Wednesday, 31 October 2012

Belum Akikah Tak Boleh Buat Korban?

Begini ceritanya...
Masa balik kampung cuti Aidiladha baru-baru ni,
Ada yang bertanya 'Betul ke kalau kita belum akikah tak boleh buat korban?'.
Sebabnya seorang ustaz di kampung tersebut bagitau begitu.

Jawapan pendek...
'Tak betul. Ibadah korban masih boleh dibuat walau tak pernah buat akikah'. Akikah cuma untuk anak yang baru dilahirkan. Kalau masa kecik ibubapa takde buat akikah untuk kita, takde masalah sebab hukumnya sunat bukan wajib. Bila dah besar ni bolehlah kita buat korban. 

Jawapan panjang sikit...
Akikah dan korban adalah dua ibadah SUNAT yang dituntut ke atas umat Islam yang mampu melaksanakannya. Akikah ialah ibadat sunat yang dituntut keatas pasangan suami isteri apabila dikurniakan anak. Ia sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran anak (atau selewat-lewatnya sebelum anak itu baligh) dengan menyembelih dua ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan.

Sementara korban adalah ibadah sunat yang dituntut ke atas umat Islam yang mampu berbuat demikian pada 10,11,12 dan 13 Zulhijjah dengan tujuan untuk menghampirkan diri kepada Allah.

(rujukan: Indahnya Hidup Bersyariat, islamgrid & alhafiz.net)


p/s: Takde akikah untuk saya pun masa kecik dulu, maklum je bukan orang senang dan adik beradik pulak ramai..

23 comments:

  1. as salam

    takde jugak akikah dulu2...tapi korban abah dah buat untuk anak2..lagipun anak tk ramai 4 je..akikah buat utk cucu2 je..:)

    ReplyDelete
  2. Assalam ujie..acik pun tak de akikah masa kecik2 dulu..tak mampu..tapi bila sampai anak acik..cucunya..cepat je arwah bapa ingatkan suruh buat..buat sekor kambing dulu..walaupun anak lelaki..katanya..sebab kurang mampu kan..nanti buat lagi sekor atau teruskan buatkan korban pulak kata arwah..

    ReplyDelete
  3. dulu2 memang jarang2 mak ayah buat akikah..maklum la bukan orang senang.dulu kalau harga 500 tu dah cukup mahal dah tu..sekarang ni je ramai yang buat sebab dah mampu...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perncerahan nie kak..cerita pasal akikah sy pun lupa time sy lahir dulu ade buat ke tak..tp memang sblm nie sy ade dengar yg benda tu boleh dilakukan cuma pencerahan dia tak cukup meyakinkan..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. Ada pulak yg sy dgr, org yg dah meninggal pun dibuat korban. Mmm...yeke?

    ReplyDelete
  6. betul tu...

    ramai yg masih keliru dgn ibadah qurban dan aqiqah ni


    saya masa kecik pun tak sempat buat, malah kesemua adik beradik juga tak merasanya melainkan adik bongsu saya

    ReplyDelete
  7. a'a..hr tu ada seorg teman kata kalau kita sendiri lum akikah tak leh wat kurban
    thanks kak atas info ni =)

    ReplyDelete
  8. tambah ilmu lagi ari ni..thnks for sharing kak ujie:)

    ReplyDelete
  9. Kita sama la ujie. Takde akikah pun utk saya. Alasan yg sama juga dgn awk. Tadi masa baca tajuk dah saspen. Huhu.. cemas la kan kot2 takleh buat korban. Bila dah baca phewww... lega.

    ReplyDelete
  10. ita pun sama takde pun akikah...
    adik beradik ramai...



    klik astro on go untuk akak..

    ReplyDelete
  11. lebih baik mendahulukan ibadah korban kerana akikah adalah sepanjang tahun boleh buat.betul tak kak..? hehe

    ReplyDelete
  12. aah,, pernah dengar jugak dulu orag cakap..
    tq sbb bagi info jelas pasal ni..


    ReplyDelete
  13. sama la ngan saya..kecik2 dulu mak ayah tak buatkan pun akikah..da besar ni buat korban je..

    ReplyDelete
  14. ACIK:
    betul tu, sekor pun boleh jugak sbnrnya..

    FARA:
    itu satu lg masalah. kecuali wasiat, mmg boleh. saya ada tulis psl ni dalam entri http://ujieothman.blogspot.com/2012/10/soal-jawab-ibadah-korban.html

    HJ:
    wah..betul sgt! Akak pun terlepas pandang. thanks!

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah inilah persoalan tiap tahun yg abang kena jelaskan bila ada yg bertanya Ujie. Sebab abang kan yg akan sembelih ada yg nak buat qurban/aqiqah tapi tak faham. Bahkan ada yg mahu buat aqiqah anak lelaki tapi katanya dia hanya mampu satu ekor kambing/satu bahagian lembu (sebab tak faham) dia tak tahu kalau tak mampu 2 ekor dah masuk kategori tak mampulah tunggu sampai mampu beli 2 ekor..

    ReplyDelete
  16. yg ni kalau xfhm betul2 mmg boleh jadi keliru...byk sgt pndapat. thanks kak ujie :)

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum.....

    samelah sy pun bah x kikahkan.. sebab dulu ssh, org selalu salah pahamkan ibadah kikah dan qurban ni... dan jangan xtau qurban pun ade qurban sunat dan qurban wajib...

    ReplyDelete
  18. yupp betul... cuma akak akikah x cukup lagi, sumer 1 ekor je untuk anak llki n anak ppn, hajat dapat bonus nak tambah lg sekor utk yg boy tuh...

    ReplyDelete
  19. MASYA:
    jadi wajib? sbb nazar ya..

    ReplyDelete
  20. terima kasih atas prkongsian ilmua....

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...