Tuesday, 11 September 2012

Jantina Kupang


Korang tau macamana nak bezakan antara kupang jantan dan betina?
Baru-baru ni ada penjual kupang bagitau beza antara kupang jantan dan kupang betina.
Iaitu yang betina isinya berwarna OREN (sebelah kanan dalam gambar), yang jantan pulak isinya warna PUTIH (sebelah kiri dalam gambar).

Betul ke???

Hasil carian di internet, saya jumpa beberapa artikel yang menyentuh mengenai jantina kupang. Kalau nak baca, sila KLIK DI SINIDI SINI dan DI SINI. 

Jadi, betul ke kupang betina isi warna oren dan jantan isi warna putih?
MEMANG BETUL!


p/s: Ilmu tu seluas lautan, kita mungkin cuma dapat setitik. Lebih 30 tahun hidup, baru kini tau ilmu mengenai jantina kupang! Terima kasih kepada penjual kupang yang memberikan ilmu ini.

27 comments:

  1. haha.. nice info..

    http://ruangannazira.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Ya Allah Ujie... kakak pun baru tahu bila baca entri Ujie nie. Info yg baik thanks.

    ReplyDelete
  3. izan pun baru tau ni kak...
    masih teringat masa mengandungkan anak yg ke-2 dulu, teringin sangat nak makan kupang ni. mujur dpt makan. tapi mmg tak taupun ada jantan betinanya...

    ReplyDelete
  4. Jadi yang mana lagi sedap? Biasa nampak kupang oren ni yang dijual siap dibuangkan kulit.

    ReplyDelete
  5. LYD:
    Dah masuk mulut..sama je jadinya..hehe

    ReplyDelete
  6. Lily pun baru tau ni...
    Thx for the info..^^

    ReplyDelete
  7. OOO...x pernah terfikir nk amek tauuu...huhuhu....

    ReplyDelete
  8. saya sebagai hamba ini memang tak puas dengan ilmu yang ada.. memang nak kena cari setiap detik..

    kalau tiram sama ke kak ujie ? :)

    ReplyDelete
  9. Kalau yg dah siap direbus kita senang nak bezakan. Macam mana kalau yg masih hidup...

    ReplyDelete
  10. nice info..enot pun baru tau...

    ReplyDelete
  11. HANAMIKO:
    Tiram bkn dlm family 'mussel', so tak sama la. Info kat atas ni utk family 'mussel' je..mcm kupang.
    *tak penah mkn tiram..sos tiram biasa la..:-)

    MIE:
    Waduh..kena menuntut ilmu lagi nih!

    ReplyDelete
  12. ohhhhh selama ni sy ingat yg oren tu fresh lg, yg putih tu dh lama, busuk dh...

    jntina bbeza rupanya ek..


    *eh akak! jom la pg skali! xde la sy segan sgt...hihihihi

    ReplyDelete
  13. memang x tau nak beza jantinanya...dh lama x makan

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Ujie,

    Kak Ros pun tak tau,baru hari ni Kak Ros tau jantina kupang ni he.he...terima kasih ya Ujie kongsi pengetahuan.....

    ReplyDelete
  15. baru ler tahu...

    neway salam kenal & liya follow blog ni terus

    ReplyDelete
  16. sy baru je pun tau kak..terima kasih atas info..

    ilmu takkan abis kita terokai walaupun berabad tahun kita tinggal dibumi tuhan ini..slmt mlm kak..maseh selalu mengingatkan..

    ReplyDelete
  17. owh..kupang pun ade jantan betina ek..hehehe..sorry laa kak, sy nie noob skit bab seafood nie sebab dari kecik memang tak makan seafood..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  18. owh.. ade beza rupenye kaler kat dlm tue eh.. hehe..

    ReplyDelete
  19. egeheheheh!!!sy pun bru tau..trima kasih brkongsi..jmput follow kmbali :)

    ReplyDelete
  20. tq kongsikan info ni hihihihi.. sy nak masuk 30 tahun pun baru tau.. kalau uji x buat entry ni saya pun xtau...

    sampai sekarang ... tertanya² mcm mane nak tau jantina kerang pulak hihihihi....









    ReplyDelete
  21. oo baru tau..baru2 mas ni kursus dorang hidang kupang wana oren je xde plak wane putih..so maknanya kitorang makan kupang betina la hehehe

    ReplyDelete
  22. MASYA:
    kerang pulak? ntahle..^__^

    SHAHZEE:
    warna putih sbnrnya mcm kurang drpd yg oren..akak peratikanla..

    ReplyDelete
  23. ita ni pun baru tau....
    mujur singgah sini

    ReplyDelete
  24. baru saya taw...selama ni main telan je.alhamdulillah dpt ilmu baru lagi.:)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...