Monday, 5 November 2012

Sambal Tempe Yang Dirindui...


Saya memang teringin sangat nak makan Sambal Tempe ni.
Dah lama saya tak masak tempe sebab berpantang makanan berasaskan soya.
Tapi sebab dah teringin sangat, harini saya langgar pantang.
Dengan semangatnya memasak,
 dan dengan berseleranya saya makan Sambal Tempe ni.
Alhamdulillah...rasa terlerai rindu kat lauk ni.
Tak berapa pedas, ada masin dan cukup manisnya! 
^___^


p/s: Tak payah bagi resepilah ya..sekadar masakan ringkas.

---------------------------------------------------------------------------------------------


22 comments:

  1. Ujie kena pantang makan soya aduhai kesiannya. Kakak baru minggu lepas buat ni siap masukkan ikan bilis dan kacang tanah goreng krup-krap makan sedapkan...

    Dah dapat rasa sambung pantang balik tau..

    ReplyDelete
  2. Kenapa kena pantang makan soya? Ada apa2 petua ke? Atau ujie ada alergik? Saya ni suka sgt tempe wp takde darah jawa pun. Bahse jawa pun setakat kabare-waras je saya tau. Tghr tadi pun nak beli nasik mencari sambal tempe ni, tapi takde plak,.

    ReplyDelete
  3. KAKZAKIE:
    ni letak gak bilis, tapi sikit je. kacang saya tak letak.

    MUN:
    :)

    LYD:
    takde alergik pun. cuma utk org yg TTC (trying to conceive) ni kena pantang dari mkn mknn soya. doktor homeopati yg suruh, doc biasa takde pesan apa pun.

    ReplyDelete
  4. as salam

    oh dr homeopati yg suruh,insya Allah..tak lama ada lah rezki tu..saya ni air soya, tempe semua saya suka...sedap kan tempe..tapi lama jugak dah tak makan tempe ni..esok2 kena cari..

    ReplyDelete
  5. dulu tak berapa suka makan tempe...hari tu gi makan kat kenduri kawen ada masak tempe + kan bils+tauhu goreng..sedap nyer..
    terus jatuh cinta dengan tempe..

    ReplyDelete
  6. kalau tempe,
    sy suka mkn kalau mak goreng nipis2 macam keropok..
    zaman2 asrama dulu mak buat satu balang..
    hahahaha..

    ReplyDelete
  7. saya pun cuba elak makanan berasas soya...tp kalau dah teringin sgt tu belasah je jugak..sedap tempe ni wat goreng letak kunyit n garam saje pn menjilat jari.

    ReplyDelete
  8. Tempe goreng cicah sambal kicap bawang putih paling sodap sekali...

    ReplyDelete
  9. raya aji ari tu ada org hidang sambal tempe ni,campur sikit ngan kacang tanah..aduii tak tahan tengok last2 sy belasah je hahaha puas ati:)

    ReplyDelete
  10. TIHARA:
    Amin...sama2lah kita!

    EITA:
    tak kenal maka tak cinta..^_~

    LIA:
    Akak pun suka yg mcm tu. Lg sdp yg disira, akak panggil kerepek tempe sira..lama dah tak mkn.

    AISHAH:
    Betul. Kdg saya buat msk gitu gak. Asalkn tempe tu fresh lg..mmg sdp!

    MIE:
    Tu kalau dpt laju je mkn. Tempe tu potong nipis & goreng kosong je..mmg ngam dgn smbal kicap!

    SHAHZEE:
    haha..kalo akak pun belasah je la. bkn slalu pun kan..:-)

    ReplyDelete
  11. Lily pun suka sambal tempe..lama dah tak buat ..teringin lah plak..

    ReplyDelete
  12. wak pon sukak makan tempe jugakkk.. ahakkKKs

    ReplyDelete
  13. LILY:
    g beli tempe arini..buat jgn tak buat..^__^

    WG:
    wong jowo sukak ae yo tempe!

    ReplyDelete
  14. KA:
    Samalah..sdp mkn gitu je kn..mmmm!

    ReplyDelete
  15. sy tak makan tempe tapi saya suka sambal..makan sambal je boleh tak tak??hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. sedapnya tgk gmbr aje pun kak ujie. izan dah lama tak buat sambal tempe ni...

    *moga ada rezki kak ujie n suami ye... izan pun turut mendoakan yg terbaik buat kalian~

    ReplyDelete
  17. tempeeee...!dap yerrrr....

    ReplyDelete
  18. AZLAN:
    try le mkn tempe, rugi tak cuba kepelbagaian mknn malaysia ni..

    IZAN:
    thanks!

    AYUT:
    :)

    ReplyDelete
  19. Sedapnya sambal tempe, dah lama tak makan ;D

    ReplyDelete
  20. xpernah rse tempe ni...nampk cm sedap...hihihi

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...