Saturday, 4 February 2012

Kenali dan Cintai...

Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuri lembaran sirahmu
Pahit getir perjuanganmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umat mu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlak mu
Tidak terbalas segala jasa mu
Sesungguhnya engkau Rasul mulia

Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir nama mu di dalam Al-Quran

Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajah mu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnah mu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan Rasul sebagai pembela

Tajuk Lagu: Rasulullah
Nyanyian: Hijjaz
(sumber: liriknasyid.net)

***************************************
Nasyid yang penuh makna ini mengingatkan saya pada sambutan Maulidur Rasul di sebuah sekolah rendah di Lenggeng, Negeri Sembilan. Pada masa tersebut saya menjadi guru ganti untuk subjek Agama Islam, menggantikan satu-satunya guru terlatih di sekolah tersebut yang sedang cuti bersalin. Sambutan tahun tersebut diadakan secara bersama dengan beberapa buah sekolah rendah disekitarnya. Setiap sekolah perlu menghantar wakil kumpulan nasyid untuk dipertandingkan sebagai salah satu acara dalam sambutan tersebut. Pendek cerita, sayalah yang kena kendalikan! Sudahlah tak pernah jadi cikgu, kena pulak menguruskan perkara macam ni. Nasib baik saya tau nasyid ni, maka saya jadikan ia pertaruhan. Nasib baik jugak pernah masuk pertandingan nasyid masa kat sekolah menengah dulu, pengalaman tersebut memang banyak membantu. Akhirnya, penat lelah berlatih setiap hari berbaloi jugak sebab berjaya dapat tempat kedua. Cukup bagus untuk guru ganti seperti saya..

Korang pulak..ada kenangan indah berkaitan sambutan Maulidur Rasul?


p/s: Kalau takde sambutan macam ni, takut-takut ada yang tak kenal atau tak tahu sejarah Nabi Muhammad s.a.w., insan mulia yang telah membawa Islam kepada kita. Kenali untuk mencintai baginda!

25 comments:

  1. Maulidur Rasul...

    cuti panjang gi mana?

    ReplyDelete
  2. dahulu lagi dari kump.hijjaz ini berjaya membuat airmata aku tiba2 menitis.....

    ReplyDelete
  3. Salam Mulidur Rasul Ujie.

    Apa aktiviti hari ini agaknya...

    ReplyDelete
  4. Assalam ujie..salam maulidur rasul..

    ReplyDelete
  5. gedek:
    balik kampung..

    TP:
    ehe..tak sangka TP berjiwa halus jugak ya..

    mie:
    hmm..ni on the way balik johor pun. balik kg!

    acik:
    utk acik jugak..^_~

    ReplyDelete
  6. waa. suka lagu tu.. huu, salam maulidur rasul.=)

    jom baca sebentar jep..
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/sila-baca.html

    ReplyDelete
  7. saya suka semua lagu berkaitan Rasulullah S.A.W..malam tadi dengar qasidah Khairul Bariah..pun sedap d dengar...kenangan saya ttg sambutan hari kelahiran baginda..paling best masa sekolah2 dulu, berarak kat jalan sambil laungkan selawat beramai2..meremang tengkuk, memang meresap..bagus buat aktiviti mcm tu..macam qasidah tu pun rasa mcm nak belajar..tp yang penting kita byk2 kan lagi berselawat..Insya Allah..

    saya paling syahdu kalau baca kisah saat2 akhir kewafatan Rasululah S.A.W..baginda tak putus2 mengingati umat2 nya di saat2 akhir..

    ReplyDelete
  8. saya penah nyanyi lagu nih masa ptandingan skolah agama dulu...
    hehehe..

    sampai skang hafal lagi.. :)

    ReplyDelete
  9. jiwa halus ketika ada terkena partnya ujie...

    ReplyDelete
  10. nasyid ni saya jadi solo time darjah 1..hahaha

    ReplyDelete
  11. L:
    salam utk L jugak..

    tihara:
    betullah..kecik2 dulu kena berarak ikut sekolah. mmg bersemangat time alunkan selawat tu. lps tu mkn ramai2 dlm dulang. rindu la pulak!

    lia:
    kiranya lagu ni byk memori utk kita kan..^_^

    pondok usang:
    salam utk awak juga ya..

    TP:
    ohh..hehe..betul la mcm tu.

    HJ:
    wah..solo tu!
    mesti lemak merdu suara HJ kan..

    ReplyDelete
  12. salam maulidur rasul sis..

    #bawa lagu ni time nasyid sekolah menengah dulu..tapi tak menang..hehee rindu kenangan dulu2..ermmm

    ReplyDelete
  13. Selamat menyambut maulidur rasul kak..hehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. WS:
    sorang lagi penasyid!
    biar tak menang, kenangan tetap tersemat indah..

    azlan:
    utk azlan jugak..^_^

    ReplyDelete
  15. paling suka nasyid ni...
    sayu sangat kalau betol2 menghayati..

    ReplyDelete
  16. mmg best lagu ni..mmg igt smpai bila2..dr jd anak murid smpai jd cikgu dah..hee

    :)

    salam maulidur rasul kak ujie..~

    ReplyDelete
  17. salam maulidur rasul kak ujie :D

    ReplyDelete
  18. eita:
    betul tu, kalau baca gini je tak terasa.
    bkn sayu apa..tapi rindu sebenarnya.

    j.ira:
    lagu ni evergreen kan..^_^

    maii:
    utk cik adik maii jugak!

    ReplyDelete
  19. masa sekolah sambut tiap2 tahun..sekarang sambut bila jiran2 buat kenduri..hehe..

    ReplyDelete
  20. prettywrite:
    ehh, ada buat kenduri utk maulidurrasul?? menarik tu!

    ReplyDelete
  21. huhu... seronok bile teringat zaman dolu2 kan sis...

    dulu kat sekolah ade pertandingan kain rentang paling craetive, kumpulan berarak paling semangat, nasyid..etc

    rindunye...nak sekolah balik...
    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete
  22. cik una:
    bestnya sekolah cik una! mcm2 pertandingan ada. mmg lagi byk memori..

    ReplyDelete
  23. kenangan maulidur rasul bila dpt berarak ramai2 keliling u bersama komander2 yg berpangkat tinggi..hoho :)

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...