...selalu dengar orang cakap macam tu...

    ReplyDelete
  6. Ha ah.. ntah apa la malaikat 44 tu. Nasib le saya mmg tak suka sebut ayat tu.

    Ust Norhafizah selalu dtg ofis saya bagi kuliah muslimah. Skrg je dah jarang sbb jadual dia pack. Lembut je orgnya.

    ReplyDelete
  7. A`ah...sy pun pelik, nape simpang malaikat 44? Nak sebut pun penat.

    ReplyDelete
  8. sesuka hati je simpang 44 manalah jd mangsa he3...tqvm utk entri ini ye :)

    ReplyDelete
  9. Tq sudi berkongsi.. InsyaAllah, akan dibiasakan. tp x penah pn guna simpang 44 tu. hehe..

    ReplyDelete
  10. hahaha..saya dah lama terfikir, dan tak pernah nak sebut perkataan tu...Satu lagi, "opocot mak kau"..patut gantikan lah dgn apa apa zikir yg patut

    ReplyDelete
  11. akak, kalau akak dapat berborak dengan ustazah ni lagi seronok kak..ustazah sgt humbl..paling seronok dengar beliau bercerita..masuk terus dalam hati..tutur kata ustazah sgt lembut..dan kalau cerita yg sedih boleh buatkan kita menangis..:')

    ReplyDelete
  12. astaghfirullahhalazim...selalu juga terguna ucapan tu

    ReplyDelete
  13. Satu perkongsian ilmu yang baik :)

    ReplyDelete
  14. tu la org sebut kita pun sebut tp tak tau ape maknanya..taknk sebut dh..

    ReplyDelete
  15. simpang 4 st tau laa kak..ade kat depan umah saya..hehehe..tapi betul gak tu, kita pun tak tahu mana asal usul ayat tu..lebih elok laa jika kita amalkan sesuatu yang kita dah tau asal usulnya..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. tq 4 shring..
    kadng kita sbut pkataan kita x tau maksud dia..
    lg bgus sbut pkaatn yg maksud dia bgus mcm
    'NAUZUBILLAH'.

    ReplyDelete
  17. betul lah kan....... saya pun macam terfikir, mana asalnya ayat tu, kenapa boleh lak jadi amalan kita...

    harap2 dapat la kita tukar dengan perkataan yang lebih baik

    ReplyDelete
  18. betul lah kan....... saya pun macam terfikir, mana asalnya ayat tu, kenapa boleh lak jadi amalan kita...

    harap2 dapat la kita tukar dengan perkataan yang lebih baik

    ReplyDelete
  19. Terikut2 la tu...kan masyarakat kita jenis terikut2 tanpa selidik apa benda yg diikut...

    ReplyDelete
  20. Betul tu ucaplah Nauzubillah bila mendengar sesuatu perkara yg buruk semoga kita dlm perlindungan Allah selalu.

    Smlm ww kak Nurul gambar PMC(Pure Marine Collagen) atau rumpai laut yg byk khasiatnya.Kak Nurul pun baru cuba sbb selama nie byk blog2 bercerita PMC nie.

    ReplyDelete
  21. NAZAYIENA:
    ohh..pure marine collagen! utk kecantikan kulit la ni. :)

    ReplyDelete
  22. ct prmah dgr tp xprnh thu maksudnya..naseb baik xamalkan.. trime kaseh atas peringatan :)

    ReplyDelete
  23. tq share yer ujie..bek kita ckp apa yg kita tahu apa mksdnya yg sbnr :))

    ReplyDelete
  24. org kita dah terbiasa benda2 camtu kan kak. yg sepatutnya tak plak jadikan amalan.

    izan pun suka sgt ustazah norhafizah ni...lemah lembut tuturkatanya. kalau tak silap ustazah pun ada anak kembar juga~

    ReplyDelete
  25. suka juga dengan usatazah ni sebab ustazah lain dah glam2 gitu.. :)

    ReplyDelete
  26. saya selalu gak sebut...pasni akan elak dari sebut sebab dah tahu tak patut jadikan kebiasaan...:)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...