Thursday, 24 May 2012

Bapak

Kalau korang dengar orang panggil bapa dia 'Bapak', 
biasanya akan dianggap kasar bukan? 
Tapi sebenarnya bagi orang Jawa panggilan tu biasa. 
Sebab memang dalam bahasa Jawa 'Bapak' bermaksud bapa/ayah/abah. 
Tapi bagi sesetengah keluarga Jawa dah mula tinggalkan penggunaan 'Bapak'.
Terutamanya generasi baru.

Jadinya lepas ni kalau korang dengar orang Jawa panggil 'Bapak',
Jangan anggap ia kasar tau. Dah memang itu bahasanya.


p/s: Terkenang pulak arwah bapak saya yang dah pergi 3 tahun lalu...

14 comments:

  1. saya tak rasa kasar tapi rasa klasik sebab saya dengar orang guna bapak dalam cite p. ramlee je :D

    ReplyDelete
  2. ita panggil ayah je...

    ada setengah orang anggap bapak ni memang kasar...

    ReplyDelete
  3. Saya pun guna Bapak sebagai panggilan untuk ayah... rasa mantap kan...

    ReplyDelete
  4. org indon pun panggil bapak, hihik.

    ReplyDelete
  5. Sekarang ni dah papa daddy dah pulak..ikut trend..hehe..

    ReplyDelete
  6. Bapak mertua saya gelarannya ialah 'PAK'. Tapi mcm lembut skit kot. Hehehe. Dan tapi dia bukan org jawa.

    ReplyDelete
  7. LYD:
    mmg ada gak org bkn jawa guna bapak..atau Apak.

    ReplyDelete
  8. tak kedengaran kasar .. bagi TIA lah :)

    ReplyDelete
  9. pernah dgr budk kecik panggil bapak...comey je bunyi :D

    ReplyDelete
  10. org jawa mmg kebanyakannya mmg panggil bapak.. tapi izan dulu2 panggil abah. arwah abah pun dah lama meninggal...masa izan kecik2 lagi...

    ReplyDelete
  11. ktorg org sabah memang selalu panggil bapa dengan panggilan bapak..

    ReplyDelete
  12. saya pgl bapak tp tiada darah jawa.. =)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...