Thursday, 11 October 2012

Muka Cikgu

'Kerja cikgu ke?'
'Ngajo mana?'
'Awak cikgu ka?'

Itulah antara soalan atau kata-kata yang selalu jugak saya terima. Agaknya sebab penampilan saya yang tak bersolek dan kurang bergaya. Kan cikgu-cikgu tak dibenarkan bergaya lebih-lebih bila ke sekolah. Hakikatnya saya cuma pernah jadi Guru Ganti di sebuah sekolah rendah di Beranang, Selangor. Juga cuma mengajar di rumah untuk anak-anak jiran di Gemencheh, Negeri Sembilan.

Kecuali jika saya tak menolak tawaran KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) untuk ke maktab di Johor Bahru, saya hampir pasti sudah 3 tahun bergelar seorang Guru Kaunseling sekarang ni. Apapun pilihan yang telah dibuat, setiap jalan hidup ada cerita dan cabaran tersendiri. Teruskan melangkah!


29 comments:

  1. nty kalau bersolek cantik sgt pun orang tnye kan awk cikgu ke? hehehe

    ReplyDelete
  2. hakikatnya mmg betul k.ujie mmg ada gaya sorang cikgu:)

    dulu sy pun gstt jgk sblm keje gomen ni:)

    ReplyDelete
  3. hehe...muka sweet..lembut gitu.mmg ada muka cikgu :)

    ReplyDelete
  4. wait...
    cekgu tak dibenarkan bersolek??sape kata?tp baju tudung kasut cekgu gojes2 tau...cer tengok btol2...jgn marah cekgu2 smua...=D

    ReplyDelete
  5. Kakak pun pernah jadi cikgu. Pernah juga terserempak dgn anak murid kakak. Tapi rasa janggal bila mereka panggil kakak cikgu...

    ReplyDelete
  6. Sama lah kita, sy pernah diajukan soalan...'ko cikgu kat sekolah mana,guru disiplin ke?" haha...

    ReplyDelete
  7. tapi cikgu sekarang memang bergaya sakan....dah tak sama macam cikgu dulu..hehee.
    air muka lembut,gaya muka seorg pendidik....:)

    ReplyDelete
  8. Rezeki di mana2, yang penting usaha.

    Pendidik tidak semestinya seorang guru.

    ReplyDelete
  9. setiap org ada rezeki masing2...

    ReplyDelete
  10. Pernah jadi guru ganti kira cikgulah tu,ada anak didik juga,Ujie memang ada aura cikgu....

    ReplyDelete
  11. Ujie, saya dgn husband plak mmg nampak macam cikgu2. Saya kalo weekend keluar pakai speck mata kadang2. Sbb malas nak pakai contact lens. Pastu suka pakai track bottom dgn thirt lengan panjang. Suami pun sama, pakai track bottom dgn tshirt. Org ingat kami pasangan cikgu2. Hahah.

    ReplyDelete
  12. oo penah dapat kpli..sayangnya..tapi pasti ada hikmah di sebaliknya kan...

    ReplyDelete
  13. Saya juga selalu dipanggil cikgu bila pergi kedai. Tapi ada seorang peniaga dekat market dan pekerja2 nya panggil saya doktor, walau sebenarnya saya bukan doktor. Mengapa mereka nampak saya mcm doktor tak tau lah...

    ReplyDelete
  14. ramai sgt kot cikgu sampai semua org pun ditekanya cikgu ye...

    ReplyDelete
  15. Rezeki ada di mana2..Usaha & teruskan melangkah...~

    ReplyDelete
  16. seri cikgu memang muidah sangat orang meneka kak....saya penjual ikan kat pasar tak kenal pun, dia tegur..."ni mesti cikgu"

    ada cop mohor agaknya..hihi

    ReplyDelete
  17. JNA:
    betul gak..^__^

    SHAHZEE:
    gstt..cikgu jugak la ni.

    MUN:
    muka je lembut, hati keras..

    PL:
    lain sekolah lain kot kod etikanya..

    KAKZAKIE:
    melekat gelaran cikgu ni kan, walau sekejap je jadi cikgu.

    ELIH:
    terus dpt pangkat cikgu disiplin tuh!

    AISHAH:
    bergaya baju/tudung boleh lagi, pipi merah mata biru tu yg tak ikut etika.

    ReplyDelete
  18. LYD:
    sempoi gitu. cikgu PJ ke?

    TIHARA:
    tak sangka sbnrnya. 1st time apply terus dpt interview & dpt twrn. apa nak buat, tak kena timing.

    JR:
    lagi dasat..DOKTOR!

    EITA:
    cer tunjuk gambo selekeh tu. hehe

    CIKGU MA:
    cop kat dahi..^___^

    ReplyDelete
  19. ujie,
    saya rasa ujie sesuai sgt jadi cikgu.. muka keibuan..saya agak mesti ujie penyabar bila melayan kerenah budak2..

    ReplyDelete
  20. RAI:
    don't judge the book by its cover!
    hehe

    ReplyDelete
  21. teruskan langkah ye Ujie..bersemangat!

    ReplyDelete
  22. hikhik teringat plak kisah eyda jadi cikgu ganti aritu . walaupun just 19 hari, still jadi kesayangan budak2 . aritu pergi amik dokumen kat sekolah, budak2 still ingat. then last week ade jugak yang mesej eyda.. eyda rinduuuuu kat diorang . huhuhu

    ReplyDelete
  23. owh..baru tau akak cikgu...hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  24. cikgu suka senyum manis....itu tabiat setiap guru yg aku tahu sis....baik lelaki mahupun perempuan

    tapi tidak (bukan semuanya) senyum pada anak didik mereka.

    ReplyDelete
  25. sama juga ngan izan kak. ramai kawan2 lama yg jumpa kat fb tanya soalan camtu. syukur dgn rezki yg ada skrg walau cuma jadi cikgu utk anak2 kecik 5 org ni~

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...