Thursday, 22 December 2011

Cemerlang Dulu & Kini



Harini keputusan PMR diumumkan,
Tahniah buat yang dapat A berderet-deret,
Jangan terlalu kecewa jika A cuma sedikit.
Banyaknya A memang perlu tapi bukan titik penentu.
Jalan di hadapan masih menunggu.

Cemerlang masa dulu...
Tidak semudah cemerlang sekarang.
Yang rajin menelaah dan bertanya guru,
Yang fikiran memang cerdas gemilang,
Dialah yang cemerlang!

Cemerlang masa kini...
Lebih mudah untuk dicipta dan dicapai.
Buku ramalan peperiksaan berlambak dipasaran,
Kem-kem peperiksaan dan kecemerlangan jadi pilihan,
Pusat tuisyen tumbuh bagai cendawan,
RM50 sejam jika mengambil tuisyen persendirian,
Asal ada wang...di situ ada cemerlang!

Mungkinkah...
Jika diri ini menjadi anak zaman sekarang,
Keputusan peperiksaan akan lebih cemerlang?
Tambahan lagi menjadi kumpulan pertama PMR.
Tentunya keadaan menjadi lebih sukar!


p/s: Ini la alasan yang boleh saya fikirkan, sebab dulu PMR dapat beberapa A sahaja. Nasib baik masih layak terus sekolah kat situ. Kalau kena balik kampung, malu jugak! ^__^

25 comments:

  1. Ujie pmr tahun bila?yna pun a 3 kerat jer..hehehe

    ReplyDelete
  2. pretty:
    saya dah tua lah..1st batch PMR. 1993. ^__~

    ReplyDelete
  3. Salam Ujie..,

    Semuga Cemerlang dari dunia hingga Akhirat...Insyaallah...aaminnn

    ReplyDelete
  4. ujie kita sebaya rupa nya.. :)

    ReplyDelete
  5. hehe..tahniah kepada yang berjaya..dengar kata PMR taun nie banyak kemajuan..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. azmnor:
    sama2 la kita..insyaallah!

    tihara:
    wah..jumpa geng sebaya lah!

    azlan:
    mestilah byk kemajuan..teknologi byk membantu. tak mcm dolu2.

    ReplyDelete
  7. hehe...sy pon pernah terfikir bnda y sm dgn k.ujie..:)

    agaknya kalo amik PMR skarang msti dpt straight a's..;p

    sekarang mmg rmai y bderet2 straight a's...x mcm dl..:)..

    ReplyDelete
  8. terinagt zaman PMR akak dulu nak dapat 3,4 A memang susah..sekarang yang dapat 8A entah berapa ratus orang dalam satu sekolah tu..rasanya corak pembelajran zaman sekarang dah lebih maju dari dulu..kan??
    dulu jam 1 tenghari ada yang dah balik umah tengok tv.sekarang jam 4 baru balik dari sekolah ..
    sebab tu pandai2 kot..

    ReplyDelete
  9. Teringat zaman PMR tahun 2001 :P

    Tak cemerlang, cukup makan je tapi pas tu kena tingkatkan usaha br lah boleh berjaya hingga sekarang ni :)

    Tahniah! kpd calon PMR...

    ReplyDelete
  10. sekarang ni mmg persaingan sgt sengit..sapa yang tercicir habis la kan..huhu

    ReplyDelete
  11. wahahahaha,
    bestnya time skolah2 dulu..
    dapat A seronok kemain lagi... :)

    ReplyDelete
  12. j.ira:
    haa..samalah pemikiran kita!
    *meh kita amik pmr sama2..^__^

    diana:
    yelah..skrg proses belajar lebih mcm2 berbanding kita dulu. jd mudah bdk nak score A.

    bahagian masing2..

    ReplyDelete
  13. elih:
    betul..pmr penting, tapi bkn penentu segala.

    ieja:
    hmm..sgt sengit! sbb tu ibubapa bertungkus lumus usahakan anak dpt sume A.

    lia:
    time dpt A bestla..selain dari tu terasa hina diri.

    ReplyDelete
  14. sis ,pmr sy teruk gila,tapi syukur apa yang ada..ehhee

    ReplyDelete
  15. 8B tuk semua subjek...pastu kene buang asrama pasai syarat kena ada 1A sekurang2nya tuk masuk dok diasrama....huhuhuhu

    ReplyDelete
  16. Lily dulu pun PMR dapat brp A jer..
    beruntung budak zaman sekarangkan..

    ReplyDelete
  17. ws:
    teruk2 pun, amik medic jugak kan..^__^

    tp:
    alahai..sedih jugak citer TP ni ye.
    tp okla tu takde c, d kan..

    lily:
    tu la pasal buat entri ni..luah rasa..^__^

    ReplyDelete
  18. ujie:

    kehkehkeh degil sgt masa tu, itu pun cikgu suh buang semua setan yg ada dlm diri selama 3minggu sblm PMR. Hasil untuk 3 minggu study. Kira ok lah tu..

    lebih malang, cikgu yg berinasihat suh buang setan tu,marah balik pasal xde 1 A pun.

    ReplyDelete
  19. PMR tu baru exam yg kecik kan kak..banyak lagi exam besar menanti mereka :) tak berjaya PMR tak semestinya tak berjaya masa depan..

    ReplyDelete
  20. tp:
    teror tu, preparation 3minggu boleh dpt sume B!maknanya, TP ni sbnrnya bijak!!

    kena kenang jasa cikgu tu..

    wanie:
    tepat sekali wanie!

    ReplyDelete
  21. TQ ujie...mmg macam tu, saya diketegorikan cepat belajar tapi malas nak blaja.terukkan.

    jasa cikgu mmg saya kenang, sampai sekarang masih rindu clssroom dulu (papan hijau,kapur,pembaris kuning yg panjang,duster,kerusi&meja kayu)

    dan lab bio.

    Pssst...kalo ada info mana sek ada lagi pakai barang mengajar lama tlg info pada saya. nak amik gambo le

    ReplyDelete
  22. tp:
    rindu bangat sampai nak cari kelas dolu2!

    ok, if any..

    ReplyDelete
  23. yup....kalo ada beritahu jer. mmg rindu sgt2

    ReplyDelete
  24. ct pon dpt dua ja...hahaha...xpa2, atleast dpt ilmu :D

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...