Friday, 31 August 2012

Biar Rumah Buruk...



"Biar rumah buruk...Hari Merdeka tetap kena hormat, bendera mesti kena pasang."

Lebih kurang gitulah kata-kata penuh semangat seorang warga emas iaitu pemilik rumah ni, yang juga saudara dekat saya. Menurut ceritanya, bila masuk je bulan Ogos dia cepat-cepat kirim orang beli bendera ni. Terasa jugak saya, sebab tak pernah nak sibuk-sibuk pasang bendera.

Inilah cara dia menghormati dan meraikan kemerdekaan. Tak semestinya kena berkumpul di padang untuk raptai dan persembahan kemerdekaan. Bagi saya pulak, sempena Hari Kemerdekaan ni saya mendoakan kesejahteraan negara dan bermohon pada Allah agar Malaysia suatu masa nanti benar-benar merdeka di bawah sebuah kerajaan Islam. Sekarang ni kita cuma meraikan merdeka dalam konteks luaran semata.


Video Kemerdekaan oleh UAI, kredit untuk TH Filem.
p/s: Ni entri auto publish. Hari ni saya dan suami nak Perak. Salam Kemerdekaan!

11 comments:

  1. salam kemerdekaan...kat rumah kg dulu pn mesti pasang bendera....

    ReplyDelete
  2. waw berjalan ke perak nampaknya...ayah saya wajin gantung bendera..mereka lahir sebelum merdeka..lagi lah terasa mcm mana erti kemerdekaan tu...kita, tau2 dah aman damai..tapi politik hurmm

    ReplyDelete
  3. assalam ujie..tahun ni baru bendera dipagar acik hancur..sebab dibiarkan sepanjang tahun..tak simpan2

    ReplyDelete
  4. ita tak pernah pun pasang bendera kat mana2.....
    tapi umah tu memang comel ...umah lama

    ReplyDelete
  5. Tak kisahlah rumah apa pun, yg pnting semangat tu ada..salam kmerdekaan

    ReplyDelete
  6. Selamat menyambut kemerderkaan kak..hehe...sebenarnya tak susah pun nak kibarkan jalur gemilang tu..hehe..benda senang dapat..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. bgusnye sdare kak Ujie.. mmg patriotik!! ^_^

    ReplyDelete
  8. Siap beli lagi. Bagusnya dia. Saya yg selalu dpt bendera free pun tak pasang pun kat keta. Heheh.

    ReplyDelete
  9. semangat patriotik..mesti dia banyak pengalaman sblm ngra kita merdeka kan

    ReplyDelete
  10. TIHARA:
    betul la tu..sbb tu mereka sgt tersentuh bila hari kemerdekaan ni.

    LYD:
    saya pun blm tentu psg kalau dpt free..apsal ek? teruk la kita ni..

    ReplyDelete
  11. smgat ye la pmilik umah tu kan...bgus2..smgat itu yg perlu dipupuk dr kecik :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...