Wednesday, 23 January 2013

Paranoid Personality Disorder (PPD)

(sumber: tanyadoktor)

Paranoid Personality Disorder (PPD) adalah suatu keadaan psikiatri di mana seseorang itu tidak mempercayai dan mengesyaki orang lain dalam jangka masa panjang. (Harap betul la terjemahan saya ni.) 

Saya tertarik dengan isu PPD ni sebab macam kenal seseorang dengan sebahagian ciri-ciri di atas. Kalau kita borak2 sambil ketawa, dia syak kita mengata dia. Padahal tak pun. Kalau kita puji beg dia cantik, dia kata ni beg lamalah...bukan baru beli. Dia takut kita kata dia banyak duit asyik beli beg. Aduhai...

Kalau korang nak info lanjut mengenai PPD ni, sila KLIK SINI. Ada diterangkan punca, simptom dan cara rawatan. 


********************************************
Dapatkan diskaun 10% untuk JUBAH MINI, klik DI SINI.


20 comments:

  1. saya pernah gak jumpa orang camnie kak..payah gak nak terangkan kat dia yang orang lain tu act macam biasa..penat nak melayan paranoid dia..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  2. serius KA pernah jumpa dn bekerja dgn org yg macam ni... mmg susah nak jangka die

    ReplyDelete
  3. Dulu masa kakak kerja di Lab ada satu assistant kakak (India) dia jenis macam ini. Buat testing pun dia mesti ada perasaan lain - takut result tak menepatilah, takut kawan sabotajlah.. Last dia berhenti sendiri sebab tak boleh berkawan. Ada perasaan buruk sangka tak habis-habis.

    ReplyDelete
  4. Ada juga kawan yang bersikap seperti ini, tapi taklah sampai letak jawatan macam kawan Kakzakie... sangat serius tu...

    ReplyDelete
  5. memang sukar nak jangka orang macam ni..

    ReplyDelete
  6. Eh kadang-kadang saya pon berperasaan macam tu...hahaha saya ada PPD kot.. NOooooooooooo~

    ReplyDelete
  7. masalah psikologi jugak la kan..
    macam penuh syak wasangka dalam hatinya..kesian

    ReplyDelete
  8. yg no 6 tu mcm biasa..hahaha

    ReplyDelete
  9. Ujie, dulu saya rasa saya ada penyakit ni. Kekeke. Skrg alhamdulillah dah tak.. Dulu saya mmg sgt berfikiran negatif. Ntah la apasal.

    ReplyDelete
  10. asyik pikir negatif je..saya malas nak berkawan dengan orang macam ni..heheh

    ReplyDelete
  11. asyik pikir negatif je..saya malas nak berkawan dengan orang macam ni..heheh

    ReplyDelete
  12. Ita ada sedara yg mcam ni...lngsung tak fhm nape dia jd mcm ni

    ReplyDelete
  13. biasa dah jumpa orang macam ni..

    ReplyDelete
  14. JR rasa kebanyakan tokoh politik di negara kita ada penyakit ni, semua pihak satu lagi buat semuanya salah pihak dia saja yg betul. Pihak yg satu lagi pun lebih kurang macam tu jugak. Wartawan di TV pun ada penyakit ni juga, sebab tu berita yg keluar di TV cuma tentang keburukan sebelah pihak dan kebaikan sebelah pihak lagi, pada hal kedua2 belah pihak ada baik dan buruknya...

    ReplyDelete
  15. blom jumpa org macam ni...tp susah kalo ada org macam ni...mesti hdup kesunyian..

    ReplyDelete
  16. kadang2 orang boleh jadi salah sangka.. ish ish ish

    ReplyDelete
  17. pernah jumpa... akhirnya aku menjauh dgn org2 yg begini

    ReplyDelete
  18. pernah juga jumpa sesetengah macam tu..
    eheheheeee

    ReplyDelete
  19. ct mcm ada je ciri2 cmni...mudah sgt syak org bukn2..hehehe..tp sbb naluri perempuan kot :D


    *akak..ct tukar url bru, nti tukar url kt bloglist tu ae..sori menyusahkan :)

    ReplyDelete
  20. rasanya penyakit ni ada sorang kat opis ni mcm ni.... bile kt gelak jer.. mesti dia inga kt mengata dia...

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...