Wednesday, 9 May 2012

Jom 'Check': Tudung Singkat!

Entri ini khusus untuk perempuan.
Sila 'CHECK' tudung yang kamu gayakan!
Juga untuk lelaki...ayah, suami, abang, adik & anak.
Peringatkan anak, isteri, adik perempuan, kakak & ibu kamu...

Memang ramai yang bertudung...
Tapi tudungnya tidak mampu menutupi aurat.
Sebenarnya, ada beberapa ciri bertudung yang menutup aurat.
Dan entri ini hanya sekadar menyentuh SATU daripadanya...
Iaitu BERTUDUNG PERLU MENUTUPI KESELURUHAN DADA!

Kamu bebas menggayakan apa jua tudung.
Asal saja ia mampu menutupi bahagian dada.
Jangan sekadar menutupi leher...
Atau sekadar menutupi sebahagian dada sahaja.
Tapi labuhkan ia hingga atas pusat.

Tudung singkat..paling berlambak di pasaran.
Tudung labuh..masih boleh dicari.
Hindari yang singkat, carilah yang labuh.
Elakkan bertudung...tapi tak menutup aurat!



Masih tak faham mana bahagian dada yang perlu ditutup?
tonton video 2.58 minit oleh Ustaz Don ni. Mudah difahami & santai..

p/s: Saya menulis bukan kerana selama ni saya sempurna dalam bertudung. Tapi cuma menyampaikan dan memberi ingatan. Dengan cara ni, saya pun turut belajar dan jadi peringatan untuk diri sendiri. Kita..manusia yang selalu lupa!

28 comments:

  1. kalau nak tudung pendek boleh.. tapi kena pakai baju besar.. haha

    betul tak kak? sebab saya ada tengok video cik beah osem pasal cara2 pemakaian wanita.. ^_^

    ReplyDelete
  2. tutup dada tutup aurat..:)
    jangan tudung dah labuh baju pulak ketat nanti..hehe..

    ReplyDelete
  3. HANAMIKO:
    Seeloknya kena ada lapisan lain selain baju. Kalau tdg singkat boleh padankan dgn selendang@apa2 yg menutupi dada.

    yg psl baju besar tu, kena tengok dulu. kalo mmg tak nampak bentuk..mungkin ok. kdg ada baju besar tapi material kain nipis/mudah melekat ikut badan..tu mmg tak lulus lah. ^_~

    ReplyDelete
  4. PRETTYWRITE:
    betul..ada gak jumpa gitu.

    ReplyDelete
  5. Saya setuju dgn entry ni....
    saya pun serba kekurangan
    membuatkan saya menilai diri sendri...

    ReplyDelete
  6. Tak dpt tgk la video itu. Youtube kena block kat ofis ni.

    ReplyDelete
  7. Satu lagi trend sekarang, bertudung dan T-shirt lengan pendek. Tak faham sungguh saya...

    ReplyDelete
  8. yang labuh tak cantik, yang singkat lagi stylo kot...

    ReplyDelete
  9. Tahulah sy, sy masih belum sempurna menjadi muslimah sejati.

    =(

    ReplyDelete
  10. alamak terkena batang idong saya kak.. lagi2 tang header tu. Uhuhu...

    ReplyDelete
  11. NIZA:
    ala niza..sorry..jgn marah akak tau.
    Ni cuma teguran/ingatan umum.
    Akak pun masih kena betulkan cara bertudung.
    Sama2 kita betulkan ya!

    ReplyDelete
  12. Sepatutnya memang tudung menutupi dada....

    ReplyDelete
  13. owh..thanks for the info..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. Peringatan yg baik sesama manusia ^_^

    ReplyDelete
  15. lah , entri dah nak hampir sama :)

    ReplyDelete
  16. patut sebarkan ni...terlalu ramai yg pakai tudung yg kecik dan singkat.

    ReplyDelete
  17. mekasih...Insya Allah dalam proses memperbaiki cara bertudung..bagusnya la tudung turki zaman kat UPM dulu...
    :)

    ReplyDelete
  18. IKT:
    akak dh tengok blog tia..yelah..sama tapi tak serupa. ^_^

    TIHARA:
    Hehe..saya masih ada dan guna satu tdg turki zaman kat upm tu. Satu je, yg lain dh lusuh/koyak. Tu hadiah kwn2 masa bday..tahan pulak! Thn ni masuk 15thn!

    ReplyDelete
  19. tapi yang pendek tu jugak lah yang banyak di jual...

    ReplyDelete
  20. tutupalh apa yang sepatutnya ditutup.tutup bukan kerana mereka,bukan kerana dunia,tapi tutup ikhlas kerana ALlah..sy suka entry ni kak ujie..terima kasih atas peringatn..

    slmt mlm kak..

    ReplyDelete
  21. klau tudung yg awning @ syria ssah btul nk crik yg labuh..sye kecik ok la lagi pkai tdg bidang 45 @ pashmina pn dh bole tutup dada..cm mak saye badan besar, mak saye selalu beli kaen ela then g hntar jahit tepi tudung..

    p/s:akak sye dh update, tp xmmpu nk berkata2 buat mse nie.. =)

    ReplyDelete
  22. insyaAllah akan cuba berubah.. tenz akak :)

    ReplyDelete
  23. suka entry ni! sama2 kita perbaiki cara kita bertudung ye. takmo dah pakai tudung kecik n singkat2 tu....

    ReplyDelete
  24. salam, hi kak ujie =)

    alhmdulillah, skrg ni kalau nk bli tdung paling kecik pun sy amik M, tu pun kalau L xde.pnh g 1 kedai tdung jual semua saiz S, sy tny knp xde size L @ M, abg tu boleh kata pakai kecik2 baru comel.rasa nk lempang...sy kuar gitu je.

    tdung stkt ni ok dh kot.cuma tang baju je lagi,nk bli sikit2 baju yg bsr2 n labuh..tp tu la..baju labuh ni mahal..yg murah materialnya panas... =.=*

    ReplyDelete
  25. EITA:
    betul, jadinya kita sbg pembeli kena main peranan. Bila kita tak beli, lama2 diorang tak jual lah yg singkat2 ni.

    WS:
    kita kena kira pandangan Allah, bkn pandangan manusia. Kalau pd manusia yg tak tau, yg labuh tu mungkin keterlaluan.

    CK:
    iyelah, mmg susah. Akak beli ni pun kat Wisma Dato Kailan, Kepala Batas, Penang. Situ byk gak kedai jual tdg zaman skrg yg labuh. Buatan sendiri, bkn kilang.

    baguslah mak CK..berusaha demi agama!

    IZAN:
    kita bg kat bdk2 je tdg kita yg kecik tu kan..^__^

    MUNNA:
    omak ai..kena sekolahkan brader tu Mun.

    bab baju, diakui agak mahal. Maybe sbb blm ramai yg buat, harga pun tinggilah. Takpe, niat yg baik Insyaallah akan dipermudahkan..

    ReplyDelete
  26. suka dgar ceramah ustaz Don...
    terima kasih jua mengingatkan n berkongsi...

    baru saya tau Ujie berTTC...
    bezanya lambat atau cepat sahaja..
    saya doakan semoga rezeki Ujie pula selepas ini, Insyaallah...
    Allah maha adil, takkan dibiarkan selamanya kita diUji...
    teruskan berusaha ya Ujie, jgan putus asa...

    ReplyDelete
  27. sedang memperbaiki diri untuk bertudung jika hanya keluar kelaman rumah... maklumlah selalu pakai anak tudung jer.. kan singka tu.. nampak leher huhuhuhu

    ReplyDelete
  28. AA:
    cara penyampaian ustz don mudah difahami, tu yg suka.

    terima kasih atas doanya ya AA. ^_^

    MASYA:
    Alhamdulillah...asal kita mudah terima kebenaran & sedar, pasti boleh perbaiki diri.

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...