Tuesday, 25 September 2012

Taman Orkid Ibu Mertuaku


Sudut yang paling saya suka untuk 'cuci mata' bila balik rumah mertua.
Sudut yang menempatkan pelbagai jenis orkid di atas tanah.
Pokok orkid yang paling belakang dan besar tu pernah saya buat entri khas.
Itulah Orkid Harimau..juga dikenali sebagai 'Raja Segala Orkid'.

Banyak lagi orkid yang ditanam dalam pasu oleh mak mertua saya.
Macam-macam warna dan bentuk..memang asyik saya memerhatikannya.
Saya sedar yang saya dah jatuh cinta pada orkid!
Tapi...kurang rajin nak tanam sendiri.

Ada pengumpul orkid kat sini???

18 comments:

  1. Orkid mmg cantik. Mcm2 warna dan corak kan? Selalu jeles dgn org yg rajin menanam, tapi tak rajin nak tanam mcm ujie juga.

    ReplyDelete
  2. Salam kenal ujie

    mak mertua n mak saya sendiri pun suka sgt dengan orkid2...hehe
    dulu masa kecik2 mak siap ada buat rumah orkid lagi :)

    ReplyDelete
  3. Salam. saya peminat orkid...tapi sayang selalu sibuk jadi orkid kemana, minat still ada sampai la ni.

    ReplyDelete
  4. cantiklah orkid ni kan..

    mak dengan mak mertua saya langsung tak minat pokok bunga..masing2 suka tanam pokok makanan je..hahaha..

    mungkin sbb anak menantu mmg suka makan :P

    ReplyDelete
  5. uishh.. cantik laa..
    sy suka ..
    tpi x berapa rajin nak membela.. hehehe

    ReplyDelete
  6. sy suka sy suka..tapi umah x sesuai la nk tanam orkid..kang tanam2 kena curi lagi:(

    ReplyDelete
  7. Cantiklah orkid2 ni...
    mak kat kg tanam orkid..lily pun suka tapi tak tak rajin nk tanam.. :)

    ReplyDelete
  8. minat jugak tp tak kumpul, caca marba je bunga2 kat umah nih :)

    ReplyDelete
  9. cheqna dan bunga memang x join r...hahahaha
    x suka sangat bunga2 ni...

    ReplyDelete
  10. klau mak sy mmg suka sgt pokok bunga, tp orkid xde rasanya. klau sy pun ke arah pokok2 mknan ni..ada hasil :)

    ReplyDelete
  11. cntik orked tu... nti boleh mntak benih orked

    ReplyDelete
  12. orkid ni cantik dan tahan lama...

    tapi yg ni kaler dia mmg lawa kan?

    ReplyDelete
  13. memang terang lahmata kalau lepak kat sini..
    rajin MIL akak...

    ReplyDelete
  14. bunga anggerik ni mmg lawa. mudah nak dijaga dan hiaskanya

    malang sekali.....

    saya pemusnah bunga ditaman. tak kira taman bunga ataupun taman milik bapak saya. tangan gatal la....tak bleh duduk diam


    mak saya suka bunga tapi bapak saya yg rajin tanam.

    ReplyDelete
  15. hehe..nampaknya ramai geng suka bunga tapi kurang rajin kat sini.

    TP:
    suka petik bunga ke? ^__^
    untungla mak TP..

    ReplyDelete
  16. Salam Ujie.
    Mak saya pun minat orkid. Kt rumah di kg banyak orkid yg ditanam mak..

    ReplyDelete
  17. dulu ayah selalu tanam bunga orkid...mmg lawa :D

    ReplyDelete
  18. Banyak nye bunga...bulih bukak kedai bunga nih :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...