Tuesday, 30 October 2012

Jom Cabut Bulu Ayam!

Cuti raya korban kali ni agak perit bagi saya, sebab sakit tekak dan hilang suara. Kalau bercakap pun dah macam suara berbisik atau terpaksa cakap kuat bagi suara keluar. Saya ni pulak jenis banyak cakap, memang susah nak jadi pendiam. Alhamdulillah hari ni dah makin baik, tapi masih serak.

Berbalik kepada tajuk cerita, raya kali ni mertua saya sembelih 6 ekor ayam kampung untuk dijadikan menu pagi raya. Sampai je kampung haritu, sedang elok pak mertua baru je siap sembelih ayam dengan dibantu mak mertua saya. Ayam-ayam tu semua tengah menggelupur mengakhiri sisa hayat. Itu bermakna saya kenalah tolong cabut bulu ayam. Saya sebenarnya (sebelum kawin) memang tak pernah buat kerja ni, sebab kat rumah keluarga saya cuma beli ayam daging kat pasar je. Selepas kawin barulah belajar buat kerja begini di rumah mertua, dan kali ini merupakan pengalaman kedua saya (setelah sekian lama jadi menantu).




Sebelum boleh cabut bulu, kenalah masukkan ayam ni dalam air panas dulu. Tujuannya bagi memudahkan proses cabut bulu. Susah ke kerja ni? Sebab buat ramai-ramai, tak jadi susah. Tapi bagi yang tak biasa, memang susah jugak nak menahan nafas dengan bau hapak ayam ni. Disebabkan 'kelajuan' saya buat kerja, saya cuma dapat buat seekor je...tu pun yang kecik! 

Ayam-ayam ni kalau dihantar proses kat pasar, kosnya cuma RM1.50/seekor. Tapi sebab musim raya, orang pasar dah tak terima untuk proses ayam. 


p/s: Ayam-ayam ni kemudiannya dimasak 'ungkep' dan sebahagian lagi buat sup je.

24 comments:

  1. dulu selalu kne wt kje nie...... skrg dh x :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      Delete
  2. rindu nk buat mcm ni...dlu ms arwah nenek ada, tiap kali ry dh mmg jadi rutin pon..hehe :)

    ReplyDelete
  3. Ayam kampung masak ungkep pasti meletopz Ujie. Kakak tak sempat tangkap ayam masa balik kg sebab abang balik sendiri ambik bapak. Kalau kakak ikut mesti tangkap 3-4 ekor..

    Kakak tak suka cabut bulu ayam. Makan ayam sukalah (tak patut kan hihi...)

    ReplyDelete
  4. he he he perkara yg paling malas KA nk buat !

    ReplyDelete
  5. kak ujie...dlu kitorang kecik2 ni la kejenya kalau nak mkn ayam! jarang bli ayam daging...ayh dlu byk bela ayam.tp skg dah terbalik..nk mkn aym cari kat kedai je :p

    ReplyDelete
  6. lame x buat... kali terakhir 2 tahun lps kot sebab abah sembelih ayam kat kg....

    ReplyDelete
  7. saya tak pernah buat kerja ni..heheh..
    selalunya yang buat2 gini adik2 lelaki la..mertua saya pun selalu masak ayam kampung..saya tak pandai la.kalau masak mesti patah gigi org yg makan..hahha

    ReplyDelete
  8. as salam

    ungkep ni yg bubuh ketumbar banyak2 tu ker..saya ada kawan duk majidee dulu..rasa mcam penah makan masak ni tp dah igt2 lupa plak :)

    ReplyDelete
  9. ayam sudah togel..hihi

    bg la resipi ungkep tu kak...masakan jawa kan?saya tak penah makan lgi

    ReplyDelete
  10. Tak pernah buat kerja ni..selalu beli ayam kat pasar jer..

    ReplyDelete
  11. deno pernah tengok mak deno buat.. still buat ni kalau ada kenduri kat umah atau kampung :)

    ReplyDelete
  12. TIHARA:
    ungkep versi yg saya tau ni, guna cili padi, asam keping/jawa & sedikit ketumbar jintan.

    CIKGU MA:
    Resepi ungkep..insya allah nnti. akak pun baru bljr dari mertua. ^_^

    ReplyDelete
  13. erk..tak sanggup saya nak mencabut bulu-bulu ayam tu kak..ayam dah laa feveret saya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. masa arwah mak ayah ada dulu suke sangat sembelih aym kg...
    sekarang dah takde semua tu...

    ita memng x pernah buat semua ni
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  15. masa budak2 lagi sy dah pandai buat kerja cabut bulu ayam ni..sbb saya sangat suka makan sup ayam kg. Jadi ayah selalu sembelih aym kg.

    tapi kalo suruh cabut sekor je boleh la..klu byk ekor tak boleh sbb cepat cemuih..haha

    ReplyDelete
  16. saya biasa buat ni :) masa di kmpg...

    ReplyDelete
  17. seronok la cabut bulu ayam ni..
    penah buat kecik2 dulu.. skrang x da..hehe

    ReplyDelete
  18. kalo area2 pekan dan kampung masih amalkan cara gini lagi
    taktahu la kalau kat bandar ada ke idak


    sis, ungkep tu apa eh mcm pernah dengor tapi dah lupa la...

    ReplyDelete
  19. TP:
    ungkep tu masakan style jawa. sesuai utk masak ayam kampung..ada rasa pedas sikit & masam.

    ReplyDelete
  20. dulu kecik2 selalu la kena buat camni.. tapi skang ni adik2 je kena buat..hehehe..esok anak2 da besar sikit nak suh diorang tolong buat jugak..

    ungkep guna ayam kampung memang best!!

    ReplyDelete
  21. Dulu masa kecik selalu kena cabut bulu ayam nie.

    ReplyDelete
  22. dulu masa kecik2 slalu la cabut bulu ayam ni.ayah bela ayam so bila nak makan tangkap n sembelih.tugas kami la adik beradik cabut bulu ayam..rindu plak ngan kenangan lalu..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...