Friday, 18 November 2011

Bawa Telekung?

(Amaran: Entri ni untuk kita yang kebiasaannya memakai telekung ketika solat. Untuk yang tak pakai telekung, lain ceritanya ya.)



Esok dan lusa hari cuti...bagi kebanyakkan orang.
Esok dan lusa biasanya kita akan pergi jalan-jalan.
Ziarah saudara, menghadiri jemputan kahwin.
Kadang-kala memerlukan kita bersolat di tempat awam.
Di masjid, di surau R&R atau di surau stesyen minyak.

Di tempat-tempat tersebut biasanya memang ada telekung.
Dan sangat biasa juga telekung awam ni kotor, bertahi lalat dan berbau.
Sanggup kita bertemu Allah dengan pakaian kotor begitu?
Terkadang saiznya juga tak sesuai dengan saiz badan kita.
Kita tinggi, kain telekung pendek...boleh terjulur kaki tiap bersujud.
Solat pun jadi tidak sah kerana nampak kaki tadi. Tahu?

Pesanan ringkas...BAWALAH TELEKUNG DARI RUMAH!
Sediakan beg khas untuk telekung.
Setiap kali keluar rumah, boleh terus dicapai.
Telekung sendiri...bersih dan menepati saiz diri kita.
Kita pun selesa, solat pun lebih sempurna!

21 comments:

  1. agak2lah elih nak pakai telekung..hahahaa

    *sis,nak pergi utara ni..hehee

    ReplyDelete
  2. aah betul. kadang2 sampai tak sanggup nak pakai telekung yang ada dekat tempat awam. selamat mak saya memang akan bawak telekung kalo jalan2 so pinjam mak punye je :D

    ReplyDelete
  3. lily memang akan bawa telekung sendiri..rasa lebih selasa berbanding guna yg awam..

    ReplyDelete
  4. Pakai baju yg tak perlu dh nk bw telekung.. Mudah...

    ReplyDelete
  5. elih:
    tak bgtau pun mmg dah tau..^__^

    ws:
    wah..jauh berjalan wkend ni ya..best2.

    ReplyDelete
  6. yayan:
    amboi..'rajinnya' yayan ni!

    lily:
    itu sepatutnya..

    tea:
    itu yg paling mudah, tapi ada isu jugak..dlm entri lain masa.

    ReplyDelete
  7. sokong2... bawa telekung sendiri lebih mudah... jangan la nak malas2 bw telekung lps tu nak marah telekung kotor... sendiri kena berubah dulu

    ReplyDelete
  8. eloklah guna/bawa telekung sendiri sbb ia lebih selesa dan menepati tubuh badan kita.

    Tapi kalau tak nak pakai telekung kenalah pakai pakaian yg menutup aurat(tutup dlm kategori yg sebenar sbb nipis dan sendat tidak dikira
    tutup aurat)

    http://www.bicaradariaku.com/2011/04/hukum-wanita-bersolat-tanpa-memakai.html

    ReplyDelete
  9. setuju.... kepada kaum hawa, ingat ye...

    ReplyDelete
  10. Kalau mak dan kakak2 Arol, dorang simpan telekung khas dalam kereta. So kalau terlupa bawa dari rumah, dah ada simpanan dalam kereta. :)

    ReplyDelete
  11. shera:
    hmm..betul3. sendiri tak bwk..jgn marah2.

    shameel:
    mmg mudah tak perlu pakai telekung..tapi jgn sampai mempermudahkan ia.

    *ok, nanti saya baca entri shameel tu ya!

    arol:
    yg tu mmg terbaikk! takde problem lupa.

    ReplyDelete
  12. selalu kalau kuar mak bawak telekung, share sekali je la =)

    ReplyDelete
  13. hmm...biaso la surau2 kat shopping2 complex contohnye,sejadah pun bau hapak...

    ReplyDelete
  14. haha..betul tu..lgpun bukan berat mana telekung tu??sebeb bile time jauh mesti rancang perjalanan kan??hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  15. Telekung wajib ada dlm kete.. hehe

    ReplyDelete
  16. Salam ujie..,

    wife saya memang selalu bawa telekung sendiri bila keluar kemana-mana..terutama nya perjalanan yg mengambil masa yg panjang

    ReplyDelete
  17. kadang2 was2 gak nk guna..tp trpkse..skrg selalu bawak telekung sndiri je...mmg xselesa lau pkai yg surau...dorg men ltk je..huhu

    ReplyDelete
  18. ctk:
    guna je lah, drpd tak solat kan..

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...