Friday, 5 October 2012

Sabarlah Duhai Hati

Pandanglah indahnya alam...pasti terlerai kusut jiwamu.
(sumber: sabah.net)

Graf kehidupan kita adakalanya merundum,
Kita ditimpa musibah yang menekan jiwa melemahkan rasa,
Lalu pujuklah diri...sabarlah duhai hati!

Kerana janji Allah itu benar...
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud;
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang yang sabar, yakni orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Innalillah wa inna ilaihi raji'un'."
(Surah al-Baqarah: 155-156)

Sesungguhnya...
Kita milik Allah dan kepada-Nyalah kita akan dikembalikan.
Segala nikmat hidup adalah milik Allah yang kita pinjam.
Janganlah marah atau terlampau sedih andai pinjaman diambil kembali.

Kata Imam al-Ghazali;
Jangan sekali-kali kita mengubah kebiasaan hidup apabila ditimpa musibah seperti tidak makan, tidak menjaga kebersihan diri, tidak mandi, tidak tidur, tidak menyisir rambut, merapikan misai dan janggut, apabila ditimpa musibah. Kononnya terlalu susah hati, tapi sebenarnya itu satu PROTES terhadap Allah yang menurunkan musibah itu.


p/s: Ingatan untuk diri sendiri jua. Buat sahabat blogger Lyd yang baru kehilangan bonda tercinta, moga terus sabar dan tabah.

18 comments:

  1. kadang2 mmg terubah kebiasaan tu,betul rasa mcm susah hati sgt...terima kasih ingatan ni,insyaallah lepas ni tak layan sgt keresahan tu.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ujie di atas entry ini... Kata-kata Imam al Ghazali itu benar-benar membuat saya rasa tersentak. Dulu masa muda2 time putus cinta selalu je tanak makan, tapi secara tak sedar saya dah protes ketentuan Allah. Astagfirullah.

    ReplyDelete
  3. Memang ramai org begitu, mungkin niatnya bukan nak memprotes kpd Allah, cuma jiwanya rasa hanya tinggal sesuku sebab selebihnya tlh diragut pergi oleh dugaan2 itu. Ketika itulah peranan "seseorang di sisi" itu penting bagi mengurangkan deritanya...

    ReplyDelete
  4. Moga Allah berikan kekuatan pada kita untuk terus tabah dalam mengharungi hidup di dunia fana ini

    ReplyDelete
  5. kadang2x kita terleka...bersabarlah.dugaan itu adalah tanda syg Allah pd kita :)
    takziah bt blogger Lyd.sabar ye..

    ReplyDelete
  6. dugaan ni adalah tanda kasih allah terhadap kita... dia uji kiya setakat yang kita mampu...mungkin ada sesuatu yg terbaik dia nak bg kat kita...

    ReplyDelete
  7. betul kak..sabarlah wahai hati.jgn terlalu ikut perasaan.setiap yg berlaku ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  8. Itulah Ujie... kita ni tak ada apa sebenarnya semua yg kita ada pinjaman belaka. Sampai masa kalau mahu diambil balik kita kena redha..

    ReplyDelete
  9. semoga segalanya dipermudahkan jalannya oleh Allah SWT...

    ReplyDelete
  10. setiap apa ujian yg Allah turun kan nak melihat sejauh mana kita bersyukur dengan nikmat yg Allah telah berikan kepada kita....

    nak tengok sejauh mana kasih sayang kita pada Allah....

    ReplyDelete
  11. Betul2..Bersabarlah, setiap kesabaran kita tu pasti ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  12. AlFatihah buat bonda lyd yang telah pergi

    ReplyDelete
  13. saling ingat mengingati....barulah sempoi.

    kita ni manusia biasa yg lemah sebenarnya tapi angkuh pada Pencipta kita.

    ReplyDelete
  14. sesama lah kita saling mengingati..

    ReplyDelete
  15. Peringatan sesama kita...
    Sabar itu Indah..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...