Sunday, 30 December 2012

Rumah Orang-Orang Tua...Salah Ke?

Bila sebut rumah Rumah Orang-Orang Tua,
Kita pasti terus berkata...kejamnya anak-anak mereka!
Dari kecil dijaga, bila dewasa 'membuang' orang tua.
Kita mula melabel...anak tak kenang budi, anak derhaka!

Rumah Orang-Orang Tua...Salah ke?
Salah atau tidak...terletak pada CERITA HIDUP setiap mereka.

Bukan semua yang berada di sana kerana dibuang anak.
Ada yang merelakan diri kerana masalah peribadi.
Ada yang merelakan diri kerana tak punya anak isteri.
Ada yang merelakan diri kerana ingin penjagaan lebih rapi.

Rumah Orang-Orang Tua...
Tidaklah menjadi salah dan 'buruk' berada di sana.
Andai hidup seorang tua lebih terjaga dan terbela.
Kerana hidup tidaklah semudah disangka.

21 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. haah kan, pasti ada cerita di sebaliknya..
    ade je orang tua yang hepi tinggal kat situ kecuali yang ada anak2..biasanya mereka nak juga numpang kasih sayang anak2 di hari tua..camne la nasib saya seksok..

    ReplyDelete
  3. yelah, memang ade yang volunteer duduk sane..macam rumah orang tua ikhlas puchong yg ros pergi tu..ade seorang nenek tu memang dia ckp dia sendiri tak nak susahkan adik dia..dia nak duduk rumah org3 tua sebab dia mmg tak ade suami.

    ReplyDelete
  4. Sangat betul, kita tak boleh buat generalization ke atas semua benda, termasuklah isu rumah org2 tua ni...kena ikut case by case

    ReplyDelete
  5. jika rumah orang tua yang benar2 selesa, bersih & sempurna apa salahnya tapi itulah..pernah wat lawatan ke sana, suasana cam dalam wad jer..

    tak tau le jika dipanjangkan umur nanti..

    ReplyDelete
  6. TIHARA:
    saya dah siap fikir..dan plan. Tapi kita cuma boleh plan, Allah penentu segala.

    ROS:
    elok gak tindakan nenek tu. adik dia pun mesti ada family sendiri.

    DADDY Z:
    itulah yg saya nak sampaikan..ubah cara kita berfikir dan memandang Rumah Org2 Tua ni.

    UMIALYA:
    bab selesa ni mmg susah nak cakap, lagi2 yg tak perlu byr apa2. Tapi kalau ada duit boleh pilih yg berbayar.



    ReplyDelete
  7. bila sebut orang2 tua teringat zaman PLKN dlu join prgm khidmat komuniti masyarakat.. tapi kte tak peluang ke sana tapi teman2 yg dapat pergi cite pngalaman penghuni d stu yg punya brbagai2 kisah kehidupan. demi kerelaan dan pengorbann~

    ReplyDelete
  8. Org tua2 zaman sekarang lebih independence, bukan nak sangat tinggal dgn anak2, menyusahkan anak2...mereka lebih suka tinggal bersendirian. Kalau mereka lebih suka tinggal di rumah org2 tua apa salahnya? Yg jadi masalah bila kepergian dlm paksaan...

    ReplyDelete
  9. kalu kite meletak kn diri kite sebagai orang tua mesti kite rasa apa yg orng tua rasa.

    tak seronok duk umah selain umah kite..bosan..kalu dah semua gi kje..kite terkulat2 kat umah..duk umh orang tua ada jugak aktiviti..ada member..tp bukn ita lah..hehehe..

    ReplyDelete
  10. mesi ada sebab sendirikan lg² yg dg dgn rela hai kesana.. hanya yg merasai yg mengetahui..

    ReplyDelete
  11. Ujie, saya pun rasa positif pasal rumah org2 tua ni. Sebab kadang2 bagi saya, bukan semua anak berniat nak buang parents. Tapi untuk keselesaan, ada orang jaga, environment ada kawan2. Ada rumah org tua yang yurannya mahal. Kena bayar. Bukan dok free je. Tapi ye lah... hati ibu bapa kan... mesti la sedih bila mereka rasa anak2 tak sudi jaga mereka. Sedangkan dulu mereka la yang jaga anak2 mereka dgn penuh kasih sayang.

    ReplyDelete
  12. ujie,
    kejadian baru baru ni berlaku dalam keluarga saya..ibunya diletakkan dalam satu rumah kecik tanpa dijaga kebersihan..makan minum pun macam bagi kucing makan..kalau begini jadinya..saya lebih rela melihat ibu tu dihantar ke rumah orang tua..

    ReplyDelete
  13. pernah tgk dlm tv yg ade pakcik ni seronok dok rumah org tua2 sbb ramai kwn, nk dok sorg kt kampung ank tak bg, takut jd ape2..nk dok dgn anak die tak seronok, xde laman nk bercucuk tanam kte nye..mcm2 hal..hehe

    ReplyDelete
  14. Nenek sy memilih utk pergi mengaji di pondok.. Selain mendalami ilmu agama, makan minum pun terjaga tapI kena bayar beberapa RM utk kos makan minum..

    ReplyDelete
  15. setiap orang ada kisah nya..
    daripada dok sorang2 ,
    risau jugak keselamatan,makan minum nya..kan??

    ReplyDelete
  16. lain orang lain kisahnya..kita tak sepatutnya menganggap rumah orang tua tu sebagai tempat buangan memang ade yang pergi atas kerelaan diri dan anak2 mereka tiap2 minggu dtg melawat..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  17. SEA LAVENDER:
    pglman diorang ni boleh jd pengajaran/panduan hidup kita sebenarnya.

    JR:
    lagi2 skrg anak2 dok bandar, mmg tak serasi dgn org tua.

    EITA:
    betul..akak sendiri pun bkn suka dok rumah org (adik beradik, sedara) lama2. Mcm tu la org tua kita.

    MASYA:
    kalau ikut report jkm, mmg ramai yg rela sendiri.

    LYD:
    kdg2 ada situasi yg kompleks, penyelesaian terbaik..ke rumah org tua. Lg2 kalau mmg takde anak..atau mmg tak kawin.

    RAI:
    kesian kan gitu..kalau kat rumah org tua ada yg jaga.

    CK:
    itulah dilema yg biasa. Org tua takmo duduk dgn anak, sbb nak suasana & kwn2. Bkn anak yg takmo jaga.

    KHAI:
    wah..bagusnya! Saya tak tau ada option tu.

    DIANA:
    yelah..lagi pulak yg selalu sakit2.

    AZLAN:
    bukan tempat buangan, tapi tempat penjagaan..

    ReplyDelete
  18. Betul Ujie.. kakak setuju daripada dia duduk sendiri di rumah tanpa pengawasan lebih baik ke situ terjaga dah terpelihara. Ada kawan lagi. Asal jgn diabaikan sudah.

    ReplyDelete
  19. tempat saya ada rumah tuk org2 tua nih.

    tp mereka hantar sebab nk bekerja...dan org tua mereka x de sapa nak jaga.

    pagi depa hantar....ptg balik kerja depa ambik le...

    ReplyDelete
  20. KJ:
    mmg terbaik ada tmpt gitu. mcm hantar anak..

    ReplyDelete
  21. ada pro dan cons yer..mmm..tp slagi mampu jg,bek jg sndri..dpt jgk jg hati org tua tu skali :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...