Saturday, 5 November 2011

Aidil Adha...Apa Kenangan Anda?

Aidil Adha datang lagi...
Tidak banyak kenangan sebenarnya.
Berbanding Aidil Fitri yang penuh rasa dan perasaan.

Buat pertama kali menyambut Aidil Adha bersama teman-teman,
Di asrama semasa sekolah menengah...
Jauh dari sisi keluarga,
Itu adalah kenangan yang sedih berbaur indah .

Sedih...
Saat takbir bergema,
Terduduk dihujung katil asrama...
Sambil berembes air mata dan teresak-esak.

Bukan sayu dengan indahnya takbir,
Tapi pilu terkenangkan keluarga,
Juga juadah yang membuka selera,
Itulah erti raya ketika itu.

Indah...
Menikmati juadah seadanya di dewan makan,
Bersolat sunat dan bertakbir di surau asrama,
Semuanya bersama teman-teman.

Melihat lembu yang bakal dikorban terlepas lari,
Menyaksikan proses sembelihan lembu korban,
Melihat darah yang berselerakan,
Itulah pengalaman pertama..juga terakhir.


**********************************

Sempena Aidil Adha ni, jangan lupa amalan sunat berikut:
  1. Berpuasa sunat pada 9 Zulhijjah (Sabtu) sempena hari wukuf.
  2. Solat sunat Aidil Adha, bertakbir dan melakukan ibadah korban pada 10 Zulhijjah.

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA!


16 comments:

  1. ala..nk puasaaaa..tp err phm2 jer lah..huhu

    akk tgk lembu kena kOrban???uwaaaaa..xsanggup den

    ReplyDelete
  2. Selamat hari raya tauuuuu!

    ReplyDelete
  3. ctk:
    tak berani gak, tapi cikgu suruh tengok..selama ni belajar dlm kelas je kan..

    ReplyDelete
  4. Salam Aidil adha..

    Tahun ni dah kali kedua tak dapat sambut aidil adha dengan Family..sedih..lagi sedih tahun ni bila hubby terpaksa kerja..sob2..memang takde persiapan apa2 pun..

    ReplyDelete
  5. hari raya aji pertama sambut tanpa ayah dan ibu..huhuhu

    salam aidiladha :)

    ReplyDelete
  6. seronok kalau setiap tahun dapat buat korban..agak2 dah kerap buat kat m'sia,blh buat kt negara jiran lain..:)

    ReplyDelete
  7. huhu..nape x cuti ke?ke jauh tak balik rumah?

    kenangan terindah bile tengok lembu dikorbankan..huhuhu..itu mase kecik la..skang dah besar dah tak meriah mane sambutan..

    salam aidiladha kak =)

    ReplyDelete
  8. wanie:
    yg akak tulis tu sekadar kenangan masa lalu...

    ReplyDelete
  9. Salam aidul adha al mubarak Ujie...saya tak puasa 9 zulhijjah tu..huhuhuhu.

    ReplyDelete
  10. salam aidiladha..
    walaupun sambutannya tak sehebat aidilfitri,
    tapi tetap meriah!! :)

    ReplyDelete
  11. raya haji tahun ni macam biasa je..

    baru rajin nak update,sejak bercuti ni...heehhehee

    ReplyDelete
  12. dulu time muda-muda paling seronok bile time bekerja untuk raya qurban...di samping membantu ibadah qurban dapat juga jumpa member2 lama..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. hihi..ct brani tgk lepas sembelih je :D

    ReplyDelete
  14. aidil adha akak kali ni memang banyak cerita2 indah la.sebab nya raya kat rumah mertua.kalau raya kat rumah mak akak memang tak de apa la selain makan tengok tv..heheh

    ReplyDelete

Komen kalian...bicara antara kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...