Tuesday, 10 July 2012

Budak Kecil Berwarna Hijau

(secebis kisah lalu saya di asrama sekolah menengah...)

Jin TOYOL atau jin budak...
Kecil, telanjang dan berwarna hijau.
Pernah menghantui kehidupan di asrama saya.
Khususnya di dorm saya sendiri.

Ada yang mula mengadu kehilangan wang,
Bukan semua diambil tapi sebahagian yang ada dalam dompet.
Ramai juga yang kehilangan makanan...
Mee segera, coklat dan lain-lain.
Hilang wang...tidaklah terlalu asing bunyinya.
Tapi hilang makanan...memang tak pernah berlaku.

Mengejutkan...
Bila peket-peket mee segera yang kosong ditemui dalam tong sampah.
Ada yang marah-marah...bila pek coklat bersemut ditemui bawah bantalnya.
Juga kecoh...bila makanan yang hilang ditemui di tempat lain.
Mujur tidak saling berprasangka atau menuduh.
Kerana sudah saling mengenali.

Misteri terbongkar...
Bila ada penghuni dorm yang terjaga malam,
Terlihat susuk si kecil...
Sedang asyik menyelongkar almari makanan kami!

Aduan dibuat...
Operasi menangkap si kecil dilakukan oleh para ustaz.
Cerita hilang makanan dan kelibat si kecil pun tiada lagi!

******************************************************

Info:
Jin Toyol juga dikenali sebagai jin budak. Mereka kecil, bertelanjang dan berwarna hijau. Inilah cerapan kebanyakan perawat (pengamal perubatan Islam). Bagi jin toyol yang dibeli manusia, ia diajar untuk mencuri wang dalam kuantiti yang sedikit. Bagi jin toyol yang tidak bertuan, ia suka berkawan dengan kanak-kanak. Apabila ia merasuk manusia, pesakit akan berperangai kebudak-budakan.
(sumber: Misteri Alam Jin, Majalah Q&A Bil. 5)


p/s: Selepas peristiwa di atas, baru saya tau yang toyol bukan sekadar mencuri duit. Mungkinkah dia betul-betul makan, atau mungkin sekadar nak menggugat keharmonian penghuni asrama?

18 comments:

  1. ohhh.. baru kakak tahu toyol pun curi makanan, mesti tuan dia tak bagi makan dia lapar kan Ujie. Menakutkan aje..

    ReplyDelete
  2. Toyol mkn makanan manusia? Mmmm...atau meninggal kesan? Tertanya juga sy. Tapi Ujie dpt tgk live ke?

    ReplyDelete
  3. KAKZAKIE:
    sambil menyelam minum air..duit..mknn.

    FARA:
    sampai skrg saya takde jwpn, apsal dia curi mknn. kdg abis takde baki, kdg tinggal separuh.
    saya rasa..dia saje nak porak peranda idup kitaorang.

    saya tak dpt tengok..tido mati mlm2..^__^

    ReplyDelete
  4. Tapi toyol kepala hitam lagi dahsyat perangainya...

    ReplyDelete
  5. MIE:
    toyol kepala itam? orang eh?..

    ReplyDelete
  6. err..takutnya..saya belum pernah terserempak dengan mana mana insiden toyol ni..toyol kepala hitam banyak la..

    ReplyDelete
  7. saya rasa dia makan la ujie...sebab saya penah dengar cerita, yang masa ayah sedara saya meninggal dulu...anak dia yang kecik sekali, nampak pakcik besar ada tanduk tengah makan kat dapur....istigfar masa dengar tu, sebab tu kena kebumi jenazah cepat2...then, ada terbaca dalam hadis bukhari, makanan perlu ditutup dengan baca bismillah sebab menghalang gangguan dari syaitan..wallahualam

    ReplyDelete
  8. 1st time sy dgr toyol curi makanan..selalu hilang duit. kt asrama sy dlu ada jgk, tp toyol kpla hitam..haha

    ReplyDelete
  9. ada juga toyol curi makanan ye. izan pun baru tau ni kak ujie...

    ReplyDelete
  10. sekarang ni dengarnya...ada toyol kat kawasan rumah mak saya di Pandan Indah KL...mereka mencuri wang,tapi tidak ambil semua...betullah tu toyolkan..

    ReplyDelete
  11. ishhh iyer ker.. macam²lah toyol ni.. menakutkan jer.. kt kenelah berhati²kan.. nak percaya sgt x blh.. tak percaya langsung pun x blh huhuhuhuhu.....

    ReplyDelete
  12. toyol pun makan ke?...
    ingat dia makan darah je..
    tak nak jupe benda2 mcam2 ni....

    ReplyDelete
  13. owh..toyol pun curi mknan ye..ingatkan curi duit jer..~

    ReplyDelete
  14. salam ujie..makanan pun dicuri? teringat herobungsu acik..Tapi kes diasrama senyap selepas ad sorang budak keluar dari asrama dan dari sekolah

    ReplyDelete
  15. toyol curi mknan?1st time dgr..asrama sy dlu xd la kes2 toyol ni kes2 kna histeria byk la

    ReplyDelete
  16. oh 1st time dgr toyol curi mknn..dgr sblm ni curi duit je..

    ReplyDelete
  17. TIHARA:
    ooh..ok.

    UMMIARISSA:
    elok cpt2 cari ustaz tlg settle, lambat2 kaya pulak tuan toyol tu.

    EITA:
    darah mmg mknn jin..
    ish, akak pun takmo le jumpa. takde faedahnya.

    ACIK:
    hehe..tu toyol kepala hitam..

    SHAHZEE:
    histeria/rasuk pun byk jugak. yg kena bdk2 yg lemah semangat & selalu takut2.

    ReplyDelete
  18. menarik pengalaman ni...

    kisah di dorm memang banyak. terutama kisah2 misteri ni

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...