Tuesday, 14 February 2012

Qiblat

Sijil Perakuan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor

Sijil Perakuan arah qiblat ni saya temui di surau AEON Bandar Mahkota, Cheras, Selangor. Satu usaha yang bagus, sebab saya pernah mendengar ada surau-surau yang telah lama digunakan tapi tersalah qiblatnya. Kenapa arah qiblat yang betul itu sangat penting? Kerana salah satu syarat sah solat adalah menghadap ke arah qiblat. Bermakna, jika qiblat kita salah maka solat kita tak sah!

CARA PENENTUAN ARAH QIBLAT
Antaranya menggunakan bayang matahari, kompas dan buruj/bintang. Tetapi yang paling tepat adalah menggunakan kaedah bayang matahari searah qiblat. Saya tak akan terangkan di sini sebab belum faham sepenuhnya. Rujukan boleh didapati daripada link di bawah entri.

Sebagai alternatif, kita juga boleh menggunakan 'kompas qiblat'. Ianya sangat berguna sewaktu bermusafir di tempat yang tiada penanda arah qiblat atau arah qiblatnya meragukan. Bagi pengguna Android, antara software yang boleh digunakan adalah 'Qibla Compass'.  


RUJUKAN
Sebagai rujukan mengenai arah qiblat, korang boleh KLIK link berikut:


p/s: Nak puji lagi, surau kat AEON Bandar Mahkota ni bagus sebab luas, disediakan sabun & tisu serta ada garisan untuk beberapa saf di hadapan. Berbeza dengan surau di Alamanda, Putrajaya yang jauh lebih kecil dan berbau kurang enak..mungkin sebab terlalu sesak. Fikir-fikirkan!

23 comments:

  1. Oooo... ada sijil macam tu, eh?

    ReplyDelete
  2. button follow sy dok mane skrg hihihihi.. ingatkan dok atas.. dok tempat lain yer.. tq for info nnt kt siasat.. bg dia dok atas ok..

    ReplyDelete
  3. erk..yang nie saya tak pernah tau kak..ingatkan nak tentukan kiblat tak payah pakai sijil..hehehe..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. hari tu ada tgk rancangan ustaz don..dia terngkan betul2 pasal buruj tu tp blur2 jugak lah nak memahamkan..pastu ada last sekali dia suruh tgk piring astro..

    ReplyDelete
  5. baru semalam dengar ustaz don cerita pasal kiblat ni.

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing :)
    bagus la ada cara yg memudahkan kita tau arah kiblat :)

    ReplyDelete
  7. memang kena ada sijil lah ni....oooo....baru tau...

    ReplyDelete
  8. laa..sy taktau pulak pasal sijil kiblat ni.

    ReplyDelete
  9. masya:
    'follower' awak ada nun kat bawah..hehe

    azlan:
    rasanya tak payah pun, tapi boleh mintak jabatan mufti negeri masing2 utk buat pengesahan arah qiblat ni.

    tihara:
    mlm smlm pun ada ustaz don ckp psl qiblat ni. samalah..tak berapa paham.

    diana:
    a'ah..tapi tak jelas. berguru dpn tv susah sikitlah.

    khairunnisa:
    sama2..

    eita:
    rasanya tak mesti ada. sbb jarang jumpa. sape yg mohon je ada sijil ni.

    ReplyDelete
  10. info baru nih..
    x pernah tau..
    hehe
    tq sis.. :)

    ReplyDelete
  11. kalau keadaan terdesak aku guna 2 cara panduan aje.

    1. cari arah terbenam matahari. dah kompom naik kan sedikt berapa degree ke arah utara(tak ingat berapa darjahnya)

    2. niat hati ke arah qiblat. mcm buat solat dalam keadaan berperang.

    :)


    *kalo slah tlg betulkan. maaf

    ReplyDelete
  12. tak pena nampak sijil macam tu..

    #biasanya kalau musafir tgk matahri je,takpun tgk piring astro..kalau tak pasti juga tanya orang..eehhehee

    slmt pagi kak..

    ReplyDelete
  13. kekadang bila memaksa saya tinjau2 piring astro nak tentukan qiblat..

    ReplyDelete
  14. Moga betul turus Qiblat kita selama ini kan...

    ReplyDelete
  15. saya selalu guna kompas.tapi kalau mak saya dia akan tgk matahari utk tentukan arah qiblat...

    ReplyDelete
  16. TP:
    masa rajin hiking/camping dulu2 saya & geng mmg guna cara tu.

    masa tu tak terfikir/tau ada kompas kiblat. padahal murah je benda tu..

    WS:
    betul jugak tu..^_^
    cuma dah ada teknologi, lebih mudah & sesuai digunakan kat mana2 (dlm bangunan) dan sebarang cuaca (kot takde matahari).

    khai:
    ada guna gak ya piring astro tu..
    utk terdesak ok la..sebaiknya kena check yg tepat.

    tea:
    qiblat solat dan qiblat hati..^_^

    aishah:
    guna kedua2nya utk kiraan yg lebih tepat.

    tapi kalau yg matahari tu, yg lebih tepat..semasa matahari ada tepat atas kaabah.

    ReplyDelete
  17. Salam Ujie..,

    satu pendekatan yg terbaek utk kebaikan semua umat....kerana Rasulullah amat-amat lah risau kan umatnya...semuga kiblat kita senantiasa benar dan amalan kita diterima Allah ... Insyaallah....aaminnn.

    ReplyDelete
  18. xpenah lg jejak kaki kat Jusco tue, hehe...

    bgus la ade sijil tue..
    famly sy gune kompass, hehe.. >_<

    ReplyDelete
  19. nisa:
    sijil tu menunjukkan komitmen tinggi pihak jusco..

    ReplyDelete
  20. baru thu ade sijil gitu...hihihi...lau qiblat salah, solat pon xsah...rugi je...huhuhu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...