Friday, 30 December 2011

Fiksyen 302


Tajuk: Fiksyen 302
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit: Alaf 21
Harga: RM21
Muka surat: 492


Buku yang baru saja selesai dibaca. Karya terbaru novelis thriller Ramlee Awang Murshid (RAM) ini memang tak mengecewakan saya. Dengan konsep novel psikologi thriller, ia benar-benar membuat otak saya ligat berfikir! Pengakhiran ceritanya juga mengejutkan dan sukar untuk saya jangka. Bagi yang gemarkan penyiasatan dan suka bermain dengan psikologi, novel ini memang untuk anda. Dan ini memang kegemaran saya!

Sedikit ringkasan novel ini...
Lan Lani, Jimmy Yeoh, Prakash Kumar dan Farid Ja'ah membunuh mangsa-mangsa mereka dengan kejam. Masing-masing melakukannya dengan cara yang hampir serupa. Angka 302 dilakar di dahi mangsa. Sejurus itu, mereka menghubungi polis dan melaporkan bahawa hukuman mati telah dilaksanakan. Ketika diberkas, mereka menyerah diri dalam keadaan bertelanjang bulat.

Bagusnya novel RAM ni, pada bahagian belakang buku ada diselitkan 'Segmen Ilmu'. Untuk novel psikologi kali ini, pembaca diberi info secara ringkas mengenai psikosis dan neurosis. Sambil baca novel kita dapat ilmu.


p/s: Bagi yang pertama kali membaca karya RAM, pasti akan terasa pening sebab ia memaksa otak kita berfikir. Macam sorang kawan saya dulu..terus takmau baca! ^__^ 


Thursday, 29 December 2011

Menangani Provokasi

Ada page di Facebook menyiarkan gambar seorang lelaki berkulit gelap sedang membuat isyarat tangan pada sebuah frame bertulis kalimah Allah. Akibatnya, ramai yang memberi reaksi berbentuk komen yang penuh emosi. Hanya segelintir yang memberi reaksi secara rasional. Kalau korang macamana?

Sedikit petikan daripada reaksi pengguna Fb:



Apa yang korang nampak? Semuanya penuh emosi marah, kecuali yang bertanda star biru tu. Memang bagus bila orang Islam merasa sensitif terhadap sesiapa yang mempersendakan Allah. Itu tandanya hati sayangkan Islam. Tapi bila kita mengeluarkan kata-kata kesat dan pelbagai ugutan melampau, itu tidak menunjukkan akhlak seorang Islam. Kata-kata begitu hanya membuat non-Muslim melihat kita sebagai agama yang tidak mampu mendidik peribadi mulia penganutnya. Seterusnya membuat Islam dijauhi dan dibenci.

CARA YANG TEPAT
Bila menghadapi provokasi seperti ini, sebaiknya jangan terus melatah dan menghamburkan kata-kata penuh emosi marah. Gunakan akal untuk berfikir sejenak, mengapa dia sampai melakukan begitu dan adakah kita selaku Muslim ada menyumbang ke arah perbuatan begitu? Betul kata seorang pengomen Fb di atas..MUHASABAH!

Juga doakan semoga pelaku tadi menemui kesedaran dan menerima kebenaran Islam. Kalau berpeluang berjumpa, tunjukkan akhlak Muslim kita. Bukankah AKHLAK YANG BAIK ITU DAKWAH?. Peribadi mulia akan membuat hati seseorang mudah tertawan..percayalah! Lepas tu mudahlah dia menerima jika kita menerangkan tentang indahnya Islam.


*Provokasi: Berikan tindakbalas yang rasional dan berilmu!*

Wednesday, 28 December 2011

Tanjung Piai

Cuti hujung minggu lalu saya pulang ke kampung di Pontian, Johor. Perancangan asal nak ke Taman Negara Pulau Kukup, tapi dibatalkan sebab musim hujan tak sesuai untuk aktiviti melibatkan laut. Pulau Kukup ni sebenarnya terletak tidak jauh dari rumah mak saya. Ia telah diwartakan sebagai Taman Negara pada tahun 1997, tapi saya sendiri belum pernah menjejakkan kaki ke sana.

Disebabkan tak jadi ke Pulau Kukup, kami menghala ke Tanjung Piai. Lokasinya juga tak jauh dari Pulau Kukup. Jika memandu dari bandar Pontian, ambil simpang kiri ke Serkat. Dari situ kita akan melalui jalan kampung. Untuk ke Tanjung Piai, ikut saja papan tanda yang disediakan. Oh ya, Tanjung Piai juga dikenali sebagai 'Tanah Paling Selatan Benua Asia'.

TAMAN NEGARA TANJUNG PIAI
Kawasan seluas 926 hektar yang meliputi paya bakau dan dataran berlumpur ni telah diwartakan sebagai Taman Negara pada tahun 2004. Saya pernah berkunjung ke sini di awal pembukaannya sebagai Taman Negara.

Nampaknya hasrat untuk berkunjung sekali lagi ke Taman Negara ini tak terlaksana. Setiba kami di sana, air banjir memenuhi laluan di pintu masuk utama. Jadinya, saya cuma berpeluang mengambil gambar disekitar kawasan ini saja.


1. Jalan menuju ke Taman Negara Tg. Piai yang sudah dinaik taraf.
2. Jambatan untuk ke kaunter tiket dan pintu masuk.
3. Air banjir mengalir macam mini air terjun!



4. Pemandangan dari sebelah kiri jambatan..ada kawasan lapang untuk aktiviti.
5. Pemandangan di sebelah kanan jambatan...banyak pokok kelapa.


Tanjung Piai Resort
Berhampiran Taman Negara ni ada sebuah resort yang diusahakan oleh orang Melayu tempatan. Menariknya bilik chalet dibina di atas air, ala-ala water chalet di Port Dickson. Cuma ia tidaklah mewah dan ditawarkan dengan harga serendah RM140 untuk Twin Sharing. Restoran resort juga menyediakan hidangan makanan laut yang lazat dengan harga yang berpatutan. Dari sini juga kita boleh nampak Pelabuhan Tanjung Pelepas dan pemandangannya cantik di waktu malam! Bila dah tengok sendiri ni, rasa macam nak cari masa untuk bermalam dan berehat di sini pulak.

Kalau ada yang berminat, boleh hubungi julialiff@yahoo.com atau 012-706 0890 atau KLIK DI SINI. 


 
1. Papan tanda resort.
2. Pemandangan chalet dari jauh...masa ni air laut pasang.



3. Jeti tempat para nelayan memunggah hasil tangkapan yang terletak bersebelahan resort.
4. Resort dan jeti..sangat dekat.
5. Inilah bilik chaletnya..nampak menarik.


Yang ni memang banyak di sini...comel je duduk gitu!


Sesiapa yang gemarkan alam semulajadi, tempat ni amat disyorkan untuk korang. Tapi pastikan datang di luar musim hujan untuk tidak kecewa. Pontian juga sebuah bandar yang tidak sesak, jaringan jalan rayanya mudah (tegak je) dan pasti tak sesat untuk ke sini. Sorry..promote tempat sendiri!

Tuesday, 27 December 2011

Enam Bulan Sudah...


Hari ini...
Enam bulan sudah mengenal dunia blog,
Belajar membina sendiri sebuah blog peribadi,
Belajar apa itu Nuffnang, widget dan bermacam lagi.
Terima kasih kepada tutorial teman blogger!

Sesungguhnya...
Enam bulan ini terasa lebih 'hidup',
Fikiran bekerja demi menghasilkan tiap entri,
Yang kadang terasa malu bila membacanya sendiri.
Terima kasih kepada kalian yang masih sudi membaca!

Juga...
Enam bulan ini terasa lebih ceria,
Hadirnya teman-teman blogger seikhlas rasa,
Tidak bersua, tanpa suara...kita mampu berbicara,
Jantina, umur, latar belakang hidup...bukan persoalan kita.
Terima kasih di atas rasa persaudaraan ini!

Andainya...
Enam bulan ini ada yang tak senang di hati,
Kerana ada entri dan komen yang tak serasi,
Kemaafan dipinta...kelemahan diri ini jangan diambil hati.
Sekali lagi..MAAF!

Terima kasih...
BUAT SEMUA TEMAN BLOGGER & PEMBACA YANG SUDI SINGGAH,
Terutamanya 5 teman yang paling setia meninggalkan komen...
Achie, Diana, Azmnor, Azlan, dan Lily
Kalian semua selalu membuat diri ini tersenyum sendiri!
Paling berjasa tentunya suami yang mendorong untuk berblog.
Sekali lagi...TERIMA KASIH!
^__~

Friday, 23 December 2011

Topi Santa & Pokok Krismas


sumber: google
Pokok Krismas
Sejak beberapa minggu lalu, kalau ke kompleks membeli-belah dah meriah dengan hiasan bertemakan perayaan Krismas. Cuma yang tak sedapnya bila tengok orang Muslim beria-ia bergambar dengan hiasan tersebut. Memang nampak cantik pokok krismas tu dengan lampu dan hiasan yang comel, tapi kenalah berfikir sebelum bergambar. Pokok krismas yang dah siap berhias tu adalah lambang perayaan agama Kristian, bergambar dengannya seolah-olah kita membenarkan/bersetuju dengan agama mereka. Melainkan pokok krismas tu tidak menunjukkan ciri-ciri keagamaan, sekadar sebatang pokok memang tiada halangan untuk bergambar. Kat sinilah perbezaannya! Yang ni saya tanya ustaz tau, bukan memandai.


Topi Santa
Masuk restoran makanan segera dan beberapa outlet menjual pakaian, ternampak pulak ramai pekerja yang mengenakan topi santa. Semestinya majikan yang suruh untuk memeriahkan Krismas. Jadi, apa hukumnya? Hukumnya HARAM sebab ia pakaian lambang keagamaan bagi Kristian. Memakainya boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah kita. Selain ia menunjukkan kita membenarkan/bersetuju dengan agama lain selain Islam.

Bagi pekerja yang berkenaan, mesti berani beritahu secara baik dengan majikan. Sebab ini melibatkan akidah sebagai Muslim. Majikan yang bukan Muslim memang tak tahu pun. Menjadi tugas kita menerangkan kepada mereka.

Asas hukum: Jika sesuatu itu melambangkan agama selain Islam, ia tidak dibenarkan. Berbeza jika sesuatu itu hanya melambangkan sesuatu kaum, ia dibenarkan selagi tidak bercanggah dengan mana-mana hukum Islam.

Jika ragu-ragu lagi, sila klik peringatan daripada Mufti Pahang dan Mufti Johor ni.

Hukum Menyambut Krismas?
Sekadar ucapan untuk meraikan seorang kawan, tidaklah menjadi kesalahan. Sebab ia atas dasar perpaduan dan bukan kerana nak meraikan perayaan tersebut.

Hukum merayakannya pula HARAM, sekali lagi kerana ia seolah-olah kita membenarkan/bersetuju dengan agama lain. Tetapi atas dasar perpaduan  dengan penganut agama lain dan bukan niat merayakan, ia DIBOLEHKAN dengan syarat majlis yang kita hadiri tu tidak disertakan upacara keagamaan mereka dan tiada perkara yang bercanggah dengan Islam.

Untuk mengetahui muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan hal ini, sila layari mohamadazhan.com.


p/s: Harap ada pencerahan di sini. Bila dah faham, boleh jelaskan kepada orang lain pulak ya. Kalau ada teguran/penambahan juga dialu-alukan. Kita sama-sama cari/kongsi ilmu.
Petang ni nak balik Johor...JOM!!

Jom Tingkatkan Ranking Alexa



Kali ni saya nak join segmen review Alexa anjuran Kak Diana.
Cara nak join pun sangat mudah!
Cuma lepas join ni bukan duduk saja-saja tau, ada kerja yang kita kena buat selepas 1 Januari 2012.

JOM JOIN...CUMA KLIK PADA BANNER DI ATAS!


Thursday, 22 December 2011

Cemerlang Dulu & Kini



Harini keputusan PMR diumumkan,
Tahniah buat yang dapat A berderet-deret,
Jangan terlalu kecewa jika A cuma sedikit.
Banyaknya A memang perlu tapi bukan titik penentu.
Jalan di hadapan masih menunggu.

Cemerlang masa dulu...
Tidak semudah cemerlang sekarang.
Yang rajin menelaah dan bertanya guru,
Yang fikiran memang cerdas gemilang,
Dialah yang cemerlang!

Cemerlang masa kini...
Lebih mudah untuk dicipta dan dicapai.
Buku ramalan peperiksaan berlambak dipasaran,
Kem-kem peperiksaan dan kecemerlangan jadi pilihan,
Pusat tuisyen tumbuh bagai cendawan,
RM50 sejam jika mengambil tuisyen persendirian,
Asal ada wang...di situ ada cemerlang!

Mungkinkah...
Jika diri ini menjadi anak zaman sekarang,
Keputusan peperiksaan akan lebih cemerlang?
Tambahan lagi menjadi kumpulan pertama PMR.
Tentunya keadaan menjadi lebih sukar!


p/s: Ini la alasan yang boleh saya fikirkan, sebab dulu PMR dapat beberapa A sahaja. Nasib baik masih layak terus sekolah kat situ. Kalau kena balik kampung, malu jugak! ^__^

Wednesday, 21 December 2011

Poligami Bukan Sunnah?

Sebelum terus membaca, yang perempuan sila tarik nafas panjang dan tenangkan hati jangan beremosi. Yang lelaki jangan tersenyum-senyum sendiri, juga berlapang dada untuk terus membaca...

Ini hanyalah sebuah pencerahan ilmu mengenai poligami. Selama ni kita disogokkan dengan kata-kata 'poligami itu sunnah nabi'. Tetapi apabila saya membaca novel tauhid berjudul Sebarkan Cinta-Mu karya oleh Fatimah Syarha Mohd Noordin, barulah saya tahu bahawa POLIGAMI BUKAN SUNNAH!

Hukum asal poligami
Hukumnya HARUS, ia tidak digalakkan dan tidak pula diharamkan. Jadinya kalau ada yang ingin berpoligami sebab nak ambil sunnah nabi, nyata anda cuma sekadar mengetahui tetapi tidak mendalami tentang poligami. Dan jangan ada pula yang nak mengharamkannya secara keseluruhan.

Bagaimana ia dikatakan bukan sunnah?
Secara umumnya, setiap sesuatu yang dilakukan oleh Rasulullah adalah sunnah. Tetapi tidak bererti sesuatu yang baginda lakukan itu adalah suruhan dan galakan tanpa mengira soal sesuatu keadaan. Berdasarkan dalil-dalil yang kuat oleh jumhur ulama, poligami memang dibenarkan tapi bukanlah suatu sunnah yang digalakkan.

Harus diingat jua, Rasulullah bermonogami selama 25 tahun dan berpoligami pula selama 10 tahun saja pada akhir usia baginda. Poligami itu pula hanya selepas wafatnya Khadijah r.a. Jelas, sunnah bermonogami lebih mendominasi sunnah berpoligami bukan?

Untuk tidak mengelirukan orang biasa seperti kita, wajarlah tidak disebut 'Poligami itu sunnah', tetapi disebut 'Poligami itu harus'.


Untuk penjelasan yang lebih baik dan meyakinkan, boleh KLIK DI SINI dan boleh dapatkan novel terbitan PTS Litera tersebut di MPH (sebab saya beli kat sana). Saya tak pandai nak menerangkan secara panjang lebar mengenai hal ini, harap korang boleh faham penerangan ringkas saya ni ya.


p/s: Saya hormati mereka yang setuju berpoligami, tapi saya kesal pada mereka yang menyalahgunakan poligami dan melakukan poligami secara tidak terhormat!


Tuesday, 20 December 2011

Giveaway Craft n Crochet




Duduk berehat di bawah pohon cemara,
Sambil membawa sebakul bunga,
GA anjuran blogger Herba Tihara,
'Craft n Crochet' kedai maya miliknya.

Sebakul bunga dibawa berjalan,
Kepada teman mahu diberi,
Barangan kraf produk jualan,
Hasil kreativiti tangan sendiri.

Bunga dibawa sambil menyanyi,
Penghibur hati dikala sendiri,
'Baby booties' untuk si bayi,
'Hairpin' comel penghias diri.

Berjalan perlahan di atas titi,
Berhati-hati sambil menjaga sopan,
'Bookmark' paling menarik dihati,
'Brooch' comel turut mencuri perhatian.

Tiba sudah tempat tujuan,
Bunga dihadiah buat teman,
Banyak lagi produk ditawarkan,
Lihat sendiri anda pasti tertawan!


****************************************************
Hadiah ditawarkan cantik dan comel, kalau berkenan jom join!
KLIK pada banner di atas untuk join.
Tarikh tutup 14 Januari 2012.

Genta Rasa

Petang ni sekadar nak mengajak teman-teman blogger ke laman blog milik Ustaz Pahrol Mohd Juoi, iaitu GENTA RASA. Dengan tagline "Kuatkan Fikir, Tingkatkan Zikir", hasil penulisan beliau tidak mengecewakan. Ayat-ayatnya tersusun indah, membuat kita yang membaca mudah menerimanya.

Antara hasil penulisan yang menarik:
Saya dah siapkan linknya, boleh terus klik untuk membaca. Bagi yang sedang mencari jodoh, digalakkan membaca 'Bercerita tentang jodoh' tu ya! ^__^


Monday, 19 December 2011

Cinta Si Pembuli

Sungguh...
Bila mata sudah bertentang mata,
Hati sudah berbunga rasa cinta,
Akal mula menerima segala kata.
Dituruti saja segala pinta.

Si lelaki memutar kata...
Bila hati mu dan hati ku bertemu,
Itu bermakna cinta kita menjadi satu,
Segala milik ku kini jua milik mu,
"Pakaian ku kini pakaian mu...cuci pakaian ku!"

Si gadis terbuai dek kata-kata...
Hati sudah bertemu dan cinta telah bersatu,
"Ah...demi cinta, pakaian mu akan ku cuci!"
Sebagai menzahir rasa cinta buat si lelaki...
Pakaian luar dan dalam sanggup dicuci!

Si lelaki tersenyum bangga...
Hanya dengan lafaz cinta,
Dia kini sudah punya 'tukang dobi'!
Saban minggu dihantar cuci,
Siap berbasuh, dilipat elok sekali!

Wahai si gadis...
Hati-hati dengan cinta si lelaki ini,
Cintanya hanya 'cinta si pembuli'!


*********************************************
Ini secebis kisah semasa saya di universiti dulu. Siapa tak terkejut bila ada pakaian dalam lelaki diampaian baju? Oh, rupanya ada teman menjadi mangsa cinta si pembuli! Kalau sesekali masak-memasak untuk si dia merasa, masih boleh diterima. Tapi bukan jadi tukang dobi setiap minggu tanpa gaji! Itulah pendapat saya dan teman serumah yang lain. Maaf jika pendapat kita berbeza ya...

Friday, 16 December 2011

Jawapan Teka-Teki

Jawapan kepada entri Teka-Teki siang tadi ialah KAIN KAFAN!

Tahniah kepada Uncle Gedek selaku orang terawal meneka hampir tepat- Keranda, dan seterusnya membuka fikiran yang lain untuk memberikan jawapan yang tepat. Juga Khaifaiz yang menjawab Lampin Pakai Buang, betul juga walau itu bukan jawapan yang dicari.

Mereka yang menjawab tepat...Juliet_Ira, Zul Fattah, Azmnor & Kak Tihara. Terima kasih juga buat mereka yang pening fikir sampai tak boleh nak jawab...Munnafendy, Kak Diana, Kakcik & Ieja.


*Hari ini kita sediakan/belikan kain kafan untuk orang lain, suatu saat nanti kitalah pemakai kain kafan itu! Bersediakah kita menghadapi saat kematian???*


Teka-Teki

Orang yang membuatnya tidak mahu memakai.
Orang yang membelinya pun tidak mahu memakai.
Anehnya, orang yang memakainya tidak sedar yang dia memakainya.
Apakah benda itu?


p/s: Teka-teki ni saya ambil dari sebuah majalah. Kalau ada yang dah pernah baca, tolong jangan jawab ya. Tapi takde hadiah tau, sebab macam tak berapa susah. Eloklah korang fikir-fikirkan untuk menajamkan minda. Jawapan akan diberi dalam entri seterusnya.


Thursday, 15 December 2011

Biar Gambar Bercerita #5






p/s: Saya suka tengok pemandangan begini...ini bukan sebarang rumput tau!


Wednesday, 14 December 2011

Pekerjaan Selepas SPM

(Amaran: cerita agak panjang, saya faham jika korang takde masa nak baca.)

Kalau tak silap peperiksaan SPM yang terakhir hari ni kan? Selepas ni akan ada masa yang panjang untuk tunggu keputusan diumumkan.

Kalau korang dulu-dulu buat apa lepas habis SPM? Saya sendiri ada buat beberapa pekerjaan. Tujuannya untuk mengisi masa dan cari pengalaman baru. Kalau anak orang senang, mungkin tak perlu bekerja. Ambil je kursus memandu, kursus komputer dan melancong sana sini.

Pekerjaan-pekerjaan yang saya buat pada masa tersebut:
Operator Pengeluaran
Hari ni balik dari asrama, esoknya kat rumah terus pergi interview kerja kilang elektronik. Lusa terus masuk kerja, jadi Pekerja Sementara. Yang seronoknya satu line (kumpulan kerja)  tu semua budak lepasan SPM dan STPM. Bila 'sama kepala', masa bekerja pun tak terasa tertekan walau selalu kena herdik dengan Supervisor yang garang!

Masa bekerja 12 jam (dari 8 malam - 8 pagi). Gaji bulanan dekat RM800. Sepanjang beberapa bulan tu siangnya memang tidur je lah. Setakat bangun solat dan makan je.

Sales Girl Kedai Kasut
Bila keputusan SPM keluar, saya terpaksa berhenti kerja kilang sebab nak uruskan permohonan kemasukan ke IPT. Lepas tu saya kerja jadi Sales Girl pulak. Kerjanya leceh, tiap kali ada pelanggan masuk saya kena mengekor je kat belakang. Lepas tu kena panjat tangga dalam stor untuk ambil stok kasut! Yang ni paling tak suka sebab saya pakai baju kurung, masa tu belum kenal t-shirt & seluar.

Masa bekerja dari 10 pagi - 6 petang. Tapi sebab rasa tak seronok, tak bertahan lama.

Pengasuh Pusat Asuhan
Cari iklan kat suratkhabar, dapatlah mohon kerja jadi pengasuh di Johor Bahru (kira-kira 40 minit dari rumah saya). Tapi kena tinggal di sana. Saya setuju dan bapa saya pun beri izin.

Tiba harinya, saya dah bersiap-siap angkat beg..tiba-tiba bapa saya kata tak boleh pergi. Pulak! Rupanya dia nak duga sejauh mana saya bersungguh dan berani. Memanglah saya berani, dah biasa duduk asrama dan ulang-alik Seremban-Pontian.

Akhirnya duduk rumah je tunggu surat tawaran IPTA...


p/s: Akhir-akhir ni macam takde idea, mulalah buka cerita sendiri. Tapi sekurang-kurangnya bolehlah kongsi pengalaman hidup kita yang berbeza-beza ni.

Pakcik...Bukan Abang!

Ini kisah masa lalu saya, zaman bersekolah menengah di sebuah sekolah agama. Seawal minggu orientasi pelajar tingkatan 1, kami yang perempuan ni dah diajar supaya memanggil pelajar-pelajar lelaki senior dengan panggilan PAKCIK. Kakak senior melarang kami memanggil ABANG, atas alasan lelaki mudah 'menggatal' jika dipanggil ABANG. Lelaki..betul ke? Ada betul jugak kan..

Dan sememangnya panggilan PAKCIK sudah jadi suatu budaya di sekolah tersebut. Tapi memang kelat muka senior lelaki tiap kali dipanggil PAKCIK! Disebabkan tak biasa sebut ABANG, bila berurusan dengan orang luar pun tersasul panggil PAKCIK. Sampai ada penjual burger tu cakap "Abang belum tua lagi dik..".

Yang sebenarnya, tiada masalah panggilan ABANG tu. Asal jangan dengan suara mengada-ngada sehingga menarik perhatian lelaki. Bila lelaki jadi tertarik dengan lenggok suara perempuan, dah jadi satu dosa tau! Bercakaplah dengan nada biasa dan suara yang sedikit keras. Nak tunjuk contoh tak boleh, sila fikir sendiri ya.


*Perempuan..hati-hati dengan lenggok suara kamu!*


Tuesday, 13 December 2011

Free Service Has To Stop

Itulah yang pihak ShoutMix bagitau. Selepas 1 Januari 2012, tiada lagi istilah percuma untuk menggunakan servis ShoutMix ni. Bagi blogger yang memasangnya, kita ada dua pilihan:
  • berhenti guna
  • atau..bertukar ke pelan berbayar serendah $0.99/sebulan.
Keputusan saya tentulah berhenti guna. Yang harga $0.99/sebulan tu tentunya dalam USD ya. Kalau nak tau lebih lanjut sila klik sendiri kat Shoutmix Box tu, bahagian atas kiri..IMPORTANT NOTICE.


Monday, 12 December 2011

Akhir Sebuah Konflik


"Konflik mendatangkan dua kesan,
samada memusnahkan perhubungan ataupun
menjadikannya lebih baik."



Jika masih merasa diri lebih baik,
Jika masih mencari kesalahan orang lain,
Jika masih menegakkan pendapat sendiri,
Jika masih menyimpan sisa amarah di sudut hati,
Konflik pastinya memusnahkan sebuah perhubungan!

Andai mampu merendahkan diri,
Andai mampu menerima kesalahan sendiri,
Andai mampu menilai kembali pendapat orang lain,
Andai mampu menghidupkan rasa kasih yang terpadam,
Konflik pastinya membuat perhubungan bertambah erat!

Apa jua bentuk perhubungan yang terjalin...
Sahabat, suami dan isteri, sesama keluarga,
Biar sekadar teman sekerja, jiran tetangga,
Konflik sering hadir di antara kita,
Bagaimana akhiran sebuah konflik...
Iman dan akal kita jadi penentunya!


p/s: Ada di antara korang yang sedang berkonflik? Tenangkan diri, senyum lebar-lebar...kemudian tentukan pengakhiran konflik tadi. ^__*

Friday, 9 December 2011

Weton dan Ramalan Karektor

Apa itu WETON?
Weton adalah hari kelahiran mengikut kalendar Jawa. Ya, memang ada kalendar Jawa! Dalam kalendar Jawa akan ada 5 hari pasaran Jawa iaitu LEGI, PAHING, PON, WAGE & KLIWON. Maaf, saya tak dapat menerangkan lebih lanjut mengenai 5 perkataan ini sebab saya sendiri tak memahaminya.

Weton merupakan gabungan 7 hari dalam seminggu iaitu Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu & Ahad dengan 5 hari pasaran Jawa seperti di atas.

Weton dan Ramalan Karektor Individu
Menurut kepercayaan Jawa, karektor seseorang itu dapat diramalkan mengikut hari kelahirannya. Sebab tu orang Jawa dulu-dulu akan segera merekod weton bagi setiap kelahiran baru. Bagaimanapun ia masih boleh diketahui dengan cara menghitung nama dan tarikh kelahiran seseorang. Setelah tahu weton seseorang, kita dapat meramalkan karektornya! Sekali lagi, saya tak tahu cara mengiranya ya. Tu kerja orang-orang lama.

Contohnya: setelah dibuat pengiraan, weton saya jatuh pada hari Sabtu Pon. Kemudian ada ramalan karektor bagi individu yang lahir pada Sabtu Pon tersebut.

Hukum Mempercayai Ramalan
Sebarang perbuatan meramal dan mempercayai ramalan adalah HARAM. Ramalan cuaca tak haram ya, sebab ia guna satelit untuk tengok awan. Setakat mengetahui weton (tarikh lahir Jawa) memang tiada masalah, asal jangan mempercayai ramalan untuk tarikh lahir tersebut. Lebih memburukkan keadaan apabila weton ini digunakan dalam meramalkan kebahagiaan rumahtangga bakal pasangan suami/isteri.

Untuk penerangan yang lebih meyakinkan mengenai hukum meramal ni, sila rujuk link berikut:

*Adat budaya dan kepercayaan masih boleh kita ikuti, selama mana ia tidak bercanggah dengan agama Islam.*


p/s: Kepada orang-orang Jawa yang membaca entri ni, sila betulkan jika ada mana-mana bahagian yang saya tersilap tulis. Sumber entri ini berdasarkan temubual dengan mak saya dan carian di internet.

Kenangan Lalu...


Kenangan lalu...
Terlalu indah untuk dikenang,
Seakan ingin mengulangi saat itu,
Merasai kembali kemanisan semalam,
Namun kenangan semalam tak mampu berulang!

Kenangan lalu...
Terlalu perit untuk dikenang,
Seakan ingin membuang ingatan itu,
Melupakan semua kepahitan semalam,
Namun kenangan semalam tak mampu dibuang!

Kenangan lalu...
Jika masih berlegar diruang fikiran,
Jika masih menguasai hati dan perasaan,
Dikau akan terus terbelenggu lalu tenggelam,
Dalam lautan kenangan semalam!

Kenangan lalu...
Sesekali ia menyapa diri,
Tersenyumlah jika ia terlalu indah,
Tapi jangan disesali jika ia terlalu pahit,
Biarkan saja dibawa angin semalam,
Jadikan ia pengalaman dan teladan hidup!

Laluan di hadapan masih berliku,
Teruskanlah hidupmu...
Usah hanyut dalam kenangan lalu!


Thursday, 8 December 2011

Khalifah-Khalifah Yang Benar- Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali


Tajuk:
Khalifah-Khalifah Yang Benar - Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali
Penulis: Abdul Latip Talib
Penerbit: PTS Litera Utama S/B
Harga: RM55 (Semenanjung M'sia)
Muka surat: 759


Buku ini merupakan sebuah novel sejarah Islam yang menyingkap pelbagai kisah empat sahabat Nabi Muhammad SAW, yang juga merupakan Khulafa Ar Rasyidin.

Abu Bakar As Siddiq
Lelaki yang tidak pernah ragu membenarkan semua kata-kata Nabi. Dikenali sebagai peneguh kerajaan Islam dan berjasa sebagai penghapus nabi-nabi palsu.

Umar al Khattab
Lelaki yang awalnya keras ke atas Islam, akhirnya menjadi lelaki pendinding agama yang benar. Beliau harum sebagai pengembang empayar Islam.

Uthman Affan
Lelaki yang mengahwini dua puteri Nabi. Dikenali sebagai dermawan dan dikenang sebagai pengumpul al-Quran.

Ali bin Abi Talib
Lelaki yang punyai pertalian darah dengan Nabi. Menjadi kanak-kanak pertama memeluk Islam. Dihormati kerana tinggi ilmunya dan dikenang sebagai pahlawan Islam yang tidak pernah gentar kepada musuh.

Apa yang saya suka mengenai buku ini adalah gaya penceritaannya yang tidak membosankan dan mudah untuk difahami. Memang berbeza daripada buku sejarah lain yang biasanya membuat kita mengantuk saat membacanya. Sama seperti buku Shamsiah Fakeh, kisah sejarah yang diolah dalam bentuk novel ini mampu membawa kita menyelami setiap peristiwa seolah-olah ia berada di hadapan mata. Asal saja kita menghayati tiap perkataan dalam novel ini dan membacanya dengan rasa ingin tahu.

Sejujurnya, saat ini belum pun sampai separuh daripada buku ini yang saya baca. Proses 'penghadamannya' agak mengambil masa kerana ia novel sejarah. Sejarah perlu dibayangkan, difikir-fikirkan dan diambil pengajaran.


p/s: Buku begini sesuai juga dijadikan hadiah. Berkulit tebal, harga berpatutan dan ianya kisah sejarah yang perlu diambil tahu oleh kita orang Islam.
 Jom baca buku..asyik baca blog je kan! ^__*



Wednesday, 7 December 2011

Telur Pindang

...sebelum ke cerita telur pindang, saya nak jelaskan kat sini bahawa dalam entri sebelum ini -Ditelan Mati Emak... bukannya saya perlu memilih antara dua orang tau. Tapi memilih diantara dua tindakan bagi suatu masalah rumit. Yang mana tindakan yang diambil pastinya memberi kesan kepada orang-orang yang terlibat...
*******************



Telur ni biasa dibuat untuk majlis perkahwinan di Johor. Gambar di atas ni adalah telur pindang yang dibuat untuk majlis kenduri kahwin adik ipar Ahad lalu. Buat sedikit saja, untuk diletak pada 'bunga telur'. Bunga Telur tu pulak untuk dijadikan Bunga Pahar. Kalau ada yang tak tahu apa tu Bunga Telur dan Bunga Pahar, sila buat carian sendiri kat Google ya! Dah penat, tak rajin nak ambil gambar masa majlis tempohari.

Cara buatnya, telur perlu direbus bersama pelbagai jenis daun seperti daun pokok jambu batu dan daun pokok manggis. Kalau ikutkan, perlu direbus selama beberapa hari untuk lebih rasa dan warna pada telur. Tapi yang dalam gambar ni, kami rebus tak sampai 8 jam. Sebab tu warna pada telur agak cerah. Jadi rasanya pun agak kurang.

Korang yang bukan orang Johor pernah cuba makan telur pindang? Ada orang tak berani cuba sebab macam busuk. Biasalah..kalau tak biasa makan. Kalau saya memang suka makan telur pindang ni!


Ditelan Mati Emak...

Pepatah mengatakan...
Ditelan mati emak, diluah mati bapa.
Bila kita menghadapi suatu masalah yang amat sukar...
Serba salah pula bila perlu memilih diantara dua.
Kerana keduanya jua bukanlah pilihan yang baik.

Jika membuat pilihan pertama,
Ada hati-hati bakal terluka...
Ada jiwa-jiwa pasti merana...
Ada kehidupan-kehidupan yang akan berakhir...
Yang pasti tiada kesudahan yang baik.

Jika membuat pilihan kedua,
Ada hati yang merasa sakit...
Ada jiwa yang menyimpan amarah...
Ada kehidupan yang tidak merasa aman...
Yang pasti jua tiada kesudahan yang baik.

Lalu pada akhirnya...
Buatlah pilihan paling baik diantara keduanya.
Daripada banyak hati, jiwa dan kehidupan yang terkesan...
Pilihlah hanya satu hati, jiwa dan kehidupan yang terkorban.
Itulah pilihan terbaik bila berada dipersimpangan jalan yang hampir buntu!


p/s: Pilihan kedua...itu yang saya lakukan suatu ketika dulu. Sehingga kini, nyata ia bukan pilihan yang baik tapi masih terbaik daripada pilihan pertama!

Monday, 5 December 2011

Rewang...Budaya Penuh Makna

Terasa lama menyepi diri dari dunia blog. Semuanya kerana tuntutan masa dan komitmen untuk kenduri kahwin adik ipar yang berlangsung semalam (Ahad) di Batu Pahat, Johor. Maaf tak menjemput korang, sebab ni majlis keluarga mertua.

Seawal hari Jumaat saya dan suami dah pun pulang ke Johor untuk membantu membuat persiapan kenduri kahwin. Hari Sabtu pula orang kampung sudah mula memenuhi luar dan dalam rumah untuk rewang. REWANG merupakan aktiviti bergotong-royong masyarakat Jawa dalam membuat persiapan untuk sesuatu kenduri. Yang perempuan di dalam rumah membuat kuih, mengupas bawang, membuat bunga manggar, menyediakan bunga telur dan lain-lain kerja lagi. Yang lelaki pula berada di luar rumah membuat persiapan di khemah khusus yang dipasang untuk memasak hidangan kenduri.

Sambil tangan buat kerja, mulut masing-masing rancak berbual sambil diselangi gurau senda dan ketawa. Memang meriah! Walaupun agak penat, tapi seronok dapat berjumpa saudara-mara yang biasanya cuma boleh berjumpa pada Hari Raya Aidilfitri je. Memang tak kering gusi kalau berborak dengan makcik-makcik sebelah suami saya ni...ada je usik-mengusik! Sambil tu bolehlah berkenalan dengan jiran sekampung yang datang. Di sinilah menguji kemahiran komunikasi seseorang...sekaligus mendedahkan ciri-ciri peribadi individu!

Melalui rewang juga, dapat meningkatkan kemahiran seni hias dan masak-memasak. Lebih-lebih lagi untuk saya yang tiada bakat dan kurang berminat untuk hal begitu! Asalkan kita sudi, ramai yang sedia memberi tunjuk ajar.

Rewang...ada seronok, ada kebaikan, walau ada penat!

p/s: Entri ni ditaip walau masih dalam mood penat dan terasa sakit badan mengemas selepas majlis habis. Dan saya sekarang masih lagi kat Johor...


Thursday, 1 December 2011

Biar Gambar Bercerita #4






p/s: Cantik warna buah pisang ni kan! Tapi rasanya macam tak boleh makan, sekadar jadi hiasan. Saya jumpa masa berkunjung ke Sabah. Ada sesiapa yang tahu apa namanya? Berhajat nak tanam ia dilaman rumah suatu masa nanti.


Tuesday, 29 November 2011

Kenapa Dia Yang Kamu Cintai?


Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia punyai wajah idaman Malaya.
Menatap wajahnya bisa membuat jiwa bergelora.
Lalu jika kemudian wajahnya cacat bercela,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia punyai jawatan tinggi.
Melihat angka gajinya bisa membuat kamu tersenyum sendiri.
Lalu jika kemudian dia hilang jawatan dan gaji,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Kerana dia sering mengungkapkan puisi cinta.
Mendengarnya bisa membuat jiwa dibuai rasa.
Lalu jika kemudian dia berhenti membisik puisi cinta,
Masih mampukah kamu mencintai dia...

Kenapa dia yang kamu cintai?
Entahlah...kamu tak mampu memberi sebab.
Hanya ada rasa cinta tanpa bersebab.
Sesungguhnya...jangan bersebab untuk menyintai dia.
Asal berpandu iman di dada...jua warasnya akal fikiran.

Cinta yang tulus ikhlas...
Lahir dari hati tanpa sebab mahupun alasan!


*Rasa cinta tak perlu dicari, takut nantinya mudah jatuh cinta. Tapi masih perlu kepada usaha, dalam menemukan rasa cinta yang tulus dan berpanjangan.*


p/s: Ini adalah panduan buat adik-adik blogger yang sedang mencari teman hidup. Tapi kalau belum ada niat berkahwin, letak ke tepi je rasa cinta tu sebelum ia menjadi punca pelbagai dosa. Kan??


Monday, 28 November 2011

ETS: KL - IPOH - KL

Salam Maal Hijrah...
Untuk cuti kali ni saya mengambil peluang ke Ipoh dengan menggunakan perkhidmatan ETS (Electric Train Service). Bukan tak pernah ke sana, cuma kali ini pengalaman dan pemandangan sepanjang laluan adalah berbeza kerana menaiki tren. Untuk info lanjut mengenai ETS, SILA KLIK DI SINI. Oh ya, ETS juga boleh dinaiki dari/ke Seremban. Maaf, entri ni banyak gambar!


1. Keadaan dalam tren...selesa dan luas. Dilengkapi tandas yang moden dan ada jualan makanan.
2. Skrin TV di setiap koc- memaparkan masa dan kelajuan semasa tren (masa ni kira laju..145 km/jam). Juga ada tayangan cerita sebagai hiburan (tapi bosan sebab berulang-ulang beberapa cerita yang sama).
3. Tiket tren- harga dan masa perjalanan berbeza mengikut kelas Silver/Gold/Platinum. Untuk masa perjalanan yang saya ambil ni memang tiada pilihan, kecuali Gold. Masa yang diambil dari KL ke Ipoh - 2 jam 15 minit untuk kelas Gold.


IPOH : BAGAI TEROWONG MASA LALU!

4. Stesen Keretapi Ipoh- mula beroperasi pada tahun 1935. Antara bangunan peninggalan British.
5. Pandangan keseluruhan bangunan Stesen Keretapi Ipoh.
6. Bahagian atas bangunan- ada tingkap besar & kecil. Saya rasa ni bilik hotel...sebelum ni ada hotel beroperasi di bangunan ini.



7. Hotel Setesen (Station Hotel) - nama lama yang masih kekal di bangunan ini.
8. Laluan/koridor di luar Stesen Keretapi Ipoh.
9. Majestic Station Hotel (1935 - 2011) - menamatkan operasi pada Mac 2011 lalu, setelah 76 tahun!



10. Tugu Peringatan yang terletak bertentangan dengan Stesen Keretapi Ipoh.
11. Papan tanda besar 'Ipoh White Coffee' menambahkan aroma lama Ipoh.
12. Dewan Bandaran Ipoh - antara bangunan lama yang menghiasi landskap Ipoh.

(sumber fakta : ukm/monline & rac.gov.my)

***************************************************************

Dengan berjalan kaki, saya dan suami tidak pergi terlalu jauh dari stesen keretapi. Tambahan pula, cuaca agak mendung...bila-bila masa saja hujan akan turun.

Untuk hidangan tengahari - disebabkan meragui tahap halal kafe di stesen keretapi, kami menuju ke Medan Selera Dato Sagor yang terletak di belakang Dewan Bandaran Ipoh dan berhadapan dengan Masjid Negeri Perak. Makanannya tiada masalah bagi saya, cuma kawasan medan selera ini agak tidak bersih. Suatu usaha perlu dilakukan demi kebaikan semua pihak- pelanggan, pengusaha & kerajaan negeri. Maaf jika ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ni ya!

Apapun, perjalanan menaiki tren ke Ipoh melalui banyak tasik dan bangunan lama yang menarik perhatian saya. Ipoh sendiri, bangunan-bangunan lamanya bagai membawa saya ke masa lalu! Tidak hairan juga petang tersebut kelihatan beberapa pasang pengantin sibuk dengan sesi fotografi berlatarkan bangunan lama ini.

* ETS ada menawarkan tiket berharga RM16 dengan syarat & terma tertentu. Tiket perlu dibeli awal 2 minggu sebelum masa perjalanan. Boleh rujuk web mereka untuk mendapatkannya.



Friday, 25 November 2011

Lelaki...Kamu Pun Ada Aurat!


Yang ni belum tutup aurat..
Aurat perempuan...sering diperkatakan.
Kerana perempuan, tumpuan pandangan lelaki.
Aurat lelaki...sering dilupakan.
Kerana lelaki, jarang menjadi tumpuan pandangan perempuan.

Duhai lelaki Muslim...
Sungguh...aurat untukmu amat mudah.
Sekadar dari pusat sehingga ke lutut.
Itulah aurat lelaki...mudah, lalu sering diambil mudah!

Tiada salah berseluar pendek melepasi lutut,
Menjadi salah bila tiap bergerak lutut tersingkap.
Tiada salah tidak berbaju...asal kawasan pusat tidak terlihat.
Menjadi salah juga bila seluar yang dipakai nipis dan ketat.

Seluar tiga suku boleh saja menjadi pilihanmu...
Santai, selesa dan mampu menutup aurat.
Sesuaikan juga pemakaian ketika bersukan...
Usah biar terdedah peha yang aurat.

Lelaki...jagalah auratmu!
Biar perempuan tidak memandang...
Namun ada Allah yang sedang menilai.
Jangan ambil mudah auratmu yang memang mudah!

Peringatkan suami, adik atau abang kita tentang aurat mereka.
Mungkin ada yang lupa...lelaki jua ada aurat yang perlu dipelihara!


Wednesday, 23 November 2011

Masalah Bila Metabolisme Tinggi

Apa itu metabolisme?
Kadar metabolisme adalah kadar dimana badan kita membakar kalori. Walaupun sekumpulan orang buat aktiviti dan makan makanan yang sama, tak semestinya kadar pembakaran adalah sama.

Faktor Yang Mempengaruhi Kadar Metabolisme:
(ada yang boleh berubah dan ada yang tidak boleh berubah)
  • umur - semakin berusia, kadar metabolisme akan semakin menurun.
  • jantina - lelaki dikatakan mempunyai pembakaran kalori lebih cepat berbanding perempuan.
  • keturunan - mewarisi genetik metabolisme tinggi/rendah.
  • masalah tiroid - kelenjar tiroid kurang aktif/terlalu aktif.
(sumber: zakikhan.net)

************************************************

Biasanya hanya orang dengan kadar metabolisme rendah saja yang dianggap ada masalah. Sebenarnya orang dengan kadar metabolisme tinggi, seperti saya juga menghadapi masalah. Pembakaran yang terlalu cepat membuatkan saya cepat rasa lapar. Contoh: Baru je makan nasi dengan kadar sederhana, selepas 2 jam saya akan rasa lapar! Kalau makanan tu banyak protein, bolehlah bertahan sehingga 3 jam. Ini memang jadi masalah bila saya berada di rumah orang, melakukan perjalanan jauh ramai-ramai atau semasa bekerja dulu. Yelah, orang belum lapar tapi saya dah rasa sangat lapar.

Disebabkan emak dan kebanyakkan adik-beradik saya begitu, saya rasa masalah ini berpunca dari genetik keturunan. Dan kami semua menghadapi masalah yang sama...mudah marah bila perut lapar! Jadinya para suami kami kena faham, kena kerap berhenti untuk makan jika berada dalam perjalanan yang jauh. Masa bekerja dulu sampai ada yang kata saya bela hantu. Sebab makan banyak dan kerap tapi badan tak naik.

Macamana dengan kadar metabolisme korang? Apapun samada tinggi atau rendah, masing-masing ada masalah yang perlu diatasi.


p/s: Sorry, entri ni macam cerita peribadi. Tapi ditulis untuk memberi kefahaman kalau-kalau korang bertemu dengan pasangan atau sesiapa saja yang bermetabolisme tinggi.



Tuesday, 22 November 2011

Telur Ayam Bulat?

Telur ayam berbentuk bulat...korang pernah jumpa? Sebenarnya gambar ni diambil semasa balik kampung mertua Raya Haji lalu, tapi baru nak dibuat entri.

(rujuk pada gambar) Telur yang kanan tu adalah telur ayam kampung saiz dan bentuk biasa, bujur. Telur yang kiri tu pula adalah telur ayam kampung saiz jauh lebih kecil dan bentuk bulat. Info penting, mertua saya hanya bela ayam kampung saja ya..tiada ayam serama atau ayam katik.


Pandangan dari atas.

Pandangan dari sisi.

Penemuan ini merupakan yang pertama buat mak mertua saya setelah sekian lama membela ayam kampung. Pertama kali juga buat saya! Tapi bukan perkara luar biasa buat suami saya yang pernah bertahun bekerja di ladang ayam baka. Mertua saya kata tu telur ayam jantan. Tapi dia tak pasti. Betul ke??

Fakta Sebenar
Telur bulat tu bukan telur ayam jantan. Menurut suami saya, tu memang telur ayam betina. Cuma telur tu tak menjadi macam telur yang biasa. Di dalamnya cuma ada putih telur, tanpa bahagian kuning telur. Kalau di ladang ayam, telur ni akan dibuang sebab dikira telur reject.

Carian di Google banyak mengaitkan telur bulat dengan perkara pelik dan ada juga dikaitkan dengan kepercayaan karut. Hakikatnya ia cuma kejadian 'telur cacat', Maha Suci Allah yang menjadikan kepelbagaian dalam kehidupan kita. Jangan mudah terpedaya dan menjadikan kita kian jauh dari Allah.


Monday, 21 November 2011

Kenduri Kahwin: Jurugambar Lelaki & Pengantin Perempuan

Musim cuti sekolah...
Musim orang kenduri kahwin.
Musim rezeki lebat buat para jurugambar.
Kerana hampir setiap pasangan pengantin mengupah jurugambar.
Dan hampir semua jurugambar tersebut pula adalah LELAKI!

Mengambil gambar tiada salah...
Asal tahu asas hukum Islam mengenai aurat.
Bahawa lelaki diharamkan melihat aurat yang bukan mahram.
Bahawa jurugambar lelaki haram mengambil gambar pengantin yang membuka aurat.

Pengantin perempuan yang sedang disolekkan...pasti belum menutup aurat.
Jurugambar lelaki pula sibuk mengambil gambar.
Atas dasar sekali seumur hidup...pengantin perempuan merelakan.
Dan sememangnya ada pengantin yang meminta diperlakukan begitu!

Tak kurang juga pengantin perempuan...
Ingin bergambar mengikut beberapa tema pakaian.
Soal aurat ditolak ke tepi...demi menggayakan pakaian tadi.
Atas dasar kerja...jurugambar lelaki mengambil gambar.

Sekadar ingatan untuk para jurugambar...
Rezeki kamu mungkin cukup lebat,
Tapi sayang ia tidak punya berkat.
Kerana hasil yang halal bercampur dengan yang haram!
Berbincanglah dengan bakal pelanggan sebelum menerima tugasan.
Atau sediakan rakan jurugambar perempuan...itu mungkin yang terbaik.

Jua ingatan untuk bakal-bakal pengantin....
Carilah redha Allah seawal hari perkahwinanmu.
Tidak perlu menggadai agama demi kepingan gambar,
Yang tidak menjanjikan bahagia sebuah perkahwinan!
Berbincanglah dengan jurugambar apa mahumu.
Atau cari saja jurugambar perempuan...itu mungkin yang terbaik.


p/s: memang susah nak cari jurugambar perempuan. Semoga lebih ramai yang menunjukkan diri selepas ini..anda diperlukan!


Friday, 18 November 2011

Bawa Telekung?

(Amaran: Entri ni untuk kita yang kebiasaannya memakai telekung ketika solat. Untuk yang tak pakai telekung, lain ceritanya ya.)



Esok dan lusa hari cuti...bagi kebanyakkan orang.
Esok dan lusa biasanya kita akan pergi jalan-jalan.
Ziarah saudara, menghadiri jemputan kahwin.
Kadang-kala memerlukan kita bersolat di tempat awam.
Di masjid, di surau R&R atau di surau stesyen minyak.

Di tempat-tempat tersebut biasanya memang ada telekung.
Dan sangat biasa juga telekung awam ni kotor, bertahi lalat dan berbau.
Sanggup kita bertemu Allah dengan pakaian kotor begitu?
Terkadang saiznya juga tak sesuai dengan saiz badan kita.
Kita tinggi, kain telekung pendek...boleh terjulur kaki tiap bersujud.
Solat pun jadi tidak sah kerana nampak kaki tadi. Tahu?

Pesanan ringkas...BAWALAH TELEKUNG DARI RUMAH!
Sediakan beg khas untuk telekung.
Setiap kali keluar rumah, boleh terus dicapai.
Telekung sendiri...bersih dan menepati saiz diri kita.
Kita pun selesa, solat pun lebih sempurna!

Pergi Tak Kembali

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Tajuk Lagu: Pergi Tak Kembali
Nyanyian: Rabbani

(sumber: liriklagu.com)

********************************************************
Nasyid ini mengingatkan kita tentang saat kematian yang pasti dilalui oleh setiap insan. Sebagai persediaan, lakukanlah amal baik sebanyak mungkin. Juga didiklah anak / isteri untuk menjadi Muslim sebenar, yang mampu mendoakan kita. Sesungguhnya, selagi kita bernafas...masih belum terlewat untuk memperbetulkan kesilapan semalam!

Saya syorkan untuk korang dengar sendiri lontaran suara hebat Allahyarham Ustaz Asri. KLIK DI SINI untuk mendengar.

Thursday, 17 November 2011

Contest Blogger Idol By Achie & Eyda



Siapakah blogger inspirasi...
Itu soalan yang diberi.
Blogger Diana Rashid sumber inspirasi.
Tunjuk ajar diberi seawal blog beroperasi...
Header pertama blog ini turut diberi.

Walau berstatus ibu dan isteri,
Sangat bijak masa di bahagi...
Blog tetap hebat, keluarga tidak terabai.
Itulah yang menjadi inspirasi.
Buat semua blogger bergelar isteri.

Apa matlamat dalam jangkamasa terdekat...
Pastinya ingin meningkatkan jaringan sahabat,
UV juga harap dapat dipertingkat,
Pembaca setia ingin diikat,
Jauh di mata, di hati terasa dekat.

Masa hadapan turut bermatlamat...
Pastinya ingin seperti blogger terhebat,
Sekali buat entri ramai yang 'melekat',
Entri pula yang memberi manfaat,
Untuk panduan dan saling ingat-mengingat.

Sebagai memenuhi syarat, saya tag Ieja dan Lia.
Yang lain-lain pun, dijemput KLIK pada banner di atas untuk join!


*Ini entri nak menang. Rasanya ayat dah cukup hebat..harap Achie berkenan ya!

Wednesday, 16 November 2011

Ayat Paling Agung

Malam kelmarin saya ada menonton tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Don Daniyal di TV Hijrah. Senang dengan penyampaiannya yang ringkas dan terasa santai. Cuma masa pertama kali saya menonton rancangannya, saya ketawa sebab ingatkan pelakon Jehan Miskin sedang berlakon jadi ustaz dan bagi tazkirah!


Tazkirahnya mengenai ayat paling agung dalam Al-Quran iaitu Ayat 255 : Surah Al-Baqarah atau disebut sebagai Ayat Kursi. Kenapa ia ayat paling agung? Kerana ia mengandungi penjelasan perkara-perkara yang agung dan sifat-sifat Allah yang mulia. Baca perlahan-lahan maksud ayat kursi ini untuk memahaminya...

“Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya). tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”
(Al Baqarah : Ayat 255)

Kenapa bacaan Ayat Kursi kita tak 'menjadi'?
Membaca Ayat Kursi boleh menjadi pendinding diri dari gangguan jin dan syaitan. Juga boleh menjadi penawar penyakit. Tak kisahlah yang membacanya seorang ustaz atau orang biasa macam saya.

Persoalannya kenapa bila ustaz yang baca, syaitan boleh pergi dan sakit boleh berkurangan? Bila kita baca, tak jadi apa-apa. Menurut Ustaz Don, sebabnya ramai yang baca tanpa tajwid. Membaca dengan tajwid yang betul penting untuk mengekalkan bacaan sebenar. Barulah Ayat Kursi ni 'menjadi' bila dibaca.

Jom amalkan Ayat Kursi setiap lepas solat dan sebelum tidur..dengan bertajwid!


p/s: Ayat Kursi ni juga saya jadikan doa sebelum memulakan perjalanan. Tapi kadang-kadang baca laju-laju..tajwid pun lari lah! Entri ni nak mengingatkan diri saya, juga korang yang sudi baca.


Tuesday, 15 November 2011

Orang Bertanya, Kita Menjawab

Entri kali ni nak menjawab soalan dari Shameel Iskandar yang dah tag saya. Siap minta maaf sebab tag tu...bagus betul.

Perlu baca ARAHAN SOALAN dengan teliti:
1. You must post this Rules
2. Each person must post 11 things about themselves in their journal
3. Answer the questions the tagger set for you in their post and create 11 new question for the people you tagged to answer
4. You have to choose eleven people to tagged and link them to the post
5. Go to their page and tell them you have tag HIM/HER
6. No tag back !
7. No stuff in the tagging section about “YOU ARE TAG IF YOU READING THIS” YOU LEGIMATELLY (a.k.a REALLY,TRUST WITH ALL HONEST) have tagged 11 people

11 PERKARA tentang saya:
1. Pengurus Rumahtangga. (utk. adik Yana, ya..akak dah kawin!)
2. Kalau tak tolak tawaran KPLI, kini saya Guru Kaunseling.
3. Berketurunan Jawa Johor.
4. Ada seorang abang, 5 orang kakak dan 2 orang adik.
5. Minat ambil gambar yang ada 'cerita'.
6. Suka makan nasi lemak dan karipap (epok-epok-sebutan kat Johor).
7. Antara novel yang diminati, karya Ramlee Awang Murshid.
8. Suka baca majalah Solusi, sebab bagi motivasi & peringatan untuk jadi lebih baik.
9. Suka aktiviti luar -mendaki gunung & 'camping'. (tapi dah lama tak buat sejak berkahwin).
10. Suka mengemas rumah tapi kurang suka memasak.
11. Geli cacing, tapi tak geli pegang ular.

Menjawab 11 SOALAN dari Shameel:
1. Selalu tak anda ditag?
    Jarang-jarang.
2. Rancangan TV yang paling anda sukai, Kenapa?
    Takde, jarang tengok tv. Biasanya tengok MHI sebab ada info.
3. Steysen Radio yang paling anda sukai, Kenapa ?
    Pun takde, jarang dengar radio.
4. Filem paling best yang pernah anda tonton setakat ini. Apa sebabnya filem tu best pada pandangan anda.
    Pun takde, kalau ada pun filem lakonan P.Ramlee kot. Sebab lawak bersahaja tapi ada mesej.
5. Berapa Jam sehari anda online?
    Tak tentu, ikut keadaan. Tapi kalau ada buat entri paling kurang sejam.
6. Antara blog dan FB, mana yang lebih anda suka?
    Blog.
7. Sejak bilakah anda mula terlibat dalam dunia blog?
    Jun 2011 yang lalu.
8. Kat sekolah dulu, subjek apakah yang paling anda tak suka. Kenapa ?
    Matematik, sebab result selalu tak elok.
9. Perkara paling mengembirakan anda dalam tempoh yang terdekat ini?
    Dapat hadiah gajet best masa ulangtahun perkahwinan.
10. Berapa peratuskah impian anda yang telah tercapai?
    Oh..susah nak ukur la. Banyak lagi belum tercapai.
11. Susah tak soalan-soalan ini?
    Soalan nampak senang, tapi ada yang susah nak jawab.

Disebabkan bukan senang nak menjawab soalan, oleh itu saya ubah peraturan dengan tidak tag sesiapa. Bolehkan? ^__^

Monday, 14 November 2011

Isteri...Wang dan Pangkat

(Catatan ini berdasarkan kisah realiti. Bukan untuk menghukum, bukan jua untuk memburukkan sesiapa. Tapi cukup untuk diambil pengajaran dan dijadikan peringatan.)


Awal perkahwinan...suami isteri hidup aman bahagia.
Suami bergaji biasa-biasa...isteri menjaga rumahtangga.
Tanpa rumah besar, tanpa kereta...masih ada tawa.
Benarlah...wang dan pangkat bukan penentu segala!

Sudah sampai rezeki Allah...kurniaan zuriat diterima penuh gembira.
Rezeki datang berganda...tawaran ke universiti buat isteri turut tiba.
Atas dasar kasih sayang...redha suami mengiringi langkah isteri tercinta.
Biar berjauhan, biar hidup dalam kepayahan...demi hari muka!

Empat tahun berlalu...segulung ijazah kini milik isteri tercinta.
Lepaslah segala lelah...suami kini tersenyum gembira.
Berbekal ijazah...bermulalah episod isteri berkerjaya.
Kasihnya suami...menyokong segala!

Masa terus berlalu...isteri berjaya dengan kerjayanya.
Suami masih seperti dulu...bergaji biasa-biasa.
Masa mengubah segala...isteri kini makin berbangga.
Suami dipandang sepi...kasih dan hormat kian tiada!

Suami diperlaku seperti kuli...disuruh itu ini segala.
Kerana masih ada sayang...suami menurut tanpa kata.
Gaji besar isteri tak mahu dikongsi...suami dituntut penuhi semua.
Suami rela meminjam berhutang...demi sayang yang masih bersisa!

Bidikan syaitan telah mengena...isteri semakin jadi derhaka.
Rasa mampu hidup sendiri...penceraian pula di minta!
Terkedu suami tak terkata...pinta isteri mencabar rasa.
Benarlah...wang dan pangkat boleh mengubah segala!

Sesungguhnya, isteri yang derhaka kepada suami yang baik...
syurga bukan untuknya!


p/s: Semoga ada jalan pulang buat isteri ini dan semoga ada sinar bahagia buat suami ini...juga anak-anaknya. Jika ada ahli keluarga kita yang begini, nasihati dan peringatkanlah mereka akan amaran dan janji-janji Allah kepada isteri derhaka. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...