Sunday 17 July 2011

Hotel Yang Seram

Sekitar tahun 2009, saya sering mengikut suami outstation ke Kedah, Pulau Pinang, Terengganu, Kelantan dan Pahang. Jadi banyaklah hotel dan resort yang kami duduki sepanjang bertugas di tempat-tempat tersebut. Berikut merupakan hotel yang telah membuat kami seram! Begini ceritanya..

Sebuah Hotel di Kota Bharu, Kelantan

Masa tu sampai KB sudah malam, kereta kami berlegar-legar sekitar KB untuk mencari hotel. Terpandang satu banner bertulis "Promosi Hari Lahir Bulan Julai..Family Suite dengan harga RM98"..lebih kurang macam tu lah ayatnya. Kebetulan suami lahir bulan Julai, dengan sukanya kami cepat-cepat menuju masuk hotel untuk check-in. Luaran hotel nampak menarik, ada bangunan sendiri, meyakinkan!

Sampai kaunter, ada seorang saja staff bertugas. Lobi hotel tiada seorang pun yang kelihatan, senyap sepi je. Pelik! Tapi kami teruskan daftar, bayar dan ambil kunci. Masuk lif..makin seram. Lif sempit cukup-cukup untuk kami berdua yang tak besar mana pun. Lampu lif pulak sentiasa berkelip-kelip macam nak off. Masa tu kami dah saling berpandangan dengan muka semacam. Takut!

Keluar pintu lif lagi terkejut, disambut dengan bunyi bising orang bertukang..wiring. Sepanjang laluan terdapat perabot-perabot yang dah buruk dan rosak. Tiba-tiba muncul seorang staff sambil tersenyum. Bila ditanya, jawabnya.."oh..kami sedang baiki bilik yang rosak".

Kejutan paling besar menanti kami...sebaik saja melangkah masuk ke bilik Family Suite tersebut. Bilik memang besar, tapi keadaan perabot dan bilik sangat-sangat buruk dan menyedihkan. Betul-betul macam scene cerita seram! Perabot memang buruk dan ada yang tanggal, dinding bilik terkopek dan ada kesan kotor hitam..pendek kata memang kami rasa seram. Suami terus mintak tukar bilik lain.

Selepas berhubung dengan walkie-talkie, staff tadi membawa kami ke sebuah bilik lain. Mengejutkan, keadaan bilik ni pun sama saja dengan bilik yang tadi. Kami terdiam. "Semua bilik kat sini memang macam ni. Kami sedang baiki." terang staff tersebut. Keputusan diambil, "Maaf, tak jadi tinggal di sini."

Maka malam tu puaslah kami bertekak dengan staff dikaunter untuk mendapatkan semula wang kami. Alasan kukuh, hotel tersebut cuba menipu kami dengan tawaran promosi! Akhirnya setelah berurusan dengan senior staff, setelah hampir sejam barulah kami berjaya mendapatkan kembali duit tersebut! Dan sepanjang masa tu, memang tidak kelihatan guest lain di hotel tersebut...

Opss..hotel ni seram bukan kerana 'gangguan halus', tapi kerana keadaannya yang tak layak dipanggil 'hotel'.

Moral cerita: Jangan mudah tertarik dengan tawaran yang sangat bagus!




6 comments:

  1. apa nama hotel tu?
    boleh pi tgk..ehhee

    ReplyDelete
  2. sarah-najwan: nama dah lupa, tapi nama perempuan la..cth: hotel juita.

    Sekarang dah okey kot..dah lama saya tak datang KB.

    ReplyDelete
  3. macam tu pun ada..
    kalau tengah ubahsuai jangan la buka lagi..
    ye dak???
    nak untung saja depa ni..

    ReplyDelete
  4. tabik spring dgn promosi itu! :)


    baca sini untuk entri terkini:
    ”pyejal weblog”

    ReplyDelete
  5. eeuuuwww seramnya,knp sanggup bg tawaran cm tu smpai kan menkutkan org.

    p/s : pekerja dye betul ke manusia.hehehe.just joke.

    ReplyDelete
  6. mesti banyak hantu ni,sampai rosak teruk mcm tu sekali..hhee


    *suka outstation.nak ikut.hehee

    ReplyDelete

*****
Komen kalian, bicara antara kita 😊

Saya juga boleh dihubungi menerusi e-mel | halifa02@gmail.com
*****