Tuesday, 20 November 2012

Tumpang Rumah

Kata-kata seorang ADIK LELAKI (berusia 9 tahun) kepada KAKAKnya (berusia 12 tahun) dengan nada sedih:
 
 
ADIK LELAKI: Sarah, kau kan pandai. Mesti bila dah besar nanti kau kerja gaji besar. Kaya, ada rumah besar. Boleh tak nanti aku tumpang rumah kau aje?
 
KAKAK: (diam sambil tersenyum..)
 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ketawa besar dengar kata-kata spontan anak sedara saya ni. Dia memang seorang yang suka berfikir jauh. Jadinya bila dia sedar yang si kakak jauh lebih maju dalam pelajaran, terus terkeluar ayat kat atas. Dia dah membayangkan yang dia akan hidup susah bila dewasa sebab tak cemerlang macam kakaknya. Awal-awal lagi dah mintak nak tumpang rumah.
 
Alhamdulillah si kakak berjaya dapat 5A dalam UPSR yang diumumkan semalam. Apapun, kejayaan hari ini bukanlah kekal selamanya. Laluan hidup masih berliku untuk menentukan siapa kita suatu hari kelak.
 

27 comments:

  1. btul kak ujie...contohnye mcm sy ni..upsr ok, pmr sgt ok, spm laaaaagi ok..tp skrg habuk pun tarak....haahahahhaha

    ReplyDelete
  2. budak2 memang comel dalam banyak perkara yang tak terjangka!

    ReplyDelete
  3. wak pon nk ucap tahniah kat kakak tuuu.. muger terus cemerlang dlm pelajaran kehidupan segala2nye laaa.., aminn

    ReplyDelete
  4. Tahniah untuk anak buah Ujie...semoga dia terus berjaya

    ReplyDelete
  5. hahaha..comelnya..tapi ibu bapa jgn ambik lewa jugak..kena pandai bagi nasihat pada si adik ni.. kejayaan dalam akedemik bukan penentu segalanya :D

    ReplyDelete
  6. tahniah ye kakak , moga terus berjaya

    ReplyDelete
  7. tahniah bt kakak!xpe...jauh lg pjalanan..sbgai ibu bapa,sokongan dan semangat ptt diberikan :) kan?

    ReplyDelete
  8. BUDAK² BIASERLAH CPT MERENDAH DIRINYA...

    ReplyDelete
  9. betul kak ujie..kita x boleh nak meramal masa depan..yg penting sentiasa berdoa untuk menjadi yang terbaik kan

    ReplyDelete
  10. Tahniah buat anak saudara Ujie dpt 5A...

    ReplyDelete
  11. Tahniah, in shaa Allah cerah nanti masa depan..tapi kalau bab kerja ni suah nak cakap..semuanya kuasa Allah..kerja apa pun asbab kepada rezeki yang kita perolehi dari Allah s.w.t:)

    ReplyDelete
  12. ahaa comel. kecik kecik lagi dah fikir jauh

    ReplyDelete
  13. Tapi bayangkan masa usia kita 9 tahun ada ke terfikir benda ini semua Ujie. Bermakna si adik juga akan pandai macam si kakak sebenarnya cuma dia cuak.

    ReplyDelete
  14. Advanced betul pemikiran si adik! hahah

    ReplyDelete
  15. Tahniah buat kakak dapat 5A, moga terus cemerlang ;)



    p/s : Jom bantu MJ dengan klik butang G+ di entry ni
    http://normj1001.blogspot.com/2012/11/iphone-5-gadget-impian.html

    ReplyDelete
  16. kena ckp kat dia "Tak bijak dlm pelajaran tak semestinya tak akan berjaya. Usaha tu yang penting.."

    ReplyDelete
  17. asssalam ujie..perancangan masa depan dah siap2 diatur he he..bijak budak2 sekarang kan

    ReplyDelete
  18. perjalanan hidup masih jauh lagi tu..
    tahniah untuk anak sedara kak ye..

    anak sedara ita dapat 4A1B..
    yg sekoloh cina dapat 2A4B1c...

    ReplyDelete
  19. Tahniah untuk Sarah... Perjalanan kehidupan ni masih jauh..

    ReplyDelete
  20. tahniah dpt 5A..
    tp sbnrnye kdg2 stdt yg excellent kt sek ni bila naik U mudah jd honeymoon..pastu drop..tp xsemualah..kena sentiasa beringt...

    ReplyDelete
  21. Tahniah dpt 5A!!

    Baguslah jika bercita2 nak berjaya di masa depan, seperti anak perempuan saya yg tahun lepas dpt 5A, cita2 nya sangat besar: nak jadi milionaire/tokoh korporat dlm bidang perhotelan!!! Yang seronoknya dia kata nak jadikan abangnya yg cuma dpt 4A 1B dlm UPSR sebagai pemandunya..dan abangnya sangat marah...

    ReplyDelete
  22. MUN:
    jgn kira kejayaan duniawi, kejayaan hakiki dlm diri tu yg penting.

    RAI:
    dah biasa didendangkan kalau belajar tak bijak, tak dpt gaji besar..nilah kesannya.

    TIHARA:
    ada kerja pun dah cukup baik..

    KAKZAKIE:
    itulah yg saya terfikir..

    EITA:
    byknya paper nak amik yg sekolah cina tu..

    JR:
    padahal 4A tu dah kira bagus apa..^__^

    ReplyDelete
  23. Kalau tgk cara dia berfikir, tak mustahil dia yang lagi berjaya daripada kakakk dia nanti. Jauh berfikir tu.

    ReplyDelete
  24. tahniah..
    skrg budak2 dh bijak,...
    tapi perjalanan masih jauh..

    singgah =)SLM..please support pjaz dlm contest iphone5 gdjet impian, tlg KLIK g+ yer diside bar sblh kanan atau di entri =) TQ ^^

    ReplyDelete
  25. 5A...tahniah...:) setengah budak xbape sukses dlm akademik tp sukses juga dlm kehidupan..setiap org ada rezeki msg2..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...