Thursday, 15 March 2012

Guppy (Poecilia Reticulata)

Pagi yang mengejutkan...ikan gapi (Guppy) saya dah beranak! Mana tak seronok, baru je beli sepasang gapi ni hari Sabtu lalu. Lepas 5 hari terus keluar anak gapi berbelas-belas ekor. Tapi yang pasti bukanlah anak dengan gapi jantan yang ada ni, sebab menurut Wikipedia jangkamasa untuk 'mengandung' adalah selama 21-30 hari. Maksudnya saya dah terbeli gapi betina yang sudah 'berisi'.  

Harap boleh nampak, kualiti gambar tak elok pulak.
Gapi jantan saya beli dengan harga RM4 seekor dan yang betina RM3 seekor. Kenapa beza harga? Saya rasa sebab yang jantan semua cantik-cantik: warna cerah, ekor lebih kembang dan ada corak pada ekornya. Yang saya beli ni warna kuning berbelang hitam.

sumber: Google
Sebelum ni pernah dengar orang cakap gapi ni senang membiak, jadinya masa saya beli ni memang berhasrat nak buat eksperimen. Tak sangka pulak boleh dapat anak gapi secepat ni. Nampaknya lepas ni nak kena asingkan, takut dimakan dengan gapi dewasa pulak.

Ada kawan-kawan yang bela gapi? 

19 comments:

  1. Salam..
    Melawat Followers Mr Coll & Mrs Kepoh..Selamat majujaya

    ReplyDelete
  2. Dulu ms sy kecik...sy ade beli buku cerita tentang perjalanan hidup seekor gapi. Sweet sgt cite tu. Tiba2 awak lak cite psl gapi. Hahahah! Sgt sweet la....

    Sy mmg tak suke bela ikan. Sy takut terbunuh haiwan peliharaan sendiri...

    =(

    ReplyDelete
  3. nak bela tapi tak yakin boleh jaga....nanti mati sbb terabai,mesti rasa berdosa n bersalah.erm banyaknye anak dia belas2 ekor tu...
    p/s:hehee bkn ww ek.

    ReplyDelete
  4. saya pernah bela guppy nie tapi skunk dah xde..guppy nie senang sgt mati sebab jangka hayat dia tak lama..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. best tau bela ikan ni..dulu sy penah bela dalam kolam mini, mmg cepat biak..pastu saya rendam kaki dalam tu..woohh best..tak campur dgn kaki org2 lain..kaki saya ng adik je,ikan tu ratah jd gemuks..lama2 pupus sbb tk jaga betul2..rasa nak bela lagi la ikan ni nak buat foot spa kat umah ..hehe:)

    ReplyDelete
  6. assalam ujie..acik cuma bela ikan puyu je..dari dulu sampai sekarang..ada je ikan puyu dirumah ni

    ReplyDelete
  7. kwn sy ada bela. dy beli rm1 seekor.

    ReplyDelete
  8. hey . mak linda bela ikan ni bersusun kat rumah tu ..

    its look rilly cute and nice :DD

    ReplyDelete
  9. wah..comelnya ikan-ikan tu..xlama lagi, makin banyaklah tu..nanti tambah akuarium atau guna akuarium yang besar sikit.hehe

    ReplyDelete
  10. dulu ita pernah beli yang mengandung...
    10 ekor sekali kuar..
    lupa nak asing..ingat takde lah mak dia makan...
    sekali makin hari makin sikit.....
    last sekali habis tekde sekor pun tinggal...
    sini dia jual...rm5 3ekor..

    ReplyDelete
  11. minat bela ikan ujie ni
    siap nak buat kaji selidik lagi...BAGUS tu

    ReplyDelete
  12. wah untung ujie..beli ikan yg dah termengandung...

    ReplyDelete
  13. AZLAN:
    gitu ya..mudah beranak, tapi cpt mati.

    TIHARA:
    waah..foot spa sendiri! best gak idea tu.

    MIA:
    muraahnya!

    JAHIDIH:
    kalau makin byk le..takut2 makin berkurang pulak..

    EITA:
    lawak la citer ita! ^__^
    btw, kat tmpt lain murah2 ya rege gapi ni. tmpt akak ni mahal..

    TP:
    minat sbb excited..mana penah bela ikan sepat/ikan emas sampai beranak.

    ReplyDelete
  14. wahhh untung akk..hee

    xpnh bela gapi..dl pnh bela ikan emas..umah ira xda akuarium..wuu

    ReplyDelete
  15. ujie kalau sy bela ikan ni kan kompom lps seminggu sume dh keras huhuhu

    ReplyDelete
  16. SHAHZEE:
    hmm..skrg pun ikan gapi dewasa saya dah tamat riwayat. betul org ckp..umur dia pendek sgt! ni tinggal yg anak2 je...

    ReplyDelete
  17. wah untung2........x pasal2 dpt berbelas2 ekor anak gapi...heheheh

    ReplyDelete
  18. Ikn gapi nie hdup xlma ke? Sy bru bli smlm lbih krng pnjg 1inci stgh.. da dewasa kn tu? Sdih la klau xhdup lma.. :(

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...