Saturday, 11 February 2012

Lampu Minyak Tanah

Ada yang pernah merasa hidup di zaman takde bekalan elektrik? Bukan sebab ada gangguan tau, tapi memang belum ada bekalan lagi masa tu. Saya sempat merasa bila balik ke rumah nenek atau ke rumah makcik-makcik yang tinggal di kampung. Masa saya kecik sekitar awal tahun 80-an, bekalan elektrik masih belum sampai ke kampung-kampung di Pontian, Johor. Kebetulan semasa saya dilahirkan, keluarga kami dah pun pindah ke bandar Pontian. Jadinya memang takde masalah dengan bekalan elektrik ni.

Tiap kali balik kampung nenek, bila malam menjelma..inilah lampu-lampu yang digunakan:

LAMPU MINYAK
(sumber: google)
Yang jenis ni biasanya guna untuk dalam bilik atau ruangan yang kecik. Kelakar..sebab ada gambar perempuan cina. Macam dalam gambar kat atas tu.


LAMPU PAM
(sumber: ahmanz)
Yang ni dipanggil Lampu Pam sebab perlu dipam untuk menyalakannya. Lampu ni guna minyak tanah jugak. Sebab lampu ni lebih terang, jadinya ia digunakan pada ruangan utama seperti ruang tamu dan dapur. Saya takde pengalaman menyalakannya, sebab masa tu masih kanak-kanak lagi. Bila tengok orang dewasa pam, macam susah jugaklah.

Selain tu, ada lampu tambahan..KELIP-KELIP! Zaman dulu memang mudah jumpa kelip-kelip ni. Kalau zaman sekarang dah sangat susah nak jumpa. Mungkin habitatnya dah musnah dek pembangunan. Itulah kenangan...terasa manis bila dikenang!

34 comments:

  1. wow..lebih kurang sama jer pengalaman kita..no wonder, kan kita sebaya :)

    ReplyDelete
  2. masa kecik2 pom dah tak sempat da dengan lampu ni..hehe

    ReplyDelete
  3. eh,eh,, saya sempat jer,,
    bila balik kg, memg ada lampu letrik.
    tapi bila mlm, time nak tidur, padam semua lampu letrik dan pasang lampu minyak tanah ni..

    seronoknya time tu.. hehehhe

    ReplyDelete
  4. hehe.. lampu yg ke2 tu kami panggil Gasolin.. lampu ni lebih selamat sikit dr yg 1st coz boley gantung tinggi2 & pencahayaan pun not bad la...
    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  5. dua2 pernah guna...
    pompuan cina kat pelita tu comel kan...

    ReplyDelete
  6. umah tok kte penah gne heee...=)

    ReplyDelete
  7. pernah merasa kalau balik KG nenek..time tu bekalan letrik tak masuk lagi..dua2 lampu ni pun pernah guna..

    ReplyDelete
  8. lampu nie tgk kat kg jadi hiasan jer dah tapaki lagi (masa kecik dulu)

    tapi part tangkap kelip2 simpan dlm balang buat lampu waktu malam ada pengalaman.

    ReplyDelete
  9. Assalam ujie..acik meang pernah merasa tu semua..tapi ditahun2 70'an
    masuk 80'an dikampung dah ada letrik

    ReplyDelete
  10. tihara:
    hehe..teman sebayaku!

    HJ:
    rugi tak rasa pengalaman ni tau.

    lia:
    kalau gitu dapat jugaklah merasa. pengalaman yg menarik kan.

    cik una:
    yelah, ada gak yg sebut gasolin.

    eita:
    ^__^ comeell..tapi sian kena panas!

    sea lavender:
    jadi kenangan kan??

    lily:
    samalah kisah kita..

    TP:
    haa..yg kelip2 tu ada cerita gak. saya tangkap letak dlm kotak mancis. saje nak perati dia..nakal time tu!

    acik:
    oh..lagi cepatlah kg acik dpt elektrik. kg nenek saya tu pertengahan 80-an baru ada.

    ReplyDelete
  11. ujie : biasalah...nakal masa kecik lagipun dok kg kan.mmg kena nakal sikit hahaha

    ReplyDelete
  12. rumah saya pernah ade lampu ni time kecik2 dulu. kadang2 kalau rumah takde letrik, ayah pasang lampu ni laa. ntah ke mana dah lampu tu skrg.

    ReplyDelete
  13. kenangn terindah tu sis..

    #sy sempat mengalaminya sis,walaupun cuma lampu minyak tanah tapi bersyukur dgn apa yang ada..terasa suasana kampung tu..kini kampung pun dah mcm bandar je rasa...ermmm

    #dah lama tak tengok kelip2..

    ReplyDelete
  14. sy pernah tgk lampu ni..ms kat umah tok dulu ada...sekarang ni dah tak da rasanya...sygkan x simpan benda2 antik mcm tu

    ReplyDelete
  15. Saya ingt n brkesempatan tgk ni ms kekecik;)

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum, tak pernah try lagi lampu minyah tanah ni :') masa kecik2 dulu selalu tgk kelip kelip.. now takde lagi.. sobss..

    ReplyDelete
  17. sis bz ea??sihat tak ni??asal diam?jaga dri bebaik bersama keluarga tercinta..kalau nak amik apa2 gambar kat blog sy,dipersilakan tanpa perlu minta izin..tapi gambar banyak merepek ntah apa2.hehhee

    slmt mlm..

    ReplyDelete
  18. Sy tak pnh rs. Tp suami sy smpt malamnye bertemankan lampu gas. Anak peneroka felda, ms mule2 dulu...mane ade eletrik g.

    Untung die.

    ReplyDelete
  19. pernah merasa....sekarang xtau la mak simpan lagi ke tak lampu2 ni =)

    ReplyDelete
  20. ade lampu tu tapi kat dalam ade mentol.. hehe

    ReplyDelete
  21. TP:
    bila nakal..tu skrg byk kenangan!

    yayan:
    skrg kalau ada dah boleh jual kat kedai brg antik..^__^

    WS:
    skrg kalau sebut 'kampung', cuma merujuk pada tempat asal kita je. kemudahan dah sama mcm rumah bandar.

    ieja:
    sempat tengok je? oklah tu..drpd tak kenal kan..hehe

    a.ainun:
    ingatan yg manis pastinya..

    HJ:
    kalau nak mintak maaf..kena buat entri khas! ^____^

    khairunnisa:
    awak pasti terlalu muda..

    WS:
    achie, bz sikit le. tak larat nak blogging.
    gambar2 alam awak cun apa.

    PAA:
    dulu mesti rasa susah, skrg untung sbb ada pengalaman & kenangan kan..

    tea:
    ngelat!! yg ada mentol tu zaman skrg punya..^__^

    munna:
    cari kat stor, mesti ada. lps tu pi jual mahal2 kat pengumpul brg antik..

    ReplyDelete
  22. saya sempat merasa pakai lampu nie time blackout masa kecik2 dulu..tapi sekarang susah jumpa lampu nie kan??

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  23. pernah juga merasa pkai lampu minyak tanah... siksa juga nak buat kerja sekolah

    ReplyDelete
  24. azlan:
    masa blackout..ok la tu, penah merasa.

    skrg ada, tapi yg siap mentol tu..selalu gantung kat restoran2 jadi hiasan. ^__^

    khaifaiz:
    mmg seksa..hidung boleh hitam sbb jelaga..silap2 terbakar rambut pulak sbb dok dekat sgt dgn lampu tu.

    ReplyDelete
  25. ujie: yup pengalaman yg buatkan kita kembali ketawa bila berjumpa dan berbual ttg masa silam bersama rakan sepermainan.

    ReplyDelete
  26. tak pernah..huuuu..ira lahir zaman dah ada elektrik..hee

    ReplyDelete
  27. j.ira:
    ira lahir kat bandar kot. sbb kat kg yg lambat sikit dpt letrik.

    ReplyDelete
  28. lampu pam tu.. dulu pernah merasa jgk masa kecik² ingat lagi asal nak maghrib abah mule psang dan pam... ;p

    ReplyDelete
  29. yang saya ingat dulu masa kat rumah opah,opah selalu pasang pelita yang gambar pompuan cina tu la...
    lampu kelip2 tangkap kunang2 kumpul dalam bekas jernih.heheee kenangan semua tu...:)

    ReplyDelete
  30. masya:
    kenangan manis!

    aishah:
    kelip2..mmg membantu masa tu kan..

    ReplyDelete
  31. Salam Ujie...,

    semua itu menjadi kenangan yang kekal abadi dalam menghadapi arus pemodenan yg pesat ini.... kenangan manis yg tak mampu utk dibayar dgn wang ringgit...

    ReplyDelete
  32. azmnor:
    betul tu..pengalaman & kenangan tu tak boleh dijual beli. rugi jugak bg yg tak merasa.

    ReplyDelete
  33. heheheheh.....sekarang guna lampu putih tu je..terang benderang...hahaha

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...