Tuesday, 10 January 2012

Jodoh Pilihan Keluarga?

sumber: google
Di suatu pagi seusai solat Subuh...
Dikejutkan dengan satu panggilan telefon.
Panggilan jauh dari desa nan tercinta.
Hati merasa curiga, seolah ada khabaran penting.
Oh, apakah itu?

"Ada kawan bapa datang merisik kamu semalam,
untuk anak lelakinya yang belajar di Mesir."
Lontaran kata yang membuat dunia seakan terhenti.
"Jika setuju, lagi beberapa bulan kamu akan bernikah."
Kali ini nafas terasa terus terhenti...

Tak penah kenal, apa lagi bersua muka...
Tiba-tiba akan menjadi suami isteri.
Terasa pelik lagi aneh di zaman moden begini.
Memang tak salah, tapi rasa serba-salah.
Hati berat menerima, tapi mulut berat untuk menolak.

Jodoh pilihan keluarga...masih sesuaikah di zaman ini?
Sedang diri masih mampu mencari pilihan sendiri!


p/s: Jangan kaitkan dengan saya...saya dah pun berkahwin dengan pilihan sendiri. ^__^


23 comments:

  1. Cubalah kenal dulu. Mana tau serasi? Klu tak, say gudbye jelah?

    Simple...

    =p

    ReplyDelete
  2. kalau itu jodoh yang terbaik...buat istikharah minta petunjuk..insyaallah ada jalannya...

    ReplyDelete
  3. PAA:
    kalau dah kenal, lps tu takmo..ish susah gak tu. sbb anak kawan bapa sendiri.

    Aishah:
    solat istikharah mmg asasnya, tapi dari segi hati terfikir-fikir juga kan.

    ReplyDelete
  4. huahua Ujie, baru jer nak suh cakap SETUJUUUU~

    ReplyDelete
  5. sesuai lagi kot pada masa sekarang ni..sekurang2 nya keluarga dah kenal hati budi...
    ermmm...
    tapi rasanya budak2 sekarang ni tak habis sekolah pun dah ada calon yang menunggu kan....

    ReplyDelete
  6. Insya Allah sesuai, kalau lelaki tu ada asas agama, komitmen tinggi, matang..sesungguhnya ibu bapa mesti pilih yg terbaik utk anaknya...

    ReplyDelete
  7. tak mau la..kita yang nak tidur sebantal dan makan sepinggan dengan dia..bukan mak atau ayah kita...
    kalau saya tak mau la..rasanya kalau kita ni bijak memilih pasangan tak perlu kot ikut kehendak mak ayah..

    kalau mak ayah kenal kan pun mintak la di beri tempoh masa sebulan dua untuk lebih kenali hati budi pasangan..sepanjang tempoh tu kalau tak nak,tolak secara baik..

    ReplyDelete
  8. ntah laa kak..depends on keadaan laa..kadang2 niat yang lakukan oleh ibu bapa tu baik tapi kita pun sendiri tak tau jodoh kita tu baik ke x..ntah2 depan parent kita je dia buat baik..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  9. zaman sekarang memang tak macam zaman dulu..tapi masih relevan..itu pun kalau sudah betul2 bersedia..kalau rasa tak mampu nak hidup dengan orang yang tak kenal baik jangan..

    yna sendiri takut kalau keluarga atur2..hehe..tapi kalau boleh kenal2 dulu..at least tengok gambar ke..takkan main ia je kan..hehe

    ReplyDelete
  10. Salam Ujie..,

    Saya dulu pilihan sendiri tapi dengan restu keluarga...kerana restu keluarga tu penting dan tak boleh dipandang rengan...Allahua`lam

    ReplyDelete
  11. Pilihan keluarga itu ada pilihan yg terbaik..tapi bagi lily..kalau boleh biarlah atas pilihan sendiri...yg penting restu orang tua...^^

    ReplyDelete
  12. tea:
    kamu anak yg taat..cpt je setujuu.

    eita:
    hehe..org skrg sgt pandai cari sendiri..ibubapa takyah susah2.

    tihara:
    dlm kes ni, ibubapa tu pun tak penah jumpa bdk lelaki tu..^__^

    diana:
    kita sependapat! takleh terima hakikat jodoh kena aturkan..

    azlan:
    tu la dilemmanya..

    prettywrite:
    tengok gambo dulu ya? kot terjatuh cinta pulak..^___^

    azmnor:
    itu yg terbaik..
    tapi kalau blm sempat buat pilihan sendiri, family dah aturkan..pening kepala jugak pikir.

    lily:
    pilih sendiri..apa2 hal, salahkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  13. br nk tnye..k.ujie ke td?heee ;p

    apa salhnya kalau belum ada pilihan hati..heeee

    ReplyDelete
  14. benda yang paling ros takut..dan nak elak~ tapi kalau yang mesir tu...hehe...faham3 jela kakakkk~ biasenyer depend pada org yang dijodohkan tu la...mungkin bila bersua buat kali pertama dan rase serasi insyaAllah dy terima..apa-apapun mesty nak tahu jugak latar belakang lelaki pilihan family tu...teringat plak vanila coklat kan kakak?;) heeee:D pilihan keluarga jugak tu~ siap nak buat surat kontrak lagi...:)

    ReplyDelete
  15. kalau aku disituasi itu dan aku kalau perempuan,aku minta masa berfikir dan masa tuk kenal2 dahulu

    ReplyDelete
  16. salam sis..alamak.entry sama deh.hehee sy buat entry ni pasal cerita vanila coklat tak silap kat tv3 tadi..ehheee

    #jangan marah tau,entry sis mantap..
    sy boleh terima je,tapi nak juga yang comel sikit,walaupun sy tak comel.hehee

    ReplyDelete
  17. Terima saja kalau ada agama dan akhlak yang baik. Heheh.

    Doakan saya Kak Ujie. :D

    ReplyDelete
  18. laaa ujie dh kawin ke? baru tau.. =)

    cuba kenali dulu la anak org yg bljr kat mesir tu..jauh tu xde hal..kan ada fb =)

    ReplyDelete
  19. j.ira:
    dalam kes ni, umur baru 21..blm sedia utk kawin! hehe

    darkrose:
    mmg takut pun bila betul2 dlm situasi gini. menerima/menolak keduanya bkn mudah.

    TP:
    kalaulah kamu girl! ^_^

    WS:
    apa pulak nak marah, entry akak ni satu persoalan/dilema..entry kamu kira menjawab lah.

    *ewah..mau yg comel2 je ya!

    yana lan:
    doakan apa?
    ok, smoga yana bertemu jodoh yang baik disisi-Nya. Insyaallah..amin!

    munna:
    yup..dh kawin.

    tak kenal maka tak cinta ya? betul jugak. ^__^

    ReplyDelete
  20. kalau comel,sy senang nak tdo malam..ahhaa

    slmt mlm^^

    ReplyDelete
  21. hehehehhe,
    harus bagaimana ya????

    kena kenal dulu kot..
    tengok gambar itu perlu..
    hehhehe

    ReplyDelete
  22. WS:
    arnab kamu pun comel apa..^____^

    lia:
    pening jugak kalau kena kat diri sendiri kan..hehee

    ReplyDelete
  23. takutlah bila xkenai..huhuhu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...