Wednesday, 23 November 2011

Masalah Bila Metabolisme Tinggi

Apa itu metabolisme?
Kadar metabolisme adalah kadar dimana badan kita membakar kalori. Walaupun sekumpulan orang buat aktiviti dan makan makanan yang sama, tak semestinya kadar pembakaran adalah sama.

Faktor Yang Mempengaruhi Kadar Metabolisme:
(ada yang boleh berubah dan ada yang tidak boleh berubah)
  • umur - semakin berusia, kadar metabolisme akan semakin menurun.
  • jantina - lelaki dikatakan mempunyai pembakaran kalori lebih cepat berbanding perempuan.
  • keturunan - mewarisi genetik metabolisme tinggi/rendah.
  • masalah tiroid - kelenjar tiroid kurang aktif/terlalu aktif.
(sumber: zakikhan.net)

************************************************

Biasanya hanya orang dengan kadar metabolisme rendah saja yang dianggap ada masalah. Sebenarnya orang dengan kadar metabolisme tinggi, seperti saya juga menghadapi masalah. Pembakaran yang terlalu cepat membuatkan saya cepat rasa lapar. Contoh: Baru je makan nasi dengan kadar sederhana, selepas 2 jam saya akan rasa lapar! Kalau makanan tu banyak protein, bolehlah bertahan sehingga 3 jam. Ini memang jadi masalah bila saya berada di rumah orang, melakukan perjalanan jauh ramai-ramai atau semasa bekerja dulu. Yelah, orang belum lapar tapi saya dah rasa sangat lapar.

Disebabkan emak dan kebanyakkan adik-beradik saya begitu, saya rasa masalah ini berpunca dari genetik keturunan. Dan kami semua menghadapi masalah yang sama...mudah marah bila perut lapar! Jadinya para suami kami kena faham, kena kerap berhenti untuk makan jika berada dalam perjalanan yang jauh. Masa bekerja dulu sampai ada yang kata saya bela hantu. Sebab makan banyak dan kerap tapi badan tak naik.

Macamana dengan kadar metabolisme korang? Apapun samada tinggi atau rendah, masing-masing ada masalah yang perlu diatasi.


p/s: Sorry, entri ni macam cerita peribadi. Tapi ditulis untuk memberi kefahaman kalau-kalau korang bertemu dengan pasangan atau sesiapa saja yang bermetabolisme tinggi.



26 comments:

  1. hahha.
    saya juga seperti anda..

    cepat je rasa lapo..

    ReplyDelete
  2. Untung org yg tinggi kadar metbolismanya, sbb makan banyak pun ttp slim je... :)

    ReplyDelete
  3. camne nak tau metabolisme kita tinggi or rendah ea???kalau cepat lapar,,tapi bila bnyk makan,,badan pun naik,,,tu camne??

    ReplyDelete
  4. lia:
    takdir yg sama..

    mie:
    untung bab slim, tapi rugi bab duit..blnja mkn tinggi. hehe..

    yen:
    gini..kalau byk mkn & bdn naik = maknanya metabolisme rendah. pembakaran lmbt sebabkan terbentuk lemak..bdn pun naik.

    tapi knapa cpt lapar..tak tau. ^__^

    ReplyDelete
  5. metabolisme wanie tinggi..berat tak naik2..huhu

    ReplyDelete
  6. kuat makan tu comel sis.heheee

    cntik blog,pandai buat^^suka3

    ReplyDelete
  7. lily metabolisme rendah..kuat makan..badan pun cepat naik.. ^^

    ReplyDelete
  8. waa kak ujie.. org metabolism tinggi mkn byk pun maintain je ^^

    ReplyDelete
  9. wanie:
    itu la wanie..mcm org tak mkn pulak.

    ws:
    comel?? pulok!
    ingatkan buruk rupe.

    *tq, buat yg mudah je kat template designer tu.

    ReplyDelete
  10. lily:
    mkn selagi ada selera..
    saya bdn mmg tak naik, tapi naik kat pipi!

    yayan:
    tu sisi indahnya..sisi susahnya tetap ada. asik cari mknn je.

    ReplyDelete
  11. akak kalau makan banyak alamak badan macam tong lah...
    akak kurang makan...

    ReplyDelete
  12. samala.. hu2..
    cepat lapar kan.. tp time mkn sikit je..

    http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. Best ape Uji, metabolisme tinggi.. Kalau rendah minumlah tea org kampung..

    ReplyDelete
  14. eita:
    mampu kawal mkn..okey la tu kak.

    nazira:
    sgt cpt..sampai kdg2 bosan mkn.

    tea:
    kamu patut jd duta mereka!! sbb selalu promote..

    ReplyDelete
  15. org yg kadar metabolisma tinggi la untung, nak makan apa2 pun senang x yah fikir =]

    ReplyDelete
  16. kak ujie apa kbar?sihat ke??mcm bz je ni?hehee

    ReplyDelete
  17. kadar metabolisma sy rendah kot sebab jarang rasa lapar..ada masa2 tertentu je nak makan macam2..hehe

    ReplyDelete
  18. Salam...
    Saya ni metabolisma rendah, tapi semenjak angkat besi ni dah naik dah...kena makan kerap tapi kurang...

    ReplyDelete
  19. cikpjaz:
    senang nak mkn apa2, tapi seksa bila selera takde..tapi perut lapar!

    ws:
    alhamdulillah..ok. tak bz, cuma dtg penyakit malas. tu yg sepi je..

    ReplyDelete
  20. ieja:
    kalau jarang mkn dan tak cepat naik..okla tu. takde problem.

    fadzli:
    angkat besi?? rajin ke gym ya..bagus3.

    ReplyDelete
  21. minum green tea utk kadar metabolisme..
    hehe..

    ReplyDelete
  22. hehee...ciktom punye metabolisme sederhana...

    ReplyDelete
  23. cik tom:
    okla mcm tu. cuma kena jaga sbb ia boleh berubah.

    ReplyDelete
  24. sme r kita...sbb tu la bdn naik sokmo..

    ReplyDelete
  25. ctk:
    kalau badan mudah naik, tu metabolisme rendah..

    ReplyDelete
  26. Same la kite... Tensen n moody je bile lapo..huhuu

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...