Wednesday, 3 October 2012

Fb : Tempat Lucutnya Pakaian 'MALU'

Ya...itulah laman Facebook (Fb),
Tempat ramai insan melucutkan pakaian MALU,
Walau mengaku diri seorang Muslim berbangsa Melayu.

Malu itu perlu pada situasi tertentu,
Adat Melayu menerapkan sifat malu,
Didikan Islam juga memberatkan perlunya malu.

Mana MALU kamu jika mendedahkan segala...
Luahan rindu pada kekasih yang belum halal,
Ayat-ayat marah pada suami sendiri,
Hinggalah cebisan kisah dalam kamar suami isteri!

Sungguh...
Bukan salah Fb tapi salah diri sendiri.
Ayuh, pakailah pakaian MALU kamu!


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud;
"Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini, sebab itu mintalah dengan Allah untuk kedua-duanya".
(Riwayat Bukhari)

29 comments:

  1. BANYAK SGT MEDIUM MELUAHKAN PERASAAN DISALAH GUNA, TAYANG GAMBAR KETERLALUAN DI INSTAGRAM PUN IYER JUGAK... MENULIS DI BLOG YANG MEMBUKA AIB SENDIRI PUN IYER JUGAK.. PANDAI²LAH KAN...

    ReplyDelete
  2. Assalam ujie..sungguh..acik setuju..ada dikalangan yang ada kaitan ngan acik tulis macam tu..acik terus block..malu..mana tah perasaan malu dia..bila acik tegur..acik yang dah tua ni pulak dikata kolot kuno..sampai sanggu kata acik kurang ajar..bergetar rasa hati..bila dikata macam tu..nak kan kedamaain hati..acik mintak anak tolong blockkan..

    ReplyDelete
  3. hairan sungguh kadang2 dengan mereka ni..kadang2 masalah rumahtangga pun diluah di laman sosial..habis satu dunia tau..apa tujuan dia tu? meraih simpati? ishk..

    ReplyDelete
  4. betul k.ujie setuju sgt2..masalah rumahtangga pun nk post.bila 1 dunia dah tahu tau plak rasa malu..bukan semua benda boleh share.ada otak boleh fikir

    ReplyDelete
  5. saya pn dlm proses tuk kurangkan benda2 ini..takut terlepas yg tak sepatutnye..terbuka aib yg dh Allah tutupkn..

    ReplyDelete
  6. Ramai yang luahkan perasaan kat FB hanya nak perhatian termasuk la saya. Tapi dulu la. Skrg dah tua, malu tu tetiba je jadi tebal. Perasaan mcm 'orang kisah ke kalo aku letak status ni nanti?' selalu ada. Kdg2 ada jugk yg gunakan FB sbg medan utk berbalas2 kutukan.

    ReplyDelete
  7. Betul tu..Ramai yg buat FB tu tempat meluahkan perasaan yg tak sepatutnya..

    ReplyDelete
  8. kadang2 jadi tempat menunjuk2 mcm dia sorang paling bahagia di dunia ini kan..tak bleh macam tu tapi tu lah minta dijauhkan terikut2 gaya fb mcm tu

    ReplyDelete
  9. kadang2 jadi tempat menunjuk2 mcm dia sorang paling bahagia di dunia ini kan..tak bleh macam tu tapi tu lah minta dijauhkan terikut2 gaya fb mcm tu

    ReplyDelete
  10. semuanya kena berpada2 dan jgn melampaui batas. kadang2 bila dorg buat camtu, kita yg baca ni pun malu sendiri.

    ReplyDelete
  11. Saya juga masa mula2 dulu guna FB utk meluahkan banyak benda. Lepas itu bila pikir2 balik rasa mcm bodoh pula, kdg2 mmbuka aib diri dan keluarga, kdg2 bercerita soal2 yg tak seharusnya dikongsi. Skrang saya tak aktif ber FB lagi, padan muka Yahudi yg menciptanya itu....

    ReplyDelete
  12. Yang meluahkan perasaan boleh diterima lagi,yang dok tayang body,itu yg jd mslh.biasanya remaja

    ReplyDelete
  13. wahh..akak sampai berkias-kias..benda2 camni sound direct jer kak..hehehe :D

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. setuju sgt2 dik ..
    pada akak x der faedahnya berFB ..
    melainkan perkara2 macam itu ..
    x tahulah org lain

    for me .. dah lama x update stat di Fb ..dah malas nak bukak .. bencik

    ReplyDelete
  15. betul tu sis...
    tak kira lagi bab kutuk mengutuk secara sengaja mahupun tidak

    ReplyDelete
  16. Fb macam2 boleh jadi jika disalah gunakan...

    ReplyDelete
  17. di akhirat nanti kita akan ditayangkan segala perbuatan dosa dan pahala sebelum dihisab utk masuk syurga atau neraka.

    di dunia lagi Allah dah nampakkan macam mana manusia sendiri yg menayang perbuatan sendiri... aka thru FB tu.

    kiamat dah hampir.

    ReplyDelete
  18. MASYA:
    iyelah, kalo cite mmg panjang ni.

    ACIK:
    yg kes sblm ni eh? takpe, dlm hati tu mesti dia ada terfikir gak sikit apa yg akak tegur.

    RAI:
    puashati maybe. padahal memalukan sndiri.

    SHAHZEE:
    masa tulis tu lupa yg ni internet..dunia tnpa sempadan.

    CK:
    yelah fadh..akak tulis pun sambil amik ingatan utk sendiri.

    LYD:
    kutuk mengutuk..pun buka aib sndiri.

    LILY:
    rasa mudah luah..cuma taip je, tu la jadinya.

    TIHARA:
    hahaa..setuju amat! meluat kan.. Mmg benda yg elok, tapi tak elok dishare umum. Takut jadi riak dgn nikmat Allah.

    IZAN:
    mmg malu amat! ni terhasil entri ni..

    JR:
    langkah slmt..lupakan fb ya. :)

    LL:
    yg tu dah malas nak tulis. kesilapan paling jelas, bkn je remaja tapi yg mak beranak 3-4 pun gitu.

    ReplyDelete
  19. EITA:
    sampai tak terkata..

    AZLAN:
    ^__^

    IEDA:
    wah kak..mencik sungguh tu.

    TP:
    tak tertulis dah..

    C'JAI:
    betul sgt!

    GB:
    a'ah la GB..ibarat tayang skrin salah sendiri.

    ReplyDelete
  20. sangat setuju. kadang-kadang kita yang baca status jiwang-jiwang dorang tu, kita pulak yang terasa malu

    ReplyDelete
  21. setuju.. Enot rasa masa fb mula2 diperkenalkan takdelah sampai mcm sekarng. Semua mcm budak baik je...Sekarang je bila bukak fb je semakin byk benda-benda yang sepatutnya ditapis sebelum dipost terkeluar...Tapi alhamdulillah ada gak post2 yang memberi motivasi pada diri...

    ReplyDelete
  22. betul kak...kadang2 tengok macam2 status...saya pun sedang berhati2...takut ada kata yg menyakiti hati orang...

    ReplyDelete
  23. fb ada kebaikan dan ada keburukan.tp dah macam banyak keburukan sebab ada yg gaduh laki bini sebab fb,mengaibkan org pun ada, medan bergaduh pun iye jugak.belum lagi terjumpa kekasih lama,terpaut cinta lama...Ya Allah minta dijauhkan semua tu...

    ReplyDelete
  24. tk tau nk komen apa, pendek kata setuju ngan n3 ni!

    ReplyDelete
  25. tu la..tak terkata ape kalau tgk msg2 punya gambar dan status2 kat fb tu..sbb tu fieda mmg tak letak gambar kt fb..status pun jarang2 update..mkn pae,gi mana,buat ape...ntah la rasa mcm malu jer nk update status2 tu..

    ReplyDelete
  26. ANGAH:
    kalau saya..geli! hehe

    ENOT:
    sbb tu saya masih guna fb, sbb ada info/ilmu yg boleh dpt.

    CIKGUMA:
    akak pun..kdg dah taip, siap padam semula!

    AISHAH:
    terpaut cinta lama..kalau masing2 single takpe la kan. ^_^

    FIEDA:
    samalah..malu lak nak heboh2 apa kita mkn, pegi mana.

    ReplyDelete
  27. :) kdg2x terlepas jgk...insya Allah..akn lebih diperbaiki..mekaseh ujie share this thing

    ReplyDelete
  28. AYUT:
    biasela..manusia mudah terleka. Sama aje kita..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...