Thursday, 16 August 2012

Njalok Ngapuro

Buat kawan-kawan semua...



*********************************************************

NJALOK NGAPURO = MINTA MAAF

Ni bahasa Jawa. Biasa disebut dan didengari pada hari raya sebab masa raya ni lah biasa orang mintak maaf. Dan yang mendahului minta maaf ni mestilah orang yang lebih muda pangkatnya. Dialog biasanya macam ni;

Eita: Njalok ngapuro seng akeh-akeh yo. (maksudnya: Minta maaf banyak-banyak ya)
Tihara: Podo-podo waie.. (maksudnya: Sama-sama je..)

Tapi ni versi ringkas. Biasa saya dengar orang-orang lama punya versi mintak maaf ni memang agak panjang dan sampai saya pun tak faham apa yang dituturkan. Memang tak boleh nak faham sebab mereka akan cakap secara perlahan berdua sambil tangan masih bersalaman. Bersungguh dan khusyuk, takde gelak ketawa. Itulah adat Jawa yang asal, tapi sekarang dah kian luput sebab generasi muda pun tak tau berbahasa Jawa. Apatah lagi adatnya..termasuklah saya yang tau sikit-sikit je ni. Kepada anak Jawa yang tak reti/ tak mahir bahasa Jawa, balik raya nanti jangan lupa guna dialog kat atas. Pasti tersenyum gembira orang-orang lama kita mendengarnya!


p/s: Saya balik Johor Insya allah hari Sabtu (selepas Subuh). Beraya di sana selama 7 hari. Nampaknya aktiviti blog ni akan terhenti seketika. Insya allah sampai bertemu kembali...senyum selalu!

19 comments:

  1. wes podo² waie....

    tak sangka ujie jawa.. samelah kt pun .... x semua paham, bile paham .. payah nak jawab blk pulak ;p

    semoga selamat pg dan balik beraya.. kami raya ke-3 balik johor bkt kepong jer...

    ReplyDelete
  2. Njalok ngapuro seng akeh-akeh yo kak ujie..terbelit lidah saya kak..hehe..mmg tak reti lgsg nak ajuk cakap jawa...

    ReplyDelete
  3. Aku agak terkilan sebab dah tak tau cakap jawa. Kalau masa kecik dulu kira faham la jugak. Adui, nak praktis cakap jawa dengan siapa agaknya kat KL ni...

    ReplyDelete
  4. njalak ngapuro ujie. 'Njalak' tu sebutan dia cemana? Bunyikan N atau J?

    ReplyDelete
  5. Bahasa jawa rupenya yee..

    Selamat menyambut hari raya yg bakal tiba x lama lg.. Maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  6. salam ujie..masa dok tanjung karang acik pernah belajar jugak ni..dulu pandai je acik sebut..sekarang banyak yang dah lupa..

    ReplyDelete
  7. njalok ngapuro lahir karo batin anggar eneng yoo... hehehe

    ReplyDelete
  8. Salam Ujie,

    Tq sbb igt kat sy, tny kaba sy. Sy sihat, alhamdulillah. Semoga Uji juga sihat di sana ya? (Cewah, dah mcm tulis surat lak)

    Salam Aidilfitri bt Ujie sekeluarga. Semoga ry kali ni mendatangkan lebih ceria pada kalian semua.

    =D

    ReplyDelete
  9. Ita pun dah jd org jawa ni...hehe..

    Semoga selmat dlm pjalanan nati ye

    ReplyDelete
  10. Hah org jawa rupanya..... :)

    Njalok ngapuro seng akeh-akeh
    yo.....slmt hari rayaaaa ^_^

    ReplyDelete
  11. slmt hari raya..maaf zahir dan batin yaa.

    kuih raya jgn lupa pos ye.ehehee

    ReplyDelete
  12. Selamat Hari Raya Kak Ujie...njalak ngapuro juga..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. aaaa langsung x paham kalau dgr org cakap hehehe boleh nganga je la

    *selamat hari raya k.ujie..maaf zahir batin*

    ReplyDelete
  14. mohon ampun salah dan silap


    tak pandai sgt ar nak berbahasa jowo ni sis

    ReplyDelete
  15. slmt hari raya aidilfitri...salah silap terkecil ati,terkasar bahasa saya minta maaf...:)

    ReplyDelete
  16. LYD:
    kira mcm dengung..N campur J.

    KHAI:
    oh..wong jowo!

    ReplyDelete
  17. pluputanku njalok ngapuro seng akeh2.. :)

    memang panjang lagi.. nak minta ibu saya ajarkan.. dia tak nak ajar.. sobs..

    lagi sadis.. saya boleh faham orang jawa cakap.. bila saya nak cakap.. terkelu lidah.. hehehe

    ReplyDelete
  18. njalok ngapuro ujie
    sebab orak jawab entry iki
    enek jeneng nyong kuwi
    saiki wes iso ngomong jowo
    kabeh entry jowo kue nyong arek ngomen ney..haha

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...